fbpx
 
Categories Biltest

Test: Jeep Avenger Summit

Posted on
Test: Jeep Avenger Summit

Udvalget af elbiler i klassen under 300.000 kr. har længe været beskedent, men nu begynder der at ske noget. Se bare den nye Jeep Avenger, som lokker med livsstil og fine elbil-specifikationer til priser fra 279.990 kr. Om det er den bedste elbil til under 300.000 kr. kan du blive klogere på her.

Årets Bil i Europa

Der findes biler, som man bare connecter med instantly. Sådan har jeg det med Jeep Avenger, og jeg har glædet mig til at teste nyheden. Forventningerne er høje for bilen har bl.a. vundet titlen som Årets Bil i Europa.

Metallak gul “sun” lak med sort tag koster 11.500 kr. og en designpakke med bl.a. sort camo på kølerhjelmen koster 6.326 kr.

Det første jeg faldt for, var bilens design. Det har tilpas meget Jeep-DNA i sig til at signalere de værdier, man typisk forbinder med Jeep. En robust og solid offroader med fornuftig frihøjde, der kan tåle hverdagens tæsk.

De kraftige plastkanter udstråler den offroadkarakter, som forbindes med Jeep.

Jeg er imponeret over at se, hvor godt Jeep-udtrykket spiller på en mindre model, for Avenger er altså kun lige omkring 4 meter lang og fås indtil videre kun med forhjulstræk.

Avenger står skarp på 18″ fælge. Den oser af solid bil, der kan tåle lidt af hvert.

Det er særligt de kraftige plastkanter og det markante frontdesign, som sender de helt rigtige signaler.

Går du på opdagelse i designet, er der små detaljer her og der, som viser overskud og humor. Det ikoniske front-design med runde lygter og en grill med tværgående ribbe dukker op flere steder som en slags signatur eller et logo – bl.a. på fælgene og grafikken på infotainmentskærmen.

Kigger du på tagrælingen finder du en mariehøne og i forruden er der en lille silhuet af en stjernekigger. Jeg har på fornemmelsen, at der er flere detaljer af den type, som jeg bare ikke har set, for de er virkelig diskret udført.

Fin kabine med god betjening

I kabinen går bilens eksteriørfarve igen på instrumentbordet, og det virker lidt retro-agtigt. Udover det er udseendet moderne og strømlinet med et fint digitalt cockpit (10,25”) og en central infotainmentskærm (10,25”).

Instrumentbordet har lidt retro over sigt med eksteriørfarven, der går igen. Betjeningen af knapper og skærme fungerer fint.

Der er analoge knapper til betjening af klimaanlæg og en helt almindelig drejeknap til at styre volumen. Det fungerer lige efter bogen.

Knapper som gearvælger er ikke min favorit, men det fungerer fint nok i dagligdagen.

De digitale indslag i Jeep Avenger er jeg godt tilfreds med. Det digitale cockpit er stort og tydeligt og infotainmentskærmen er nem at betjene. Herfra kan du bl.a. koble din telefon på Apple CarPlay.

Infotainmentsystemet fungerer upåklageligt. Det er nemt at bruge og overskueligt med fin og tydelig grafik. Der er fysiske genvejsknapper under infotainmentskærmen til de mest anvendte funktioner.

Der er et stort rum til opbevaring i midterkonsollen. Her er også en hylde til trådløs opladning af mobiltelefon. I midterkonsollen er også en knap til valg af køreindstilling, og nu hvor det er en Jeep, kan der selvfølgelig vælges programmer til sne, sand og mudder.

I et rum i midterkonsollen er der god plads til opbevaring, og der er en hylde til trådløs opladning af mobiltelefon.

Gearvælgeren udgøres af knapper, hvor du vælger P, R, N eller D/B. På den måde kan du også justere effekten af den regenererende bremseeffekt ved at skifte mellem D og B.

Sammen med knapper i multifunktionsrattet, hvorfra du bl.a. betjener den adaptive fartpilot (standard), er betjeningen nem og ligetil, og det hele virker som det skal.

Benplads ved bagsædet begrænset

Mens pladsen på forsæderne er rigtig fin, bliver det straks lidt mere trangt på bagsædet. Det er særligt benpladsen, der kan være en udfordring – især hvis føreren og forsædepassageren i bilen er høje, og har sæderne godt tilbage.

Benplads ved bagsædet er der ikke meget af, men det er nok som man kan forvente i en bil af den størrelse.

Bagagerummet på 355 liter virker fint afstemt til bilens størrelse. Det er regulært udført med en stor elbetjent bagklap, der gør adgangen nem.

355 liter bagagerumsplads er pænt i forhold til bilens størrelse.
Under gulvet er der et rum til fx ladekabler.

I topmodellen Summit er der lædersæder, 18” alufælge, ambiente belysning, vejbane- og køassistent, blindvinkelalarm, LED projector forlygter og baglygter og tonede ruder. Alt det kommer på toppen af basismodellen Longitude og mellemste udstyrstrin Altitude, som i forvejen er pænt udstyret.

Summit koster 339.990 kr.

400 km rækkevidde

Mens der er tre udstyrsversioner at vælge imellem, er motor og batteristørrelse ens for alle modeller. Motoren yder 156 hk (115 kW) og batteriet er på 51 kWh (netto).

Opladning hjemme eller ved en gadeladestander er på 11 kW AC og hurtigladning er muligt op til 100 kW.

Rækkevidden er 400 km (WLTP) ved blandet kørsel, og jeg er overrasket over, at jeg i min test opnår stort set samme tal.

Hvis du oplader i en almindelig gadestander eller derhjemme, tager en fuld opladning ca. 5 timer. Har du adgang til hurtiglader på farten, kan en opladning formentlig klares på en halv time.

Letkørt i dagligdagen

Køreegenskaberne i Jeep Avenger testes primært på almindelige veje. Her fremstår den retningsstabil og støjsvag. Det er en bil, som er meget letkørt, og selvom der er begrænset med motorkraft, føles den kvik.

Selv ved høj fart på motorvej er den behagelig at køre med en fin retningsstabilitet.

Jeg har bilen med på en kort ”skovtur”, hvor frihøjden gør det muligt at komme frem på lidt mere udfordrende skovstier. Den er ikke en full-blown offroader – her vil jeg nok vente til en variant med firehjulstræk og lidt mere kraftoverskud står klar.

Bedste elbil til under 300.000 kr.

Jeep Avenger er en gennemført livsstilselbil med fine detaljer. Den virker som en god allrounder, der er nem at køre i dagligdagen. Her opfylder den behovet for at komme fra A til B og behovet for at køre i noget, der skiller sig lidt ud.

Eneste minus jeg umiddelbart synes, er værd at nævne, er benpladsen ved bagsædet.

Zoomer vi ud og ser på det øvrige udvalg af biler i klassen under 300.000 kr. fremstår Jeep Avenger som en af de mest interessante lige nu. Avenger gør mig glad og tilfredsstiller mig fuldt ud i køreegenskaber og betjening af bilens funktioner.

Men den får meget snart skarp konkurrence fra et andet mærke. Nemlig Volvo som med den nye EX30 og en kommende EX30 Cross Country kommer til at stå rigtigt stærkt i klassen.

Af andre konkurrenter med startpriser under 300.000 kr. kan nævnes Mazda MX-30, MG4, BYD Dolphin, Opel Mokka-e og den nye Hyundai Kona EV.

BYD har lige nedsat prisen på Atto 3, så den kan også lines op i køen af konkurrenter. Senere slutter VW sig også til med de nye ID.2 all.

I mellemtiden kan Jeep sole sig på toppen af vinderpodiet med Avenger. Den gør det godt!

Specifikationer

  • Motor: Elmotor med forhjulstræk
  • Ydelse: 156 hk (115 kW)
  • Batteri: 51 kWh netto / 54 kWh brutto
  • Rækkevidde: 400 km WLTP ved blandet kørsel
  • Opladning AC: 11 kW
  • Opladning DC: 100 kW
  • Forbrug: 15,7 kWh / 100 km
  • Tophastighed: 150 km/t
  • Acc. 0-100 km/t: 9 sek.
  • Køreklar vægt: 1.627 kg
  • Totalvægt 2.015 kg
  • Anhængervægt: 0 kg
  • Bagagerum: 355 liter
  • Dimensioner: L 4084 mm x B 1797 mm x H 1534 mm (akselafstand 2557 mm)
  • Frihøjde: 200 mm
  • Pris fra 279.990 kr.

Foto: Thomas Saks

1 kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Anbefalet