fbpx
 
Categories Biltest

Test: Jeep Compass 4xe 1,3 PHEV Limited

Posted on
Test: Jeep Compass 4xe 1,3 PHEV Limited

Vi har tidligere testet Jeep Compass med benzinmotor, 120 hk og forhjulstræk. Nu er turen kommet til den 190 hestes plug-in hybrid med firehjulstræk. En kompakt SUV, der er attraktivt prissat og fungerer godt som hverdags-familiebil samtidig med at den kan klare en tur i terrænet.

Et billede, der indeholder træ, udendørs, bil, himmel
Automatisk genereret beskrivelse
Længde: 4.394 mm – Bredde: 1.819 mm – Højde: 1.644 mm

En nichebil i Danmark

Jeep er ikke et mærke, der er super udbredt i Danmark og resten af Europa. Selvom bilerne til det europæiske marked bliver bygget i Italien, skal man nok en tur over Atlanten for at se flere i gadebilledet.

Jeep Compass er ikke kæmpestor, men har noget amerikansk SUV over sig. Specielt fronten er med til at give den personlighed, hvor de velkendte riller, som man finder på stort set alle Jeeps, virkelig præger udseendet. Når man ser bilen fra siden, kommer de knap 20 centimeters frihøjde godt til udtryk, og det er også med til at give bilen et SUV-look.

Genkendelig Jeep næse.

Bagtil et den mere diskret, men det gør egentlig ikke noget, for alt i alt er det en bil, der formår at skille sig ud. Testbilen her står i Limited-versionen, hvilket vil sige 18’’ sorte/krom fælge, tonede ruder og LED-forlygter med integreret dagskørelys.

Den blå metallak klæder Jeep Compass 4xe.

En opdateret kabine

Indvendigt har Jeep Compass fået den helt store tur. Bilen her er 2. generation facelift (2020) udgaven, hvilket vil sige at instrumentbordet og kabinen har fået en tiltrængt overhaling. Pre-facelift versionen havde en noget forældet kabine, men det er der nu lavet om på med b.la. digital instrumentering, som består af en 10,1’’ infotainment skærm og et 10,25’’ digitalt cockpit, som ser rigtig godt ud og gør bilen mere up to date.

Et billede, der indeholder bil, sæde, køretøj, bilsæde
Automatisk genereret beskrivelse
Generelt er kabinen et rart sted at være. I Limited-versionen er der ekstra øje for detaljerne med læderoptik på mange overflader og omkring de nydesignede luftkanaler.

Lædersæderne er komfortable, og der er god plads ved bagsædet. Selv med mine 194 centimeter har jeg god benplads og rører heller ikke loftet. I plug-in hybrid-versionen har batteriet faktisk ikke slugt noget af bagagerummet, så her der stadig 420 liter som i versionerne med forbrændingsmotor. Det er super!

Bagsædepassagerer har fornøjelsen af friskluftdyser i midterkonsollen.

Derudover er der virkelig godt udsyn indefra bilen, og man har følelsen af, at man sidder et stykke højere end medtrafikanterne på vejen. Det forstærker SUV-følelsen, samtidig med at det øger overblikket og sikkerheden.

En alsidig køreoplevelse

Jeep er synonym for terrænkørsel, og her er testbilen også i sit es. Jeg havde bilen ude på flere forskellige underlag, og den klarede det uden problemer.

Jeg kørte på et tidspunkt i noget dybt sand, og havde valgt indstillingen “sand/mud” i driving mode. Det gør bilen mere agil i form at lettere styring og fuld udnyttelse af elmotorens moment, så sandet var ingen udfordring – Jeep Compass 4xe åd sig igennem det.

På asfalt klarer den sig også godt. Slår man den over i Sport-indstillingen, vågner den op, og med de 190 heste og 0-100 på 8,0 sekunder føles den kvik. Ved motorvejskørsel har den et OK overskud ved overhalinger.

Noget, der overraskede mig ved bilen, var, hvor støjsvag den er på motorvej. Til trods for de halvstore dæk og den ikke så aerodynamiske form, er der ikke meget støj, når man ligger med 130 km/t. Det er klart et kæmpe plus på længere ture, da det øger komforten.

Bilen er udstyret med diverse køreassistenter, men på motorvej bliver man simpelthen nødt til at slå lane assist fra. Den er alt for følsomt – også selv om jeg indstiller den til lav respons.

Et billede, der indeholder græs, udendørs, bil, himmel
Automatisk genereret beskrivelse
En fuld opladning er klaret på cirka 2 timer og 30 minutter ved 3,7 kW, og så har den også køreindstillingen e-save, hvor den lader under kørsel. Det fungerer fint.

På ren el kan Jeep Compass 4xe køre 48 km. Jeg kunne få den op på knap 40 km, men det var også med en del bykørsel. Jeg opnåede 30 km/l ved hybridkørsel og cirka det halve ved ren benzinkørsel.

Attraktiv pris

Jeep Compass 4xe er en bil, der kan bruges til lidt af hvert. Den fungerer rigtig godt på længere motorvejsture, og med den gode plads, er den ideel som familiebil. Vil man på stranden eller en tur i skoven og har lyst til at køre steder hen, hvor ’’normale’’ biler ikke kan køre, klarer den også det med sine offroad-køreindstillinger.

Versionen vi har testet fås fra 345.000 kroner. Priserne på Jeep Compass 4xe starter dog allerede ved 315.000 kr. for en Longitude-version – vi har testet den mere veludstyrede Limited. Man kan også vælge at opgradere til 4xe S med 240 hk til 390.000 kroner.

Med Jeep Compass 4xe får du en fed mini-SUV med amerikanske aner og velfungerende plug-in hybridteknologi, der kan bruges til lidt af hvert. Samtidig er det er en bil, man ikke ser overalt. Og så føler man på en eller anden måde, at man kører i en bil, der er noget dyrere, end den egentlig er. Jeg er i hvert fald fan!

Det bedste ved Jeep Compass 4xe:

  • Design der skiller sig ud
  • Terrængående
  • God plads
  • Støgsvag

Det kunne være bedre:

  • Større benzintank
  • Lane-assist er for følsom

Konkurrenter:

  • VW Tiguan e-hybrid
  • Hyundai Tuscon plug-in hybrid

Specifikationer:

  • Motor: 1,3 liters turbo benzinmotor + elmotor
  • Rækkevidde: 48 km
  • Ydelse: 190 HK
  • Moment: 270 NM
  • Topfart: 183 km/t
  • 0-100: 8,0 sek.
  • Vægt: 1.835 kg
  • Bagagerum: 420 liter / 1239 liter med sæderne lagt ned
  • Træk: 1250 kg

Foto: Søren Sahl

Reklame

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Anbefalet