Site icon Carlife365

Test: Kia Ceed GT 1.6 benzin

Kia Ceed GT

Kias modelprogram er bredt. I den ene ende tilbydes elbiler og fornuftige familiebiler med avanceret plug-in hybrid teknologi, som kører langt på literen. I den anden ende findes muskuløse og tørstige GT-modeller med røde bremsekalibre og godt med brum fra motorrummet. Carlife365 har testet Kia Ceed GT, som er en pumpet version af den ellers fornuftige hatchback i Golf-segmentet.

GT feeling

I Ceed GT er du ikke i tvivl om, at denne version spiller med musklerne. Den står skarpt i farven Deluxe White på 18” fælge med røde bremsekalibre, sportsundervogn, skørter og dobbelte afgangsrør. Sidespejlene er skinnende sorte.

Farvemixet med sort, hvid og rød fungerer godt og understreger det sportslige udtryk, som GT-versionen har.

Kromdetaljer er tilføjet her og der – det pynter alt sammen. De røde detaljer går igen inde i kabinen, hvor de sportslige sæder med ruskind og læder har flotte røde syninger. Sæder som i øvrigt kan mere end se godt ud – man sidder fremragende i dem. De røde syninger har også fundet vej på dørbeklædningen. GT-pakken klæder absolut Kia Ceed.

Røde bremsekalibre og røde syninger her og der. Der er skruet godt op for GT-feeling i Kia Ceed GT.

Overbevisende kvalitet

Materialer og finish i GT-versionen virker overbevisende – særligt inde i kabinen. Vi er ikke på niveau med premium mærkerne, men jeg er overrasket over, hvor gennemført kvaliteten er. Brugervenligheden har Kia også godt styr på. Knapper og skærme er nemme at bruge og du bliver hurtigt dus med bilen.

Masser af GT-lir i kabinen. Det ser godt ud og kvaliteten er overraskende høj.

Pladsen er fin foran. Ved bagsædet kniber det lidt mere – her er særligt benpladsen udfordret. Bagagerummet er regulært og rummer 395 liter, hvilket er ganske fornuftigt i en bil af denne størrelse.

Kia Ceed GT er 4325 mm lang og akselafstanden er 2650. Det medfører kneben plads ved bagsædet.
Der er plads til 395 liter i det regulære bagagerum.

Masser af udstyr

Kia Ceed GT er en ekstremt veludstyret bil, og den får fuld gas med både komfort- og sikkerhedsudstyr. Hvor du hos de tyske premium mærker skal tilvælge meget ekstraudstyr for at få en komplet pakke, så er Kia Ceed GT født med en komplet pakke, så du ikke mangler noget. Listen med ekstraudstyr er derfor også ganske kort. Skulle jeg vælge noget udover standardpakken i GT, så ville jeg vælge 12,3” fuld digital instrumentering (9.999 kr.). Dels fordi Kias digitale cockpit er lækkert at se på – men også fordi jeg med min højde på 1.87 har udfordringer med at aflæse de analoge instrumenter, da rattet i en tilpas lav (nogen vil kalde det sportslig) position dækker for udsynet til speedometeret.

En motor med brum i

Så er alt det sportslige bare facade og overfladelir? Faktisk ikke. Jeg oplever, at køreegenskaberne i Kia Ceed GT er ganske underholdende og sportslige. Jeg er ret vild med, at motoren får en markant anderledes klang, når du trykker på sport-knappen inde i kabinen. Du får et brum, som lægger op til sjove accelerationer og godt med gas. Kia Ceed GT er sjov, kvik og frisk.

Jeg er ret vild med, at motoren får en markant anderledes klang, når du trykker på sport-knappen inde i kabinen.

En veloplagt og sportslig undervogn giver dig mulighed for at køre Ceed GT hårdt på den sjove måde. Styretøj og gearing (6 trins manuelt i test versionen) er sat helt rigtigt op til de 204 hk, som 1.6 liters benzinmotoren leverer. 0-100 km/t klares på 7,5 sekunder og toppræstationen er 230 km/t. Så jo, du kan sagtens køre sportsligt og sjovt i Kia Ceed GT. Det koster dog på benzinøkonomien, som er opgivet til 13,5 km/l. Jeg var ikke i nærheden af at opnå dette, men jeg brugte også flittigt sport-knappen i løbet af testugen.

7 års garanti

Kia Ceed GT koster 324.999 kr. og vælger du automatgear, skal du smide 13.000 kr. oveni. Med i pakken får du Kias 7 års garanti. Det er en fornuftig prissætning men på mange måder er Kia Ceed GT også en nichebil, som tiltaler et snævert segment. I samme segment tror jeg, at flere også kunne finde på at vælge en lidt mindre VW Polo GTI, som koster et stykke under de 300.000 kr.

Men er du i markedet for en kvik hatchback, som også er til at betale, så er Kia Ceed GT absolut værd at overveje.

Privatleasing af Kia Ceed er i øvrigt kun muligt for versioner med mindre motorer.

Har du brug for lidt mere plads, er Kia ProCeed GT absolut også værd at overveje.

Læs mere om Kia Ceed GT på Kias hjemmeside.

Exit mobile version