For få år siden var familiens favorit en praktisk og rummelig stationcar i mellemklassesegmentet. I dag har crossovers og SUV’er skubbet de engang så populære stationcars lidt mere i baggrunden. Men det er egentlig lidt ærgerligt, for intet slår plads, kørekomfort og totaløkonomi som en Kia Ceed SW.
Jeg har testet den koreanske stationcar, som er aktuel med et opdateret motorprogram. Læs her hvordan versionen med 1.5 liters mild hybrid benzinmotor, 160 hk og automatgearkasse klarer sig.
Vellykket stationcardesign
Designmæssigt er linjerne på Ceed SW vellykkede. Bilen tager sig godt ud fra alle vinkler og fremstår i GT-Line-udgaven, som er topmodellen, særligt sportslig med bl.a. specialdesignede kofangere, grill og 17” alufælge. LED-lys og blanksorte sidespejle pynter også.
I den specielle GT-Line-kabine fortsætter de sportslige takter. De quiltede sæder i kontrastfarver ser flotte ud, og man sidder godt.
Jeg bliver altid positivt overrasket bag rattet i en Kia, fordi det hele virker så gennemarbejdet og i en kvalitet, der imponerer. Dørene smækker på den gode måde. Instrumentbord og paneler er blødt og lækkert at røre ved mens funktionaliteten på den store touchskærm med navigation og Kias nye UVO Connect virker moderne og intuitiv.
Heldigvis har Kia sørget for almindelige knapper til betjening af klimaanlæg og volumen – det er lige efter mit hoved.
I den rummelige kabine er der plads til hele familien. Bagsædepassagerer har god benplads og loftshøjden er godkendt til selv høje personer. Der er høj komfort med friskluftdyser – dog uden en dedikeret zone i klimaanlægget til bagsædepassagererne.
En af bilens helt store plusser er det store og praktiske bagagerum på hele 625 liter. Der er dobbeltbund, og under hele gulvet er der adgang til praktiske opbevaringsrum (del af GT-Line).
Komfortabel landevejscruiser
På lande- og motorvej fremstår Kia Ceed SW støjsvag og komfortabel. Den motormæssige opgradering med mild hybrid bidrager bl.a. til et bedre brændstofforbrug. I testen ligger jeg omkring 16 km/l, hvilet er lidt under fabrikkens tal på 17,5 km/l (WLTP) ved blandet kørsel. Mild hybrid fås også til versioner med dieselmotor og 136 hk.
Automatgearkassen er dobbeltkoblet med 7-trin, og den arbejder i fin harmoni med motoren. Du kan vælge mellem forskellige “driving modes”, hvor den bliver en tand mere sportslig i ”sport”-programmet.
Jeg oplever, at de 160 hk giver et godt overskud, som gør den velegnet til de lange stræk på motorvej. Der er en funktion, hvor bilen går i en særlig cruising/sailing-funktion, når der ikke er brug for trækkraft. Det foregår helt smooth og er med til at spare brændstof.
Hvad der til gengæld ikke fungerer helt så smooth er bilens start/stop-funktion. Når du fx skal holde for rødt og triller det sidste stykke, inden bilen står stille, slukkes motoren. Logisk nok. Men når du så holder helt stille, tændes motoren igen. Jeg har testet dette både med kold og varm motor, og får samme resultat. I min verden skulle motoren forblive slukket, når du holder stille.
Det kan virke som en lille ting, men i en mild hybrid-version er jeg ekstra opmærksom på, at netop start/stop-funktionen skal fungere på en måde, så du slet ikke bemærker, at funktionen er der. Det gør jeg her. Og jeg ender flere gange med at slå funktionen fra, hvilket uden tvivl resulterer i, at jeg ikke opnår det forbrug, som fabrikken opgiver.
Dette er dog det eneste irritationspunkt jeg har i testbilen, som overordnet set kører rigtig godt med masser af komfort og har kræfter nok til de lange ture på motorvej.
Veludstyret og høj sikkerhed
I topmodellen GT-Line er der masser af vigtigt og væsentligt komfort- og sikkerhedsudstyr. Jeg værdsætter bl.a. bakkamera, varme i rattet og adaptiv fartpilot men savner trådløs forbindelse til Apple Carplay. Du kan oplade mobilen trådløst, men det er ekstraudstyr i en pakke til 8.999 kr. som også har Smart Key.
På sikkerhedsfronten kan nødbremsen udelukkende registrere fodgængere.
Der er fire udstyrsversioner at vælge imellem: Vision, Active, Comfort og GT-Line. Du får et rigtig pænt udstyrsniveau i Vision og Active mens Comfort og GT-Line gør lidt mere ved stylingen. Du vil derfor godt kunne ”nøjes” med de lave udstyrstrin rent udstyrsmæssigt. Det er værd at bemærke, at den adaptive fartpilot først kommer i Comfort-udgaven. Meget af det ekstraudstyr, som er i programmet, er kun tilgængeligt til Comfort og GT-Line.
Hvilken variant skal du vælge?
Kia Ceed SW koster fra 209.000 kr. for billigste Vision-udgave med 100 hk og manuelt gear. Testbilen med automatgear, 160 hk benzinmotor og mild hybrid i GT-Line-udgave koster fra 314.000 kr. uden ekstraudstyr.
For 20.000 kr. mindre får du Ceed SW med Comfort-udstyr. Her kan du smide en pakke oveni til 10.000 kr. som giver meget af det ekstraudstyr, du gerne vil have.
Hvis du har behov for en bil, som er egnet til de lidt længere ture, ville jeg gå efter de versioner, med flere heste end de 100 hk, som indstigningsmodellen har.
Men der er også andre muligheder – nemlig plug-in hybrid-varianter af Ceed SW. De er attraktivt prissat og du kan opgradere med ekstraudstyr for få penge. Bemærk at batteriet sluger plads, og et af bilens helt store plusser – det store bagagerum – reduceres til 427 liter.
Det bedste ved Kia Ceed SW MHEV GT-Line
- Stort bagagerum og rummelig kabine
- Komfortabel landevejscruiser
- Veludstyret
- Højt kvalitetsniveau
- 7 års garanti
Det kunne være bedre
- Start/stop-funktionen er lidt… træls.
Specifikationer
- Motor: 1,5 T-GDI (MHEV) – benzin med forhjulstræk
- Ydelse: 160 hk v. 5.500 omdr.
- Max. moment: 253 Nm v. 1.500 – 3.500 omdr.
- Tophastighed: 210 km/t
- Gearkasse: 7-trins DCT
- Præstation (0-100): 8,8 sek.
- Brændstofforbrug: 17,5 km/l v. blandet kørsel
- Garanti: 7 år
Foto: Thomas Saks