En højtydende køreglad bil med driftfunktion lyder som noget fra et mærke med et hidsigt dyr i logoet og en duft af benzin. Men der er hverken heste, jaguarer eller tyre i logoet på denne testbil – og den dufter ej heller af benzin. Det er såmænd bare en Kia – men en helt særlig af slagsen. Jeg kigger nærmere på den nye elektriske topmodel i familievenligt format.
Afløser Stinger som mærkets mest potente
Siden første tur i Kia EV6 har jeg været fan af bilen. Design, køreegeskaber, plads, udstyr og kvalitet løfter mærket op som en af de førende producenter af elbiler, og med tilføjelsen af den spiffe GT i modelserien viser Kia et overskud og en selvtillid, der klæder mærket.
Men hvorfor EV6 GT? Dels fordi elektrificeringen skaber nye muligheder for high performance biler og dels fordi Kia Stinger er sendt på pension, og Kia vil gerne holde fast i et friskt tilbud i modelprogrammet.
Ligesom Stinger bliver EV 6 GT nok ikke en storsælger, men jeg har faktisk allerede spottet den på de rolige villaveje i mit lokale hood i Virum, så de godt 600.000 kr., som bilen koster, afskrækker måske mindre, end man skulle tro.
Leveringen af bilen volder Kia kvaler, så skiltet “udsolgt” har været fremme flere gange. Hvis du vil have en EV6 GT er fremgangsmåden derfor lige nu at tage en god snak med din Kia-forhandler.
Masser af kræfter
Kia EV6 GT er en unik high performance-crossover, hvor det koreanske mærke for alvor viser muskler i den elektrificerede verden. Med to elmotorer trækker bilen på alle fire hjul. Foran er der 218 hk og på bagakslen hele 367 hk. Det giver en samlet systemydelse på 585 hk og et drejningsmoment på 740 Nm.
For at få mest muligt ud af de vilde specifikationer har Kia udviklet GT-drivemode, som øger responsen og leverer yderst dynamisk køreoplevelse. Her er performanceoptimerede bremser, optimeret styretøj og en tilpasset undervogn. Et elektronisk begrænset spærredifferentiale (e-LSD) sikrer, at kræfterne kan bruges optimalt ved at styrke vejgrebet og øge stabiliteten i sving. Ventilerede bremseskiver foran (380 mm) og bagpå (360 mm) leverer bremsekraft i rige doser.
Føreren kan deaktivere bilens ESC-system for at opnå ekstra overstyringspotentiale, og en særlig Drift-køreindstilling sender ekstra kraft til baghjulene til adrenalinfremkaldende sidelæns action.
Min test af bilen sker på almindelige veje, så det er svært at teste den vilde side af bilen. Accelerationen fra 0-100 km i timen kan dog testes, og de 3,5 sekunder på papiret føles i virkeligheden som en raket.
Jeg har tidligere siddet med i bilen til en forpremiere i Tyskland, og her kom vi tæt på topfarten på 260 km/t på Autobahn.
Når du slipper bilens kræfter løs føles det sjovt, og det er netop det, som den her bil kan. Den er super sjov og underholdende at køre. Jeg er vild med opstramningen i affjedring, styretøj og bremser og følelsen af en bil, der kan presses til det yderste.
Platform med mulighed for 800 V lynopladning
EV6 GT er udviklet på den højteknologiske platform E-GMP med mulighed for 800 V ultralynopladning fra 10-80 % på 18 minutter. Den har en 77,4 kWh long range-batteripakke og en rækkevidde på 424 km.
Jeg kan i testen konstatere, at en tung fod på speederen udfordrer den lovede rækkevidde kraftigt. Men bilen er en alsidig størrelse, og almindelige køreprogrammer som ECO findes også. Så du kan rent faktisk pudse glorien og være klimaduks i EV6 GT. Udover bilens indretning, udstyr og familievenlighed viser EV6 GT en alsidighed, der tilfredsstiller flere behov.
Flot styling
I forhold til Kia EV6 har GT-modellen en anderledes kofanger for og bag, der giver en mere sportslig fremtoning. Den står på 21” aluminiumsfælge og har neonfarvede bremsekalibre. Neonfarven går igen i kabinen i syninger og andre detaljer, og skålformede sæder med indtræk i ruskind udstråler sport og gør, at du har god støtte, når de dynamiske egenskaber får lov at folde sig ud. På rattet er en dedikeret GT Drive Mode-knap som sikrer hurtig adgang til alt det sjove.
Materialevalg og detaljerne i kabinen efterlader et indtryk af sportslighed og høj kvalitet. Kabinens øvrige indretning er som i en almindelig EV6 med plant gulv og god plads.
Jeg overraskes igen over det høje kvalitetsniveau i denne Kia. Der er konkurrerende mærker, som ikke formår at skabe en ligeså høj oplevet kvalitet. Kia er virkelig godt med her.
Kia EV6 GT står som en af mine darlings i bilteståret 2023. Den gør mig glad på hver køretur, og jeg er vild med bilens styling, fremtoning og kvalitet. Og så er den potent som bare pokker. Man kan rent faktisk mærke, at de mennesker, der har udviklet bilen, har gjort det med kærlighed, passion og ønsket om at give en køreoplevelse ud over det sædvanlige.
Tak Kia for at turde lave sådan en bil. Den er svær ikke at elske.
Specifikationer Kia EV6 GT
- Motor: Long Range Performance med AWD firhjulstræk
- Ydelse: 585 hk
- Moment: 740 Nm
- Acceleration 0-100 km/t: 3,5 sekunder
- Topfart: 260 km/t
- Batteri: 77,4 kWh
- Rækkevidde: 424 km (test 320 km ved blandet til frisk kørsel i vintertemperaturer)
- Pris: 599.900 kr. (kan ændre sig når bilen kan leveres igen)
Foto: Thomas Saks