Voluminøs SUV med plads til 7 personer – check! Vellykket design ude og inde – check! Veludstyret og højt sikkerhedsniveau – check! Velkørende og velfungerende – check!
Det er svært at sætte en finger på noget, som den nye KIA Sorento ikke gør godt. Og koreanerne har tilmed formået at tilføje et strejf af premium og helt nye sikkerhedsfeatures, som sammen med 7 års garanti gør den til et interessant køb. Vi tester versionen med dieselmotor, firehjulstræk og 8-trins automatgear i topmodellen Premium.
Helt sin egen
Noget af det, jeg elsker allermest ved den nye KIA Sorento, er, at den er helt sin egen. Den prøver ikke at ligne en Audi eller opføre sig som en anden tysk premiehingst. Den definerer sin egen måde at være premium på i en klasse, hvor kunderne typisk smider rigtig mange penge på bordet for at kunne fragte 5-7 personer – store som små – rundt til ridestævner, skiferier og andre fornøjelser. Det er en bil, som både børn og svigermor elsker. Så kan du selv vurdere, om det er en god eller dårlig ting.
Helstøbt og solid
KIA Sorento står solidt plantet på jorden med et design, som i min optik er yderst vellykket. Bilen ser helstøbt og solid ud med elegante linjer. De udvendige kromdetaljer kan tælles på to hænder, og jeg synes især godt om fronten, hvor kølergrill og lygter går ud i et. Det får Sorento til at fremstå bred og muskuløs. Det vertikale baglygtedesign er vovet men giver lidt kant til bilen, så den ikke bliver kedelig at se på.
Indvendigt fortsætter sangen om det vellykkede design, og kabinen fremstår pæn og moderne. Kvaliteten virker gennemarbejdet og giver et indtryk af, at bilen er solid og kan holde til at blive brugt.
En 7-sæders SUV
Der er oceaner af plads i kabinen, som reelt rummer plads til syv personer. Som regel er den 3. sæderække i en 7-personers bil forbeholdt små størrelser, og derfor er betegnelsen 5+2 mere rammende. Men med en fleksibel 2. sæderække og god loftshøjde, kan selv jeg med mine 187 cm finde mig nogenlunde tilrette på 3. sæderække i KIA Sorento. Lårstøtte må jeg undvære, men en tur fra København til Kolding vil jeg ikke være bleg for at tage.
Med 3. sæderække i brug må du nøjes med 187 liter i bagagerummet. Men hør så lige her: Klapper du 3. sæderække ned, får du plads til imponerende 821 liter i bagagerummet. Det er gigantisk. Der er endda et rum under gulvet, hvor bagagerumsafdækningen kan være, når 3. sæderække er i anvendelse. Bagagerumsklappen åbner i øvrigt højt og bredt, så du har god adgang.
Friskluftdyser findes ved alle sæderækker i bilen og det samme gør kopholdere. Jo, KIA Sorento er bestemt ikke nogen dårlig bil til langturen.
Omfattende udstyr
I Premium-udgaven får du alt tænkeligt udstyr, og jeg værdsætter særligt de lækre sæder med varme og køl, head-up display, lækker BOSE lyd og trådløs opladning af mobilen.
Infotainmentskærmen er bred og nem at anvende. Herfra kan du indstille stort set alt i bilen. Og der er mange – rigtig mange – indstillingsmuligheder. Ambientebelysning i kabinen kan indstilles i et hav af farvemuligheder. Det digitale cockpit har også forskellige visningsmuligheder – lige fra klassisk til moderne.
KIA har smidt lidt Sorento-specifikke lækkerier i bilen, så du kan parkere den remote ved hjælp af en fjernbetjening i nøglen (findes kun i dieseludgaven). Det er nemt at gå til, og hvor blæret er det lige at stå og lege med en kæmpe fjernstyret bil i bedste James Bond stil, når du skal parkere i en snæver vending. Hvor meget man reelt vil anvende det i hverdagen, kan der sættes spørgsmålstegn ved. Om ikke andet viser KIA, at legetøj ikke kun er for børn.
Helt nye sikkerhedsfeatures
Noget af det, som jeg synes er genial nytænkning i KIA Sorento, er bilens blind-spot kameraer. Når du skal dreje eller skifte vognbane og aktiverer blinklyset, tændes en skærm i det digitale cockpit. Og vupti – væk er de blinde vinkler. Det ikke bare lyder smart – det er super smart og meget anvendeligt fx ved højresving i tæt bytrafik eller ved overhalinger på motorvejen.
De forskellige assistentsystemer i KIA Sorento giver dig en oplevelse af, at bilen kan køre selv. KIA Sorento læser fx skilte og tilpasser hastigheden. Vejbaneassistenterne er absolut i den bedre ende af skalaen.
En lang række andre sikkerhedsfeatures har også fundet vej til KIA Sorento. Fx en ”safe exit” funktion, så du ved parkering langs en trafikeret vej kan være sikker på, at børnene først kan stige ud (døren låses op), når der er fri bane for trafik. Og der er airbags mellem sæderne, så passagerer ikke hamrer hovederne sammen.
En sensor på bagsædet fortæller dig, om du har husket at fjerne tasker – eller spædbørn – når du forlader bilen. Men husker man da ikke sit barn, når man forlader sin bil? Der er desværre historier fra det virkelige liv, som fortæller, at det kan glippe. Og når først solen bager, kan det gå grueligt galt. Igen er det godt tænkt af KIA, og det beviser, at mærket også kan være first mover med ny teknologi. Det er altså ikke kun forbeholdt Mercedes-Benz at have den rolle.
KIA Sorento fås i tre udstyrsversioner – Prestige, Upgrade og Premium – og for at få adgang til mange af de premium features, som jeg nævner og værdsætter, skal du sætte flueben ved Premium-modellen. Du kan dog købe en teknikpakke til 30.000 kr. til Upgrade, hvor du bl.a. får det smarte blind-vinkel kamera, BOSE lyd og 360 graders kamera.
Lydsvag og komfortabel
Køreoplevelsen i KIA Sorento er god. Testbilen har en 2,2 liters dieselmotor med 202 heste, firehjulstræk og et moment på 440 Nm. Den virker tilstrækkelig kraftfuldt til bilens størrelse og dieselversionen kan tage helt op til 2.500 kg på krogen. KIA er lykkes med at afstemme motor og gearkasse, så du får en cruiser-agtig fornemmelse. Den er bestemt i sit es, når du skal køre lange ture. Bilen opleves i øvrigt støjsvag.
En række køreprogrammer giver mulighed for at vælge en lidt mere sportslig kørsel, og med bilens firehjulstræk kan du også optimere bilen til kørsel i terræn med sne, mudder eller sand. Det gør KIA Sorento til en god allrounder i SUV-klassen.
Brændstofforbruget i dieselversionen er opgivet til 14,7 km/l ved blandet kørsel (WLTP). Jeg kan i testen konstatere, at det ikke er urealistisk at komme i nærheden af. Testforbruget ligger omkring 12-13 km/l.
Der findes også en udmærket hybrid-benzinmotor i programmet med et batteri på 1,49 kwh og mulighed for at køre i ren EV mode kortvarigt. Denne version kan trække 1.650 kg og har 230 hk. Jeg har ved en tidligere lejlighed prøvekørt den model. Min favorit er dog dieselmotoren.
Jeg har til gode at prøvekøre KIA Sorento som plug-in hybrid. Den kommer på et senere tidspunkt og kan trække 1.350 kg. Her får du 265 hk og firehjulstræk. Rækkevidden på ren el er opgivet til 68 km.
Lang liste med plusser
Med startpriser fra 564.000 kr. og en prislap på 789.000 kr. for testbilen (Premium) med firehjulstræk (30.000 kr.) og en håndfuld ekstraudstyr (glassoltag til 20.000 kr. og nappa lædersæder til 15.000 kr.) inkluderet, ligger KIA Sorento prismæssigt i den høje ende.
Det er ikke en model, som KIA forventer at sælge i hobetal. Men den har sin berettigelse i segmentet, og definerer på sin helt egen måde et bud på en stor og attraktiv 7-sæders SUV med premium flavour.
Samlet set vinder KIA Sorento på stort set alle parametre, og hvis du sammenligner med priserne på de store SUV’er fra tunge premiummærker, ligner KIA Sorento et attraktivt køb. Det er svært at pege på noget, som KIA Sorento ikke gør godt.
KIA er lykkes med at skabe en stor SUV, som beviser, at den koreanske bilproducent ikke kun kan bygge småt og godt – men også stort og lækkert.
Det bedste ved KIA Sorento
- Bilen klarer sig godt i alle discipliner – en god allround 7-sæders SUV
- Masser af nytænkning – især de nye sikkerhedsfeatures er godt tænkt
- Premium på sin egen måde
Det kunne være bedre
Vi er i småtingsafdelingen – men…
- Når dørhåndtagene slippes, er lyden mere “klonk” end “swush”
- Man skal selv tænde for en lille lampe, når sminkespejlet i solskærmen blottes (ik’ så premium)
- Jeg er ikke så meget til en drejeknap som gearvælger. Det fungerer bedre med en kontakt, pind eller stang.
Konkurrenter
KIA Sorento 2,2 CRDI AWD Premium
- Motor 4 cylindret diesel på 2,2 liter
- Ydelse 202 hk ved 3.800 omdr./min
- Max. moment 440 Nm ved 1.750 – 2.750 omdr./min
- Gearkasse 8 trins DCT
- Brændstofforbrug 14,7 km/l. ved blandet kørsel (WLTP)
- CO2 178 g/km
- Tophastighed 202 km/t.
- Acc. 0-100 km/t. 9,2 sek.
- Køreklar vægt 1.894 kg
- Totalvægt 2.600 kg
- Anhængervægt m./u. bremser 2.500 kg/750 kg
- Bagagerum 821 liter bag 2. række / 187 liter bag 3. række
- Garanti 7 års garanti / maks 150.000 km
- 5 års lakgaranti / maks 150.000 km
- 12 års gennemtæringsgaranti / km ubegrænset
- Pris fra 564.000 kr.
Foto: Thomas Saks
7 sæderkiakia sorento