Site icon Carlife365

Test: KIA XCeed 1,6 T-GDI DCT Comfort

KIA har fået mod til at lege med designet på deres biler. Se bare på velskabte modeller som Stinger, ProCeed og nyeste bud på stammen XCeed. Her er fornuften ikke nødvendigvis i højsædet – bilerne taler mere til hjertet. Vi har testet den prisvindende crossover KIA XCeed med benzinmotor, 204 hk og automatgear.

Anerkendt af førende motorjournalister

Den var nomineret til årets bil i Danmark og har allerede vundet adskillige priser i verden – bl.a. den prestigefyldte pris ”Det Gyldne Rat” i Tyskland. Og det er fuldt fortjent. XCeed er både velkomponeret og velskabt. Designet er helt i tidens ånd med masser af sporty crossover-elementer og en kæk coupé-bagende.

KIA kalder XCeed en CUV som betyder Crossover Utility Vehicle.   

Med en højde på 1495 mm (til sammenligning er en Ford Puma 1538 mm) føles XCeed ikke som en traditionel SUV. Den er kun marginalt højere end en 5-dørs Ceed, som er 1447 mm i højden. Det har den fordel at XCeed ikke døjer med et højt tyngdepunkt. Der er en sportslighed over XCeed, som klæder bilen.

1490 mm høj – 4395 mm lang – 1826 mm bred

Design over funktion

Når designere kaster sig ud i coupé-bagender, er intentionen at skabe et smukt design. Men det sker ofte på bekostning af et godt udsyn bagud – og særligt skråt bagud. Med en bred og særdeles skrå C-stolpe i XCeed ryger meget af det udsyn, som du har brug for ved højresving i trafiktætte lyskryds i byen. Så når KIA kalder XCeed ”en urban crossover”, skal det urbane nok mere ses som en design-ting fremfor en decideret fordel, som bilen har ved bykørsel.

Den faldende taghældning stjæler også loftshøjde ved bagsædet. Jeg kan med mine 187 cm og urbant stylet hår fra Henri lige være der. Men kommer der et bump på vejen er risikoen for at efterlade et fint hårvoks-aftryk i taget overhængende.

Indre kvaliteter

De flotte ydre linjer matches i kabinen med et flot design og en gennemført indretning. Kvaliteten opleves høj og brugervenligheden er som i andre nye KIA’er rigtig god. Du sidder godt i sæderne og afstande mellem rat, pedaler og armlæn kan indstilles, så jeg med mine 187 cm sidder godt. Pladsmæssigt forkæles du ved forsæderne mens det bliver lidt mere knebent ved bagsædet.

Udstyrsmæssigt er KIA XCeed rigtig godt med. Det er klart en fordel hos KIA, at du får pænt meget udstyr selv fra laveste udstyrsvariant.

I den testede version kører vi i mellemste udstyrsversion ”Comfort” med en opgradering i form af en Edition pakke til 9.999 kr. med bl.a. delkunstlæderkabine, 10,25” touch skærm, navigation og JBL lydanlæg. Dertil kommer noget styling og flotte 18” alufælge.

Pakken repræsenterer en værdi op til 39.993 kr. men du slipper altså med ca. en fjerdedel. Den kan i øvrigt kun vælges som supplement til ”Comfort” og ikke ”Vision”, som er indstigningsmodellen.

Men som nævnt får du allerede i indstigningsmodellen masser af udstyr. Bl.a varme i rattet og bakkamera.

Går du trinnet op i højeste udstyrsvariant ”Premium” får du bl.a. smartkey, sædevarme bagved, trådløs telefonopladning til udvalgte telefoner og digitalt cockpit.

Så mangler kun el-betjent bagklap, som kan købes i en pakke til 9.999 hvor også smart key og trådløs telefonopladning er inkluderet.   

Der er plads til 426 liter i bagagerummet, hvilket er en fornuftig størrelse. El-betjent bagklap er en del af ekstraudstyrslisten til 9.999 kr. hvor du også får smart key og trådløs telefonopladning.

Vælg automatgear

KIA XCeed kører godt og klart til den lidt sportslige side. Vi sætter stor pris på DCT 7-trins automatgear, som harmonerer godt med de 204 benzinheste. Automatgearkassen giver ligeledes adgang til adaptiv fartpilot i ”Comfort”-versionen.

Vejbaneassistent og automatisk nødbremse får du som standard i alle modeller og i ”Comfort” er disse assistentsystemer udvidet. Det er dog assistentsystemer, som du lægger mere mærke til end i fx tyske konkurrenter, som virker mere raffinerede på det område. Det er rart at assistentsystemerne er der, men hvis de mærkes for meget, kan de godt genere dig i din kørsel.

Styretøjet er helt perfekt i bykørsel, men ved motorvejskørsel bliver det næsten for levende. Igen savner jeg en lidt mere raffineret opsætning.  

KIA har godt styr på støjniveauet, som ikke opleves anmassende. Det bidrager til en behagelig og komfortabel køreoplevelse.

Da XCeed er en sportslig crossover og ikke en fullblown SUV, plages du ikke af et højt tyngdepunkt i sving. Til gengæld får du heller ikke den høje siddeposition.

Meget bil for pengene

KIA leverer med XCeed en attraktiv pakke, hvor du får et flot design, masser af udstyr og en god køreoplevelse. Det er noget vi danskere kan li’ – og nok også en af grundene til, at XCeed var nomineret til årets bil i Danmark.

Indstigningsprisen for ”Vision” med 1.0 liters benzinmotor (120 hk) og manuelt gear ligger på 249.999. Skal du have flere kræfter findes der en version med 140 hk og en topmodel med 204 hk, som vi har testet. En dieselmotor med 136 hk er også tilgængelig. Automatgear fås til alle modeller på nær den mindste benzinmotor.

Den testede XCeed står til 332.999 kr. plus en Edition pakke til 9.999 kr. Det virker umiddelbart fornuftigt – særligt set i lyset af, hvad konkurrerende crossovers med sammen udstyr koster. Dertil tilbyder KIA 7 års garanti.

Blandt konkurrenterne er bl.a. den nye Ford Puma og også andre crossover-typer som Renault Captur, Nissan Juke, Toyota C-HR, Skoda Kamiq og VW T-Cross. XCeed ligger lunt i svinget med sine flotte coupé-linjer og generøse udstyrspakker. Men tjek lige om du kan leve med det begrænsede udsyn skråt bagud, inden du skriver under på slutsedlen.   

Derfor er KIA XCeed et godt valg

Her er KIA XCeed udfordret

KIA XCeed 1,6 T-GDI DCT specifikationer

Konkurrenter

Du kan konfigurere din XCeed lige her.

Fotos: Thomas Saks

Exit mobile version