fbpx
 
Categories Biltest

Test: Land Rover Defender 130 D300 X-DYNAMIC HSE

Posted on
Test: Land Rover Defender 130 D300 X-DYNAMIC HSE

Men en længde på over 5 meter, 8 siddepladser og vægt på knap 3 tons ligner den gigantiske Defender 130 næsten noget, der kræver det store kørekort. Jeg vover pelsen og tester den monstrøse offroader.

Defender i tre længder

Med den seneste Defender-model fra 2020 har Land Rover skabt den mest ambitiøse offroader fra mærket til dato, og den platform skal selvfølgelig anvendes bredt.

Defender fås i tre længder, der er navngivet præcis, som Land Rover altid har gjort. Nemlig i tommer. Den mindste hedder 90, den mellemste 110 og den største 130.

De har alle samme det samme ikoniske design for og bag med klare referencer til tidligere modeller, og varierer derfor udelukkende visuelt i længden.

130 er den sidste, der mangler i programmet, som dermed er fuldendt.

Fronten på Defender er kendeteget af et lygtedesign, der lugter lidt af retro.
Bagendens lygtedesign lyser flot op på den sorte Defender i det knap så lyse decembervejr, hvor testen foregår.

Jeg tester diesel-varianten med 300 hk og en ret sprød rækkesekserlyd. Den er stærk som en okse og kan snildt trække op til 3 tons.

Tanken kan rumme 89 liter diesel, så tusindkronesedlerne får hurtig ben at gå på. Jeg kører nemlig ikke mere end 10 km/l i testen, hvilket er tæt på det officielle forbrug på 11,5 km/l.

Der er forskellige valgmuligheder motormæssigt, så er du til V8 lyd fra en benzinmotor, er det også muligt. Diesel virker dog ikke som et skævt valg i Defender – tværtimod.

Defender 130 er den længste i modelprogrammet med en længde på langt over 5 meter.

Rå luksusslæde

Testbilen står med en styling, som får den til at ligne noget, der hører hjemme i velhaverenklaven Kensington i London.

En santorini black lak med 22” gloss black fælge og extended black exterior pack giver den lange Defender et udtryk, hvor rå bad ass attitude møder rig VIP-agtig type. Alene den sorte styling løber op i omkring 100.000 kr. på udstyrslisten, så bleg skal man ikke være for at gå i sort.

Sænker du luftundervognen, så den store bil står lavt på asfalten, understreges den urbane rå luksus yderligere, og man tænker, at det vil være næsten uklædeligt, at smide den fine bil i mudder til knæene.

Men den kan godt, hvis du vil, og 130-varianten har alle offroad køreprogrammer til rådighed.

Bygget til offroad

Min første ægte offroad oplevelse var i en Defender. Bilen er skabt til rå omgivelser og kan komme frem, hvor andre må give op.

Jeg tror dog, det er de færreste købere, som kommer til at bruge Defenders fulde potentiale. Det vil i givet fald ske sjældent.

Du køber derfor også en bil, der kan en hulens masse, som i realiteten ikke vil blive sønderligt anvendt. Og det er næsten en skam.

Men det er nu ikke kun i terræn, at Defender kan noget. Den er ganske kapabel rejsevogn. Først og fremmest sidder du højt og har et eminent godt udsyn, der er masser af plads og luftundervognen gør hvad den kan, så bump og ujævnheder ikke forplanter sig op i læderstolene.

Det giver en høj komfort og en oplevelse af, at du sidder i en dyr luksusvogn.

Kort møde med en Ford Bronco i en semi-mudret skov i testugen.

Kabine med synlige bolte og lak

Offroad DNA’et viser også sit ansigt i kabinen med rå styling. I dørpanelerne er der synlige bolte og lak og rundt omkring er der greb og håndtag, så du kan holde fast, når turen går over stok og sten.

Synlige bolte og blottet lak i bilens farve hører helt naturligt hjemme i en rå Defender.

Fans af den legendariske bilmodel vil elske det, mens andre måske vil synes, at det hele godt må være lidt mere stramt og elegant.

Jeg synes, det er spot on, når det indre matcher det ydre, så thumbs up herfra.

Bilen har nyeste software fra Land Rover med en rigtig fin touchskærm og lækkert digitalt cockpit.

De runde drejeknapper er multifunktionelle, og anvendes til klimastyring, varme og ventilation i sæderne samt valg af køreprogram.

Materialevalget er fra de gode hylder. Bilen er samlet og bygget, så den føles lige præcis så solid, som en Defender skal være.

En velindrettet kabine udført i lækre og solide materialer kendetegner Defender. Betjeningen er nem og ligetil.

Plads til 8

Der er tre sæderækker i kabinen og sikkerhedsseler til 8 personer. Bilen er bred som bare pokker, så du skal ikke være så nervøs for, om passagerer på anden og tredje sæderække nu også sidder godt.

Her ses pladsforholdene på anden sæderække. Bemærk at gulvet er stort set plant, så der er god benplads ved alle tre pladser.
Klimastyring, varme og ventilation i sæderne samt USB-C stik til opladning øger komfortoplevelsen for bagsædepassagerer.

Tredje sæderække er, som i de fleste andre biler med den mulighed, udfordret på benplads, men kortere ture er intet problem, og passagerne kan glæde sig over friskluftdyser og USB-C stik til opladning.

Har du alle sæder i brug, er der plads til beskedne 290 liter i bagagerummet. Med tredje sæderække nedlagt ændres det billede dog. Her kan du stuve en masse bagage ind i et over 1.000 liter stort og regulært rum. Målene er angivet som tørvægt og tallene er højere målt i vådvægt.

På bagklappen sidder reservehjulet, så der er ingen anden udvej end at sidehængsle den store, tunge port. Det kan give lidt adgangsudfordringer, hvis du holder på en snæver plads.

Bagklappen er sidehængslet, så der skal være plads nok bag dig, når du skal have adgang til bagagerummet.

Størrelsen har fordele og ulemper

Bilen er i det hele taget en prøvelse at parkere. Den fylder i landskabet og længde og bredde gør, at du ikke kan smide den, hvor du vil.

Højden på lige knap 2 meter kan være en udfordring i parkeringshuse og bredden på ligeledes små 2 meter udfordrer nutidens p-båse, som har en tendens til at blive mindre og mindre for at presse flere pladser ind på supermarkedernes dyre parkeringsarealer.

Størrelsen på Defender 130 har både fordele og ulemper. Men man kan ikke komme uden om, at man føler sig som en fandens karl, når man kører rundt i den store Defender. Og så føler man sig uden sidestykke som den, der sidder mest sikkert. Selv en BMW X5 virker klejn, når du kigger ned på den bag rattet i Defender.

Et reservehjul på bagsmækken sender det helt rigtige offroad signal til dine omgivelser.

Defender 130 fra 1.719.900 kr.

Prisen for at føre sig frem er høj men konkurrencedygtig sammenlignet med andre store SUV’er. Startprisen på 1.719.900 kr. afskærer dog mange fra at køre giga-Defender, og testbilen med ekstraudstyr løber op i hele 2.263.100 kr.

Har du guld og grønne skove, er en lang Defender oplagt at have i samlingen. Blandt de tre størrelser i modelprogrammet er det 130-varianten, der har den mest potente udstråling. Det lange udhæng bagpå klæder Defender, og så er pladsen selvfølgelig også et plus.

Defender 130 blev testet henover julen 2024, som stedvis i landet var hvid.

Specifikationer: Land Rover Defender 130 D300

  • Motor: Diesel rækkesekser
  • Ydelse: 300 hk
  • Moment: 650 Nm
  • Gearkasse: 8-trins automatgearkasse
  • Acceleration 0-100 km/t: 7,5 sekunder
  • Forbrug med 8 sæders konfiguration: 10,9-11,5 km/l ved blandet kørsel (WLTP)
  • Topfart: 191 km/t
  • Vægt: 2.641 kg
  • Træk: 3.000 kg
  • Dimensioner (L/B/H): 5.358 mm / 1.996 mm / 1.970 mm

Foto: Thomas Saks

1 kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Anbefalet