Elegance, komfort og luksus. Det er de tre ting, jeg mest forbinder med en Lexus, og det er udgangspunktet for min test af den nye Lexus RX, som jeg kører med plug-in hybrid drivlinje i udstyrsversionen 450 h+ Executive.
Lexus tilbage efter en pause
De var her, så var de væk og nu er de tilbage. Lexus har holdt en pause på det danske marked, og det virker derfor ikke helt så underligt, når min 11-årige datter med undren spørger hvad det er for et mærke, da hun ser testbilen holde foran huset.
Jeg benytter fluks de friske øjne til at spørge, hvad hun så synes om den. Flot, smooth og lækker er svaret.
Der er ros til bagsædet, hvor pladsen er rigtig god og komforten høj. Der er både varme og ventilation i lædersæderne og ryglænet kan justeres i hældningen. Der er betjening af klimaanlæg og et bredt armlæn med kopholdere og opbevaringsrum. Alt sammen er standard.
Den knap 5 meter lange Lexus RX byder også på fine pladsforhold ved forsæderne og hele 610 liter i bagagerummet, hvor der er et rum under gulvet til ladekabel.
Designet virker moderne og nutidigt med harmoniske linjer, en markant snude og en elegant afrundet bagende. Den nye grill er mere afdæmpet i forhold til forgængeren, og det fungerer godt.
Plug-in hybrid med rabat
Femte generation Lexus RX fås som plug-in hybrid (450h+) og en turboladet hybrid (500h) – begge med firehjulstræk. Plug-in hybriden er genbrug fra den lidt mindre Lexus NX, og er den variant, jeg tester her.
Plug-in hybriden får afgiftsrabat og sælges fra 868.500 kr. hvilket gør det til en af de billigere alternativer i klassen, hvor Mercedes-Benz GLE og BMW X5 kan ses som konkurrenter.
RX 450h+ har en 2,5 liters benzinmotor og to elmotorer, der samlet yder 309 hk. 0-100 km/t klares på 6,5 sekunder.
E-CVT automatgear som Lexus (og Toyota) er fan af, klarer sig hæderligt i RX, men motoren kæmper med et uharmonisk lydbillede, og det kan godt være lidt anstrengende i længden.
Unik køreoplevelse på strøm
Hvis du har mange korte ture og hele tiden lader op, slipper du for det. Her kører RX fantastisk godt med virkelig fin komfort. Den er super smooth, hvilket generelt er et kendetegn ved bilen.
Den stilhed, der er i kabinen, når du kører på strøm, gør køreoplevelsen ret unik. RX er i det hele taget godt støjdæmpet hvad angår dæk og vind.
Den skal køres som en landevejscruiser, hvor den er i sit es med fin affjedring. Den skal ikke presses for meget og tvinges rundt i sving. Her skal den turboladede hybrid nok vælges.
De første tre dage, hvor jeg kører i RX, er de fleste ture korte fra Nordsjælland ind til København og retur og lidt rundt omkring i lokalområdet. Her kører jeg konstant på el, og når tæt på 60 km i elektrisk rækkevidde. Det er tæt på WLTP tallet på 68 km rækkevidde.
Plug-in hybriden har et batteri på 18,1 kWh og det tager ca. 4-5 timer at lade det helt op. Det er ikke førende i klassen. Heller ikke på rækkevidden.
I testen kører jeg 22 km/l ved blandet kørsel uden strøm på batteriet. Tallet overrasker mig meget, men kørecomputeren må have ret.
Lækker kabine med alt udstyr
Kabineoplevelsen i Lexus RX er i den absolutte top. Bilens 14” touchskærm er der ikke en finger at sætte på. Det spiller. Ekstraudstyr som Mark Levinson premiuimlyd kan tilvælges for feinschmeckere.
På sikkerhedssiden har Lexus RX alt det nyeste fra hylderne, og beskrivelsen fylder hele tre sider i pressematerialet, så du får en moderne og opdateret bil på det punkt. Der er i tidens ånd også en app, hvorfra du kan se bilens status og betjene bl.a. klimaanlæg.
En teknikpakke til 13.500 kr., som udelukkende fås til Executive, er værd at tage med. Den er i testbilen og byder på udvidede assistentsystemer, 360 grader kamera, ambientebelysning i kabinen og et super lækkert head-up display, som står skarpere end nogensinde i synsfeltet.
I head-up displayet vises også funktionerne fra touchknapperne i læderrattet, så man får hjælp til betjening af bl.a. fartpilot og hvad man nu ellers kan betjene fra rattet.
En postgang for sent?
Det store spørgsmål er, om Lexus kommer en postgang for sent med sin plug-in hybrid. Populariteten for biler med den drivlinje er dalende i Danmark, hvilket bl.a. hænger sammen med, at afgiftsrabatten løbende reduceres, og at folk generelt har fået mere mod på at købe en dedikeret elbil.
Ser vi bort fra det, er Lexus RX tro mod de kendte dyder fra mærket med elegance, komfort og luksus. Her vil fans ikke blive skuffet.
Skal der flere kræfter til, må der smides yderligere en halv million på bordet for hybrid-varianten, hvor du til gengæld også får firehjulsstyring. I den prisklasse er alternativerne mange, så den bliver et sjældent syn på danske veje.
Specifikationer
- Motor: Firecylindret benzinmotor + el
- Ydelse: 309 hk
- 0-100 km/t: 6,5 sek.
- Tophastighed: 200 km/t
- Forbrug: 90,9 km/l
- CO2-udledning: 25 gram/km
- Batteristørrelse: 18,1 kWh
- Rækkevidde på el: 68 km
- Dimensioner: længde 489 mm bredde 1920 mm og højde 1695 mm
- Bagagerum: 612 liter
- Vægt: 2.240 kg
- Trækvægt: 2.000 kg
- Pris for testbilen: 959.500 kr. + teknikpakke 13.500 kr.
- Lexus tilbyder 10 års garanti (eller 185.000 km) såfremt du servicerer bilen.
Foto: Thomas Saks
lexuslexus rx 450h+plug in hybrid