Et mildt facelift frisker EQB op – men skal der kraftigere midler i brug, for at kapre kunder i et marked, hvor konkurrencen er benhård? Få svaret her.
Mulighed for syv sæder
Det er særligt muligheden for en tredje sæderække, der er unikt i denne bilklasse- og størrelse.
Ganske vist er pladsen bagerst i bussen mest til børn, for så meget plads er der heller ikke at rutte med.
Anden sæderække kan længdeforskydes, og det er med til at øge fleksibiliteten i EQB, for med fem sæder i brug kan man vælge mere plads i bagagerummet over benplads – eller omvendt.
Pladsen er i det hele taget generøs ved forsæderne og anden sæderække. Faktisk så meget, at bilen ikke føles som en model i kompaktklassen.
Vælges EQB som femsæders, er der mulighed for anhængertræk med en kapacitet på 1.400-1.700 kg afhængig af variant. Det er en af nyhederne i faceliftet. Krogen er dog ikke muligt, hvis du vælger EQB med syv sæder, som er ekstraudstyr til 12.334 kr.
Frisket op visuelt
Faceliftet omfatter også en række visuelle ændringer med bl.a. stjernemønster på frontgrillen, nye kofangere og lysgrafik i baglygterne.
I kabinen er rattet den seneste generation multifunktionsrat med touch-knapper, som kræver tilvænning grundet de mange muligheder. Stjernemønsteret har også fundet vej til instrumentbordet.
Skærmen er uændret i størrelsen (10,25″ + 10,25″) og infotainmentdelen har fået en lettere opdatering, så det er nemmere at komme rundt i menuerne.
Set i lyset af de ret så velvoksne skærme i flere nye konkurrerende mærker, virker den i EQB efterhånden en smule klejn.
Selvom der ikke er sket så mange forandringer i kabinen, opleves kvaliteten fortsat god. Der er fine materialer og samlinger, og du får en fornemmelse af en bil, som er bygget til at holde mange tusinde kilometer.
Går man op i lyd er der godt nyt, for vælger man Burmester surroundsound-systemet som ekstraudstyr, kan man nu tilføje Dolby Atmos for at få en vildere lydoplevelse.
Opdateret vejbaneassistent gør underværker
På plussiden bemærker jeg, at opdaterede sikkerheds- og assistentsystemer som fx vejbaneassistenten er kraftigt forbedret, og nu opfører sig eksemplarisk.
Det er et stort forbedringspunkt, som løfter køreoplevelsen markant, da systemet nu korrigerer med bilens rat i stedet for ESP-systemet. Her var man tidligere ved at flyve op i loftet af det chok, man fik, når bremsen satte ind.
Køreegenskaberne er som nævnt en af bilens stærke sider. Den føles tilpas komfortabel med fin affjedring og en godt støjdæmpet kabine.
Der er tilpas med kræfter til at den føles adræt. Acceleration fra 0-100 km/t klares på 6,2 sekunder og topfarten er 160 km/t. Det er fint for en bil af den type, hvor praktikken nok vægtes højere and de dynamiske egenskaber.
Hurtigladning skal være hurtigere
Zoomer vi ind på elbilens specifikationer, er der på papiret en forbedret rækkevidde og mulighed for plug & charge.
Rækkevidden i testbilen, som er 350 4MATIC med 292 hk (215 kW), er 442 km (WLTP). I praksis kører jeg ved blandet kørsel med et forbrug på 19,8 kWh / 100 km, og med et batteri på 66,5 kWh ligger jeg dermed noget under papirtallet med ca. 335 km i rækkevidde ved sommertemperaturer.
Plug & charge handler i bund og grund om, at du via Mercedes me Charge kan lade ved blot at sætte ladestikket i bilen, når du skal lade. Så sørger funktionen for selv at starte opladningen.
Skal du hurtiglade (DC) kan EQB diske op med en hastighed på 100 kW. Det er ikke synderligt imponerende her i 2024. AC opladning er 11 kW, og det er hvad de fleste andre mærker også tilbyder.
Er faceliftet nok?
Faceliftet gør gode ting ved EQB, og der er få konkurrenter med plads til syv. At EQB fås med en tredje sæderække er dog ikke bilens trumfkort, for dertil er pladsen bagerst simpelthen for trang.
Har du reelt brug for plads til syv, skal du op i større elbiler som EV9 eller den lange ID. Buzz.
At EQB heller ikke er helt så godt med i forhold til hurtigladning og rækkevidde, trækker ned. Især hvis du ofte er på længere ture.
Ser vi bort fra det er EQB fortsat en velkørende, rummelig og fleksibel familiebil bygget i fin kvalitet i klassen med et design, der er langtidsholdbart.
Testbilen koster fra 517.439 kr. og det er i den høje ende i et marked, hvor mange elbiler står til skarpe priser.
Specifikationer
- Motor: Elmotorer med firehjulstræk
- Ydelse: 292 hk (215 kW)
- Batteri: 66,5 kWh
- Opladning AC/DC: 11/100 kW
- Rækkevidde: 442 km
- Acceleration 0-100 km/t: 6,2 sekunder
- Topfart: 160 km/t
- Garanti: 2 år (batteri 8 år / 160.000 km)
- Dimensioner: 4.684 mm længde x 1.834 mm bredde x 1.667 mm højde
- Bagagerum: 495 liter (1.700 med sæderne lagt ned på anden sæderække)
- Træk: 1.400 – 1.700 kg.
- Pris: Fra 517.439 kr.
Foto: Thomas Saks