Jeg stiller skarpt på Mercedes EQE SUV, som er bilen, der på alle væsentlige punkter viser, hvad der gør en elbil god.
På dansk jord tester jeg 350 4MATIC til 810.000 kr. Det er den model, som ligger nogenlunde midt i modelprogrammet. Den billigste EQE SUV hedder 300 og starter ved 740.000 kr. mens den dyreste er en AMG-variant til heftige 1.445.000 kr.
Mercedes-Benz tager sig godt betalt for den store SUV, og det rejser et helt naturligt spørgsmål, om bilen kan bære den høje pris?
Det korte svar er ja.
EQE SUV imponerede mig i Portugal og fortsætter med at gøre det i løbet af testugen i Danmark. Der er særligt tre områder, hvor den scorer højt i min bog: Det er plads, komfort og rækkevidde.
Masser af plads
Pladsen i kabinen er rigelig til fem og bagagerummet sluger 520 liter – det er næsten 100 liter mere end i EQE sedan. Bagklappen åbner bredt og højt.
Man sidder godt på alle pladser med en fornemmelse af rummelighed og komfort. Med panoramaglastag (del af AMG premium pakke) øges fornemmelsen af plads, luft og rummelighed.
Kabinen har samme høje standard, som vi kender fra EQE sedan, og kan tilpasses i et utal af muligheder med udstyr og styling. Den oplevede kvalitet er høj.
Mercedes EQE SUV hæver sig over de direkte konkurrenter med en ”best in class” kabineoplevelse. Især på infotainmentoplevelsen, hvor MBUX-systemet med tilpassede EV-features (fx navigation til nærmeste lynlader og tips til optimering af rækkevidde) er noget af det bedste på markedet.
Tårnhøj komfort
Alle de varianter, jeg har kørt af EQE SUV, har fremragende køreegenskaber. Det gælder også 350 4MATIC.
Støjniveauet er lavt og bidrager til den høje komfort. Det gælder både vindstøj og støj fra dækkene, som er mærkbart dæmpet. Akustikglas kan altså bare noget, og Mercedes er blevet ekstra gode til at lydisolere deres elbiler.
Assistent- og sikkerhedssystemerne er raffinerede, og den adaptive fartpilot opfører sig eksemplarisk.
Jeg har prøvet EQE SUV med og uden luftundervogn og må sige, at EQE faktisk er fornemt affjedret uden. Komforten bliver ganske vist en tand bedre med luftundervognen, men den klarer sig nu også fint uden.
Som ekstraudstyr fås baghjulsstyring, som gør det nemmere at manøvrere i en smal vending og samtidig bidrager det til en køredynamik, som får den store, tunge bil til at føles let.
Med baghjulsstyring og luftundervogn er EQE SUV en opvisning i køreglæde, komfort og dynamik, som er svær at matche. Basisvaren gør det også godt, men har du først prøvet den med fuld udstyr, er det svært at få ud af hovedet igen.
Heldigvis er luftundervogn og aktiv baghjulstyring prissat relativt fornuftigt, så overvej at sætte kryds her.
Et kig i konfiguratoren viser i øvrigt, at prissætningen på ekstraudstyr og styling er rimelig, så kig listerne godt igennem, når du bestiller, for du kan løfte komfortoplevelsen uden at blive flået.
Eneste undtagelse er den brede hyperscreen i hele instrumentbordets bredde, som er et dyrt bekendtskab til over 100.000 kr.
Glem rækkeviddeangst – det findes ikke her
Da jeg var i Portugal på pressetur forklarede ingeniører fra Mercedes-Benz, hvordan de arbejder med bilens aerodynamik i jagten på rækkevidde. I vindtunnel og via et simuleringsprogram kan man se, at selv små detaljer gør en stor forskel.
Det er bl.a. små spoilere ved hjulene og spolere eller kanter bagerst på kofangeren og ved taget. Små spoilere på baglygterne gør også en forskel. Det er en videnskab uden lige.
Testbilen har en rækkevidde på 541 km og det tal er bestemt realistisk. I løbet af testugen overraskes jeg flere gange over, at den tilbageværende rækkevidde, som står i det digitale cockpit, bliver ved med at være høj, selvom jeg kører og kører. Endelig en elbil uden rækkeviddeangst.
Batteriet er 89 kWh, og det virker som en helt rigtig størrelse i en bil som EQE SUV – og i det hele taget biler, som kommer på længere ture i ny og næ.
Modellen med længst rækkevidde er 350+ med 568 km efter WLTP-normen. Forskellen på den og min aktuelle testbil er firehjulstrækket, som giver et større moment på hele 764 Nm i 350 4MATIC. De har samme antal heste – nemlig 292.
Sådan optimeres rækkevidden
En nyudviklet varmepumpe er standard på EQE SUV og giver ca. 10 % mere rækkevidde. Varmepumpen er en integreret del af bilens el-system og bruger bl.a. overskudsvarme fra batteriet.
Sammen med en række øvrige tekniske kneb, er EQE SUV showcase for, hvor langt Mercedes-Benz er kommet med elektrificeringen.
Firehjulstrækket har Mercedes justeret, så det kun er aktivt, når der er behov. Du kører derfor meget af tiden med baghjulstræk. Når motoren på forakslen ikke er i brug, er friktionen minimeret, og det giver ekstra rækkevidde på op til 6 %. Det er nyt i EQE SUV og udbredes til de øvrige EQ-modeller med firehjulstræk.
Rækkeviddetallene mellem varianterne er marginalt forskellige, så det er mere afgørende at gå med en konfiguration, hvor du får den dynamik eller komfort, som du helst vil have, samt tilvalg af udstyr eller styling.
Det er muligt at opgradere AC opladning fra 11 til 22 kW, og det ville jeg klart vælge. Hurtigopladning sker med op til 170 kW og ladekurven ligger i den høje ende pænt lang tid, når du starter fra et lavt strømniveau på batteriet.
EQE SUV er oplagt i den høje ende af SUV-mellemklassen
EQE SUV er det elektriske alternativ til GLE og E-Klasse stationcar og er basalt set en høj version af EQE sedan. Den sætter barren højt for elbiler i klassen, og viser på afgørende punkter hvordan det skal gøre.
Den minder på mange måder om en lidt mindre udgave af EQS SUV både hvad angår design, kabineindretning og køreegenskaber. I farten kan det være svært at se forskel, og begge har det tilfælles, at designet er vellykket.
I forhold til EQE sedan har SUV-udgaven 9 cm kortere akselafstand og totallængden på bilen er tilsvarende kortere. Trods en øget højde på ca. 17 cm bliver det samlede udtryk mere kompakt og helstøbt. Designmæssigt er det den mest vellykkede til dato i EQ-modelprogrammet.
Den første elbil fra Mercedes-Benz – mellemklasse SUV’en EQC – er udgået. Den erstattes formentlig af noget andet på et senere tidspunkt.
EQE SUV er derfor lige nu det oplagte valg i mellemklassen mellem den überluksuriøse EQS SUV og den lidt mere hverdagsagtige EQB, som begge fås med op til syv sæder.
Specifikationer
- Motor: To elmotorer (firehjulstræk)
- Gearkasse: 1-trins automatgear
- Batteri: 89 kWh
- Rækkevidde: 541 km
- Ydelse: 215 kW / 292 hk
- Moment: 764 Nm
- Topfart: 210 km/t
- Acceleration 0-100 km/t: 6,6 sek.
- Opladning AC/DC: 22/170 kW (AC er 11 kW standard)
- Totalvægt: 2.580 kg
- Træk: 1.800 kg
- Forbrug: 19,1 kWh / 100 km
- Dimensioner (L/B/H): 4.863 mm længde x 1.940 mm bredde x 1.685 mm højde
- Bagagerum: 520 liter
- Pris fra 740.000 kr. (testbil 810.000 kr.)
Foto: Thomas Saks