Countryman er i nyeste version blevet en pænt stor SUV. Attitude har den masser af, og som altid med Countryman, er den helt sin egen. Jeg tester den store MINI.
Slet ikke så MINI
Den største MINI i modelprogrammet er Countryman. På en delt platform med BMW iX1 og iX2 er den en velvoksen SUV på 4,43 meter med rigelig plads til 5 og masser af bagage. Den fås som rent elektrisk køretøj eller som benziner.
Der er langt fra den ikoniske tre-dørs MINI Cooper, som er den, det hele startede med, til den flippede og dog karismatiske storebror, og den er et godt eksempel på, at MINI tør lege med mærket.
Selvom Countryman rent størrelses- og designmæssigt er langt fra det, vi oprindeligt forbinder med MINI, har bilproducenten opfundet en masse nyt, som er med til at gøre MINI til et selvstændigt, unikt og farverigt mærke i dag.
Man kan sige, at MINI har genopfundet mærkets DNA i den digitale tidsalder. Se bare det lysshow, der åbenbarer sig, når du låser bilen op, og du ved, hvad jeg mener.
MINI i topform
I Countryman finder du bl.a. den blærede runde OLED skærm, det nye strikkede betræk med flere lag i farver og køreprogrammer, der må have været en tur forbi BMW’s gamification afdeling.
Hvert køreprogram har sin helt egen karakter og udtryk i forhold til grafisk design på skærmen, ambientebelysning og lydbillede.
Vælger du fx indstillingen ”gokart”, får skærmen et nærmest tegneserieagtigt udtryk ledsaget at en jubiiiilyd, som kun MINI kan slippe afsted med uden det bliver tacky.
En fake motorlyd komporet af Hans Zimmer, kender vi også fra BMW. At den nu også findes i MINI siger lidt om, at BMW ikke er så bange for at vise, at mærkerne kommer fra samme hus.
Jeg må da også sige, at MINI-modellerne her i 2024 virker som de bedste nogensinde – og det er på tværs af modeller som Cooper, Aceman og testbilen Countryman.
Den oplevede kvalitet er høj og materialevalg, samlinger og kvalitet lugter mere af premium, end nogensinde før.
Son tidligere ejer af både en første- og andengenerations MINI’er, ved jeg, hvad jeg taler om.
Og det er helt rigtigt set af MINI, at løfte brandet rent kvalitetsmæssigt og samtidig tydeliggøre alt det, en MINI kan og skal stå for i dag med de digitale muligheder.
Flot kabine med god plads
Som familiebil er MINI Countryman stor nok. Du sidder højt, der er fin adgang og bagagerummet er regulært og nemt at komme i med plads til 460 liter.
Betjeningen foregår via den fede, runde skærm, hvor det er rimelig ligetil at finde rundt.
Knapperne i rattet er heldigvis ikke touch, og det er værdsat. Stemmestyringen er i MINI Countryman blevet langt bedre, end vi er vant til, så du kan rent faktisk også tale med bilen.
Ikke det største batteri
Som langdistancebil er der – i hvert fald i den elektriske variant, som jeg tester – to ting, du skal være opmærksom på.
For det første er batteriet ikke så stort (64,8 kWh), og for det andet er DC-opladning ikke specielt hurtigt med et peak på 130 kW.
I min test, hvor dagtemperaturen ligger omkring 13 grader, er mit gennemsnitlige forbrug ved blandet kørsel 18,4 kWh / 100 km.
Det er egentlig OK.
Men skal du en tur til fra Jylland til København eller omvendt, stiger forbruget til 23 kWh / 100 km ved motorvejskørsel, og så ryger rækkevidden under 300 på det relativt lille batteri.
Jeg er med på, at problemet er hypotetisk, og at de fleste ture, vi danskere kører til daglig, er korte.
Som et plus kan AC-opladning opgraderes til 22 kW, og det er et plus – især hvis du bor i byen og skal lade på gadestandere.
Fin kørekomfort
Bilen har 204 hk og det virker tilpas. Den føles egentlig hurtigere, end den reelt er. 0-100 km/t tager 8,6 sekunder og topfarten er 170 km/t.
MINI Countryman E er pænt støjdæmpet og leverer overordnet en fin kørekomfort.
Den dynamiske side viser den også godt.
Countryman har ikke i samme grad den gokart-feeling, som Cooper og Aceman har, men helt blottet for spas er den altså heller ikke.
Bilen har en boost funktion, som aktiveres på en padel ved venstre side af rattet. Det underbygger det legesyge i bilen og den gamification, jeg tidligere nævnte.
Styling er det nye sort
Jeg kører i en testbil med JCW styling, og det gør den yderst unik med et gennemført sort tema.
Der er sportssæder med speciel kunstlæderindtræk, sort tag, JCW sportsbremser, JCW sportsrat og sorte MINI logoer for og bag.
Med til denne særlige styling er mulighed for opgradering til specialdesignede 20” fælge.
Testbilen har – udover JCW trim – en XL pakke, som virkelig løfter bilen rent udstyrsmæssigt.
Her får du bl.a. anhængertræk, panoramaglastag, tonede bagruder, elektrisk justerbare sæder, LED forlygter, Harman Kardon lyd, head-up display, trådlås opladning af mobilen og 22 kW opgradering af onboard laderen.
Køreassistentprogrammerne er på flere områder mere avancerede, når du vælger XL pakken. Jeg må i det hele taget rose disse systemer, som fungerer bedre og mere præcist end i så mange andre elbiler.
Den adaptive fartpilot er særligt værd at fremhæve. Her viser MINI, hvordan sådan noget skal gøres.
Countryman E koster fra 385.460 kr.
Med XL-pakke og JCW Trim ryger prisen for testbilen op i 536.479 kr. Her får du så også en yderst komplet og veludstyret bil med en unik styling.
MINI Countryman E fås fra 385.460 kr. hvilket er stort set samme pris som en tilsvarende BMW iX1.
Her er Countryman helt klart den mere legesyge af de to, og du vil hurtigt opdage, at man bare bliver glad bag rattet i den bil. Og hvem har ikke lyst til det?
Specifikationer MINI Countryman E
- Motor: Elmotor med baghjulstræk
- Ydelse: 150 kW / 204 hk
- Acceleration 0-100 km/t: 8,6 sekunder
- Topfart: 170 km/t
- Rækkevidde: 462 km (WLTP)
- Forbrug: 15,9-17,4 kWh / 100 km (testforbrug 18,4 kWh / 100 km)
- Ladehastighed AC/DC: 11/130 kW (bemærk at AC opladning kan opgraderes til 22 kW)
- Vægt: 1.940 kg
- Trækkapacitet: 1.200 kg
- Bagagerum: 460 liter
- Dimensioner: længde 4433 mm – højde 1656 mm – bredde 1843 mm
- Garanti bil/batteri: 2 år/8 år eller 160.000 km
- Pris: Fra 385.460
Foto: Thomas Saks