fbpx
 
Categories Biltest

Test: NIO ET7

Posted on
Test: NIO ET7

NIO er et ungt elbilmærke med store ambitioner. Et mærke som finder inspiration i tidens udbud og efterspørgsel og skaber sin egen vej med nytænkning, brugerinddragelse og nye forretningsmodeller. Den nye NIO ET7, som netop er landet i Danmark, skal vise os, hvad NIO kan. Vi tester versionen med det store 100 kWh batteri.

NIO indtager Europa

NIO er etableret i 2014 men er først inden for de seneste år begyndt at finde vej til Europa og nu Danmark. Siden vores første beretning om NIO i forbindelse med et presseevent i Oslo i slutningen af 2021, har vi fået spørgsmål og kommentarer fra vores læsere og følgere om bilerne, mærket og virksomheden. De fleste i en positiv ånd med ord som ”gamechanger”, ”cool” og ”spændende”.

Meget er sket inden for det sidste år, og mærket har her i slutningen af 2022 for alvor gjort sin entre i Danmark med lokal organisation, første brugerinddragelsesmøde og etablering af en NIO app med community, rewards og information i øjenhøjde. Det er gået hurtigt.

Et NIO house er annonceret i hjertet af København. Et oplevelseshus med mulighed for at hænge ud i en café og deltage i events. Den første NIO ET7 er udleveret til brugeren, som NIO kalder sine kunder, og motorjournalisterne har fået pressebiler til test. Flere modeller er på vej – bl.a. en lidt mindre NIO ET5, som kan blive rigtig interessant i Danmark.

Så langt så godt. Men er det ikke hvad alle de andre gør? Både ja og nej. Alt hvad NIO gør er ikke unikt, men det fremstår helhjertet, og man mærker tydeligt de høje ambitioner. Det gælder også NIO ET7.

Stor familiebil med personlig assistent

Med en længe på over 5 meter er NIO ET7 en stor familiebil med et langstrakt coupé-design a la Tesla Model S og XPENG P7. Linjerne er harmoniske med en aerodynamisk front og en flot afrundet hæk med tværgående lygtebånd. Kameraer og LiDAR er integreret i designet over forruden og giver et lidt hightech-agtigt look. Samlekvaliteten virker høj.

NIO ET7 er en stor bil med en længde på over 5 meter og næsten 2 meter i bredden.

I den rummelige kabinen træder en tydelig NIO identitet frem. Bløde linjer, lækre materialer og flot finish giver en fornemmelse af premium. På toppen af instrumentbordet sidder en sort kugle med øjne og kigger på dig. Det er Nomi, som er til for at hjælpe dig med alt muligt.

Lækker kabine med gode skærme. Lydanlægget er premium med bl.a. Dolby Atmos.

Nomi taler lige nu engelsk men er ved at lære dansk. Stemmestyringen er hæderlig, og det er nemt at få Nomi til at vise vej, tænde sæde- og ratvarme, aktivere sædemassage eller spille musik. Nomi fortæller dig, når du nærmer dig en skole, eller hvis der er tæt trafik forude. Hører du musik danser Nomi.

Nomi er et sjovt påfund, som fungerer bedre, end jeg havde ventet, og er mindre irriterende, end jeg havde frygtet. Med tiden bliver Nomi kun bedre, da hjernen bag (algoritmen) lytter, lærer og udvikler sig. Hvis du ikke bryder dig om, at Nomi skal lytte på alt, hvad du taler om i bilen, kan du lukke det ned. Har du børn med, får du dog ikke lov til det, for de elsker Nomi.

Velfungerende software

Af øvrige digitale features er et digitalt cockpit, som bl.a. viser en animeret gengivelse af bilens omgivelser med køretøjer, cyklister og fodgængere opsnappet af kameraer og LiDAR. Lidt spøjst blev en Christiana cykel vist som en Tuk Tuk, men også her udvikler softwaren sig og bliver bedre med tiden, så alt bliver mere præcist. Du er ikke i tvivl om, at målet med det hele er assisteret kørsel og på sigt en førerløs køreoplevelse.  

Det digitale 10,2″ cockpit er overskueligt og viser animeret bilens omgivelser. Baggrundsfarven kan skifte mellem lys og mørk.

Der er et head-up display, som er klart og tydeligt at aflæse.

En 12,8” stor og tydelig infotainmentskærm er hjertet af bilens indstillinger. Herfra styres alt. Også indstilling af rat og sidespejle, som ikke kan gøres via selvstændige knapper, hvor du plejer at gøre den slags.

Softwaren bag arbejder hurtigt og det er en fornøjelse at navigere rundt på den store touchskærm. Skriftstørrelsen kan justeres og brugervenligheden er i det hele taget prioriteret højt.

Ligesom i Tesla kan du på skærmen se den præcise afstand i cm, når du parkerer bilen, og kameraerne aktiveres. Det er smart.

De få rigtige knapper er velvalgte og giver genvej til bl.a. køreindstillinger, som der er en god håndfuld af.

Kopholderne er til den lille side og der er ikke handskerum, men der er et stort aflukket rum i midterkonsollen med opladestik og et stort åbent rum under midterkonsollen ved gearvælgeren, så du savner ikke aflæggeplads.

Du har et centralt placeret rum til mobiltelefonen, hvor den kan oplade trådløst.

Du åbner bildøren ved at trykke på en knap.
Ved bagsædet er et lille display hvor passagerer kan aktivere sædevarme, massage i sæderne og styre volumen i lydanlægget.

Funktionalitet og brugervenlighed er i top og med løbende softwareopdateringer, bliver det hele kun bedre med tiden. NIO ET7 er premium på tech og software, og selve kabineoplevelsen er i den højde ende.

Det trækker ned at Apple CarPlay og Android Auto opkobling ikke er muligt.

Det lugter af premium

Kabineparfume og ambiente lys, massage og varme i alle sæder, skjult ventilation, soft auto-luk af dørene, højdejusterbar undervogn for lettere ind- og udstigning og materialer som alcantara lugter alt sammen af premium, og sammen med et gigantisk panoramaglastag og rigtig god plads er der dømt komfortabel og luksuriøs rejsevogn.

Der er rammeløse døre. Håndtaget registrerer din hånd, når du skal til at gribe fat, og åbner automatisk for døren.
Med en akselafstand på over 3 meter er pladsen i kabinen enorm. Du kan aktivere en funktion, hvor passagerforsædet køres helt frem og efterlader plads til at strække benene helt på sædet bagved.
Midterarmlæn på bagsædet har opbevaringsrum med USB-C stik og to kopholdere.
Bagagerummet på 364 liter er lavt og dybt, og det er svært at nå ting bagerst. Der er håndfri betjening, som ikke registreres hver gang. Men sådan er det på alle mærker med håndfri betjening – man står med en tung indkøbspose i hver hånd og sparker og svinger benet, men intet sker.
NIO ET7 har ikke et frunk.

Men hvordan kører den så? Vi har testet NIO ET7 i byen, på lande- og motorveje, og det overordnede indtryk er, at den kører godt. Den har en udpræget komfortabel side, som passer godt til den lidt laid back stue-agtige stil i kabinen. Støjniveauet er lavt, og der er begrænset vind- og dækstøj, som bidrager til den komfortable køreoplevelse. Bilen har akustisk glas. Den adaptive luftundervogn bidrager ligeledes til det positive indtryk.

Motorens 480 kW / 653 hk (850 Nm) og firehjulstræk sørger for underholdning og dynamik, og hvis du sætter bilen i det mest sportslige køreprogram og trykker speederen i bund, skydes du frem fra 0-100 km/t på bare 3,8 sekunder. Det er hurtigt og sjov, og det overrasker mig, at den faktisk er så potent. Topfarten er 200 km/t.

NIO ET7 fås med elektronisk trækkrog, som må bære op til 2.000 kg.

33 sensorer

På motorvej skal bilens mange assistentsystemer for alvor vise, hvad de kan. Der er trods alt hele 33 sensorer og dimser ”at your service”. Jeg tester Nomi Pilot og kan mærke, at systemet er knap så raffineret som hos de tyske mærker. Det er ikke dårligt, men jeg savner noget flow og smoothness, hvor du bare kører og ikke bemærker alle teknikaliteterne.

Assistentsystemer skal ikke fylde for meget – de skal bare være der og understøtte det gode flow. Med Nomi Pilot bliver jeg for ofte mindet om, at jeg kører med pilot. Her gang jeg overhaler en bil og laver vognbaneskift, er der en besked i displayet, en lyd og en notifikation om, at piloten fortsætter.

Vejbaneassistenten er for pågående, så bilen kan give et lille ryk for at finde sin plads i sporet. Det kan godt være, det på papiret giver mening, at bilen sikkerhedsmæssigt skal ligge så præcist i midten af vognbanesporet, som muligt. Men i praksis bliver det for pågående, og fornemmelsen af flow er der ikke. Så næsten hellere slukke for det.

En anden assistent, som jeg tester, er automatisk parkering. Når Nomi finder en plads, parkeres bilen automatisk og det fungerer fint. Det er ikke hver gang, Nomi spotter en plads, selvom jeg kan se, at der er en plads.

En spids næse og smalle lygter giver et strømlinet og sportsligt udseende på fronten.

Rækkevidde som forventet

Med det store 100 kWh batteri er rækkevidden på papiret 580 km. Jeg tester NIO ET7 i koldt vejer med temperaturer omkring frysepunktet. Ved blandet kørsel holder batteriet fint strøm, men i en test på motorvej med en strækning på 250 km totalt og 110-130 km/t æder den 70 % strøm, og det er alligevel noget af en sult. Det er værd at nævne, at testen sker med læsset bil og fuld gang i klimaanlæg, varme i alle sæder, ratvarme og massage i sæderne.

Jeg har valgt det mest oplagte køreprogram til langtur på motorvej – nemlig Comfort. I Eco mode vil jeg tro, at du vil kunne køre et sted mellem 350-400 km under de forhold, jeg har i testen. I sommertemperaturer skal der formentlig lægges et sted mellem 20-30 % rækkevidde til.

Opladelågen lukker selv, når du hiver stikket ud.

NIO ET7 oplader med 130 kW i lynladning og 11 kW i AC til fx hjemmelader eller gadeopladning i byen. Det er set hurtigere, men ladekurven er fornuftig så en opladning fra 10-80 % sker inden for omkring 40 minutter.

NIO ET7 fås med et mindre batteri på 75 kW, som giver en rækkevidde på 445 km. Resten af specifikationerne er ens. Senere følger et endnu større 150 kW batteri med længere rækkevidde.

Som et es i ærmet har alle NIO-modeller en funktion, som gør det muligt at skifte batteri. I skrivende stund opføres en batteriskiftestation ved Slagelse og kigger man i andre lande, er det en infrastrukturform, der vinder frem i bl.a. Kina og Norge. Her vil man kunne skifte til et fuldt opladt batteri på ganske kort tid. Noget som tidsmæssigt minder om et besøg på en almindelig benzinstation med en optankning.

Foto: Nio
Her ses en batteriskiftestation i Norge.

Priser og udstyr

Til at starte med var NIO ET7 kun tilgængelig i en abonnementsløsning, men nu kan du også købe den fra 728.000 kroner. Batteriet betales separat – enten ved køb til 93.000 kroner eller på abonnement til 1.299 kroner pr. måned for 75 kWh og 168.000 kroner for 100 kWh med en månedlig abonnementspris på 2.199 kroner. 

Udstyret er begrænset til styling i farver – herunder farvede bremsekalibre og fælgdesign samt -størrelse op til 21”.   

NIO ET7 er en spændende ny bilmodel, som nok skal finde sine fans i Danmark trods den høje pris. Brandet virker progressivt og cool. Bilens premiumeffekt mærkes, og jeg er særligt begejstret for indretningen i kabinen, skærmen og softwaren, komforten, alt det lækre udstyr og den generelt fine kvalitet. ET7 ser godt ud, og jeg er vild med designet i kabinen.

Rækkevidde og opladetid er som forventet. Hvis batteriskiftestationerne bliver mere udbredt, vil det være et kæmpe plus – ikke bare for ET7 men alle NIO-modeller.

5 års garanti er ikke decideret klasseledende men trækker sammen med en flot fem-stjernet vurdering i Euro NCAP sikkerhedstest op.

Jeg havde forventet mere raffinerede fører- og assistentsystemer, men jeg tænker, at det løbende forbedres og børnesygdommene udryddes. Dermed vil bilen være komplet og et reelt alternativ til andre premiumbiler i klassen.

Leveringen ser ikke helt håbløs ud. Jeg prøvede for sjov at konfigurere min NIO ET7 på hjemmesiden, og den kan leveres allerede fra februar 2023.

Specifikationer – NIO ET 7 100 kWh

  • Ydelser: 480 kW / 653 hk
  • Moment: 850 Nm
  • Batteri: 100 kWh
  • Opladning: 11 kW AD og 130 kW DC
  • Acceleration 0-100 km/t: 3,8 sekunder
  • Topfart: 200 km/t
  • Rækkevidde: 580 km WLTP (test blandet 380 km og 330 km ved motorvejskørsel)
  • Garanti: 5 år
  • Dimensioner: Længde 5,10 m x bredde 1,98 m x højde 1,50
  • Bagagerum: 364 liter

Foto: Thomas Saks

6 kommentarer

6 kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Anbefalet