Jeg har tidligere testet Nissan Ariya med forhjulstræk. Nu er turen kommet til varianten med firehjulstræk. Men hvilken bør du gå efter? Få svaret her.
Mange plusser – få minusser
Familievenlige SUV’er med batteri og elmotor er der efterhånden mange af, og det er i det marked, Nissan skal kapre kunder til Ariya.
En finaleplads til Årets Bil i Danmark og Europa er et godt udgangspunkt til at lokke kunder i butikken. Her vil man hurtig finde ud af, at Nissan Ariya har meget at byde på. Den klarer sig godt på alle afgørende punkter med få svipsere, der er til at leve med.
Design med kant
Designet kan ved første øjekast godt virke en smule anonymt, men kigger du nærmere på den blanke, sorte kontrastfarve, kommer der noget kant og karakter. Det er bl.a. nederst på siden af dørene, på kofangerne, taget og “køleren”.
Med LED lyset tændt øges skarpheden, og lyset følger flot kanterne på fronten. Bagpå er der et gennemgående lygtebånd, som er højeste mode hos mange mærker.
Der sidder et kamera til det digitale bakspejl i bagruden, så i regnvejr sørger bagrudeviskeren for at holde udsynet frit.
Den coupé-agtige taglinje klæder bilen, og designdetaljen stjæler heldigvis ikke alt for meget loftshøjde ved bagsædet. Men den skrå c-stople stjæler udsyn, og det kan være en udfordring, når du skal orientere dig i højresving i tæt bytrafik.
Mindre bagagerum i E4ORCE
Nissan Ariya er baseret på samme platform som Renault Megane Electric men er længere og byder på bedre plads særligt ved bagsædet. Bagagerummet sluger 415 liter, og det er mindre end i den forhjulstrukne, som tager 468 liter.
En lille detalje, som måske er vigtig for forældre med børn i autostol, er, at de bagerste døre kan åbnes næsten 90 grader. Det giver en virkelig fin adgang til bagsædet.
Flot kabine i høj kvalitet
Det indvendige design udstråler kvalitet med lækre materialer. Knapperne til bl.a. klimaanlæg er integreret i instrumentbordet og lyser op, når bilen er tændt. Det ser flot ud og fungerer godt.
Den trykfølsomme infotainmentskærm har en intuitiv menu. Med knapper i multifunktionsrattet betjenes bl.a. adaptiv fartpilot, som er standard.
På midterkonsollen er gearvælgeren placeret. Her er der også knapper til bl.a. køreindstillinger og e-pedal. Et opbevaringsrum åbnes og lukkes elektronisk. Ulempen her er, at det går lidt langsomt – og så kan du ikke komme i rummet, uden der er tænding på bilen.
Andre digitale indslag er et tydeligt og flot head up display, som er med til at give et indtryk af en bil med masser af udstyr.
Det samme gør panoramaglastag, varme i alle sæder, køl i forsæderne, el-betjent rat, BOSE-højttalere og Alcantara-detaljer.
Fine køreegenskaber med firehjulstræk
Køreegenskaberne i Nissan Ariya med firehjulstræk er egentlig ikke så anderledes som varianten med forhjulstræk.
Der er ganske vist 150 hk mere og firehjulstrækket hjælper med et bedre vejgreb, men det er ikke noget, der gør den til en markant anderledes bil at køre.
Jeg noterer mig, at undervognen virker en tand mere harmonisk i varianten med firehjulstræk. Det kan skyldes en anderledes vægtfordeling. Det betyder bl.a. at bilen føles mere kontrolleret i sving. Det kan tale for at vælge varianten med firehjulstræk.
Komfortmæssigt er Ariya godt med, og jeg tænker, at bilens køreegenskaber generelt vil falde i god smag hos mange danske familier.
Støj fra dæk og vind er der ikke meget af, men der er lyde fra motor og varmepumpe, som godt kan genere lidt, hvis man først begynder at lægge mærke til det.
Rækkevidde – så langt kan den køre
Rækkevidden på 515 km kan jeg ikke helt komme i nærheden af. Sats på 430-450 km om sommeren ved blandet kørsel og træk 100 km fra, hvis du kører motorvej.
Opladning har Nissan godt styr på, for de har monteret en 22 kW lader i bilen, som gør det muligt at lade det 87 kWh store batteri op ved en almindelig gadeladestander på ca. 4 timer.
Skal det gå stærkere er op til 130 kW muligt i en lynlader. Det er mindre end konkurrenter med en 800 v platform kan præstere, men i realiteten gør det ikke den store forskel, for der er så mange parametre i spil, når batteriet skal lades op – fx hvor meget strøm der er tilbage og temperaturen.
Ariya har som standard temperaturstyring af batteriet for at give en så optimal opladning og ladekurve som muligt.
Varmepumpe er standard i Ariya, og det bidrager til en bedre rækkevidde. Varmepumpen sørger for, at kabinen hurtigt varmes op, hvilket er et plus på komfortsiden.
Assistentsystemer over gennemsnittet
Assistentsystemer er der masser af, og Nissan Ariya er på det punkt godt udstyret. Jeg undersøger altid bilens adaptive fartpilot. Dels fordi funktionen i min optik er et “must” i familiebiler, men også fordi der kan være stor forskel på, hvor intelligent den adaptive funktion arbejder.
I Nissan Ariya fungerer den adaptive fartpilot bedre end gennemsnittet. Det er nemt at styre den via knapper i rattet, og du får fornemmelsen af en ”smooth operator”, når du fx kører i tæt trafik på motorvej.
Vognbaneassistenten gør, hvad den skal, og opleves også som bedre end gennemsnittet.
Hvilen Ariya er bedste valg?
Hvilken Ariya er så bedst? Nissan har på en måde gjort det nemmere for dig at vælge, for varianten med forhjulstræk er sat 30.000 kr. ned i pris, så den nu koster fra 329.900 kr. med et lidt mindre batteri på 63 kWh. Med det store batteri på 87 kWh er prisen fra 374.900 kr.
Varianten med forhjulstræk har en bedre rækkevidde og klarer sig generelt godt i rækkeviddetests. Bagagerummet rummer godt 50 liter mere.
De ting tilsammen gør det ikke så svært at tage en beslutning, og det bedste køb er varianten med forhjulstræk.
Argumenterne for den firehjulstrukne model er, at den kan trække dobbelt så meget (1.500 kg), og så er køreegenskaberne en tand bedre i de dynamiske discipliner med en mere harmonisk undervogn, der også øger komforten.
Specifikationer Nissan Ariya E4ORCE Evolve
- Motor: Dual Elektrisk motor 290 kW
- Samlet ydelse: 388 hk
- Samlet moment (max): 600 Nm
- Batterikapacitet: 87 kWh netto
- Rækkevidde: 515 km (WLTP)
- Ladehastighed AC: 22 kW (3 faser /32 A)
- Ladehastighed DC: 130 kW
- Tophastighed: 200 km/t.
- Acc. 0-100 km/t.: 5,7 sek.
- Køreklar vægt: 2.259-2.297 kg
- Totalvægt: 2.655 kg
- Anhængervægt m. bremser: 1.500 kg
- Maks. tagbelastning: 75 kg
- Bagagerum: 415 liter
- Dimensioner: Længde 460 cm – bredde 185 cm – højde 166 cm
- Pris for testbil inkl. udstyr: 507.104 kr.
Foto: Thomas Saks
nissannissan ariya E4orcesuv