Den har været i finalen til Årets Bil i Danmark og Europa, og det siger ikke så lidt. Nissan Ariya er en ny og meget vellykket elbil i familiesegmentet, der klarer sig godt på alle afgørende punkter. Læs vores anmeldelsen af topmodellen Evolve med det store 87 kWh batteri og forhjulstræk. Ariya fås også med træk på alle fire hjul.
Lander i populær SUV mellemklasse
Nissan Ariya er en elbil i det populære SUV-format, og hvis du ikke vil have tysk, koreansk, fransk, amerikansk eller kinesisk, er den et godt bud til familien, som søger en større og mere moderne elbiloplevelse end Nissans populære Leaf.
De udvendige linjer har lidt mere kant end de fleste og minder mere om BZ4X end ID.4. Design er en smagssag men med de rette fælge og i en farve, hvor de sorte kontrastflader træder frem, står Ariya med et moderigtigt snit.
Den coupé-agtige taglinje klæder bilen, og designdetaljen stjæler heldigvis ikke alt for meget loftshøjde ved bagsædet. Men den skrå c-stople stjæler noget udsyn skråt bagud, og det kan være en udfordring, når du skal orientere dig i højresving i tæt bytrafik.
Flot kabine med premium-indslag
Det indvendige design kan bedst betegnes som smooth med bløde linjer og lækre materialer. Knapper til bl.a. klimaanlæg er integreret i instrumentbordet og lyser op, når bilen er tændt. Det ser flot ud og fungerer godt.
En stor digital flade rummer cockpit og infotainment. Den trykfølsomme infotainmentskærm har en intuitiv menu og softwaren bag arbejder hurtigt. Fra knapper i multifunktionsrattet betjenes funktioner som adaptiv fartpilot, og du kan skifte layout i cockpittet og dykke ned i forskellige visninger som fx forbrug, navigation, osv.
Midterkonsollen rummer en lille gearvælger, som skydes frem eller tilbage. Her er der også knapper til bl.a. køreindstillinger, e-pedal og elektrisk åbning af et opbevaringsrum.
Selve midterkonsollen kan justeres frem og tilbage i længden el-betjent via en knap.
De to elektriske features giver lidt wau-effekt men bidrager ikke i daglig brug til så meget. Det el-betjente opbevaringsrum er ligefrem irriterede i stressende situationer, da det åbner og lukker langsomt og kun kan betjenes med tændingen på.
Af flere digitale indslag i kabinen kan nævnes digitalt bakspejl og et tydeligt og flot head up display. Begge dele er med til at løfte den oplevede kvalitet i kabinen og give et strejf af premium.
Panoramaglastag, varme i alle sæder, køl i forsæderne, el-betjent rat, BOSE-højttalere og Alcantara-detaljer løfter premium-oplevelsen yderligere.
Rummelig kabine med plant gulv
De el-betjente forsæder kan justeres så du kan optimere siddekomforten. Pladsen er fin både for og bag og en fordel ved bagsædet er, at dørene kan åbne næsten vinkelret, så ind- og udstigning gøres nemmere. Der er plant gulv ved både for- og bagsæder og det giver en god pladsfornemmelse.
Et regulært bagagerummet på 468 liter er pænt i størrelsen og rummer praktiske detaljer som bl.a. dobbelt bund og mulighed for opdeling, så fx indkøbsposer ikke flyver rundt.
Den el-betjente håndfri bagklap er tæt på noget af det bedste, jeg har prøvet. Du ligner ikke en spjættende klovn, når du står med indkøbsposer i hver hånd og sparker ind under bagkofangere. Den registrerer hurtigt, hvad du vil, og åbner eller lukker. Tak, Nissan. Sådan skal det gøre.
22 kW lader et plus
Elbil-egenskaberne i Nissan Ariya er gode. Den fås med to batteristørrelser på 63 og 87 kWh og kan lade op til 130 kW i en lynlader. Sætter du den til at lade i en almindelig stander fx ved en gadeparkering, kan bilen tage 22 kW, så en fuld opladning klares på under 4 timer. Det er en stor fordel og giver Ariya point foran mange konkurrenter.
Rækkevidden i testbilen er på papiret 525-533 km (WLTP) og i testen, som foregår ved lave temperaturer omkring 4-6 grader i dagtimerne, opnår jeg 380 km ved blandet kørsel. Det er slet ikke tosset.
På motorvej er tallet mellem 300-320 km og kører du ren bykørsel, et 430-450 km ikke urealistisk – alt sammen ved de lave temperaturer. Det er rigtig flot.
Nissan Ariya har varmepumpe, og det bidrager positivt til den gode rækkevidde. Varmepumpen sørger for, at kabinen hurtigt varmes op, hvilket er et plus på komfortsiden.
Du kan vælge e-Pedal til og fra via tryk på en knap, og funktionen er særligt nyttig ved kørsel i tæt trafik. Sætter du samtidig gearvælgeren i B-position, kan du køre ”one-pedal” næsten med fuldt stop, hvilket er smart ved bykørsel. Det sender energi tilbage til batteriet og bidrager til rækkevidden.
Assistentsystemer over gennemsnittet
Assistentsystemer er der masser af, og Nissan Ariya er på det punkt godt udstyret. Jeg undersøger altid bilens adaptive fartpilot. Dels fordi funktionen i min optik er et “must” i familiebiler, men også fordi der kan være stor forskel på, hvor intelligent den adaptive funktion arbejder.
I Nissan Ariya fungerer den adaptive fartpilot bedre end gennemsnittet. Det er nemt at styre den via knapper i rattet, og du får fornemmelsen af en ”smooth operator”, når du fx kører i tæt trafik på motorvej. Nedbremsning ved fuld stop igangsættes lige sent nok til min smag.
Vognbaneassistenten gør, hvad den skal, og opleves som bedre end gennemsnittet.
Køreegenskaberne er generelt gode og bilen er støjsvag med fin komfort. Bilens relativt høje vægt kan mærkes, og det er mest undervognen, som giver udslag her. Sving i høj fart kan føles lidt ukontrolleret og undervognen kan også give en lidt gyngende fornemmelse ved ujævnheder i vejen. Det er ikke noget, der skræmmer, men det er set bedre.
Nissan Ariya er baseret på samme platform som den lidt kortere og lettere Renault Megane Electric, der opleves mere harmonisk i undervognen.
Det store batteri passer bedst til bilen
Nissan Ariya koster fra 402.000 kr. og testbilen med stort batteri og topudstyr Evolve koster fra 497.000 kr. Vil du have firehjulstræk er merprisen ca. 37.000 kr. med Evolve-udstyret . Hvis du kan klare dig med mindre udstyr, kan du vælge Advance-varianten og spare 50.000 kr.
Ariya er et interessant bud på en elbil til familien i det populære SUV-format, hvor du sidder højt. Den virker solidt bygget og imponerer med flot kabine og masser af udstyr. Det store batteri på 87 kWh passer godt til bilen og med hurtig opladning både i almindelig- og lynlader, kan du hurtigt komme videre, når du er på længere ture.
Evolve-udstyret giver rigtig meget på komfortudstyret og en fed premium-fornemmelse, så gå efter den, hvis du har luft i budgettet.
Specifikationer Nissan Ariya 87 kWh Evolve
- Motor: Single motor (forhjulstræk)
- Ydelse: 238 hk (178 kW)
- Moment: 300 Nm
- Batteri: 87 kWh
- Rækkevidde: 525-533 km WLTP (380 km i vores test ved blandet kørsel i vintertemperaturer)
- Ladehastighed: 22 kW i trefaset lader og 130 kW i hurtiglader
- Topfart: 160 km/t
- Acceleration: 7,6 sekunder
- Totalvægt: 2.221 kg
- Påhængsvægt: 750-1.500 kg afhængig af model (forhjuls- eller firehjulstræk)
- Bagagerum: 468 liter
- Dimensioner: Længde 460 cm – bredde 185 cm – højde 166 cm
Foto: Thomas Saks