Nyeste generation Juke er helt sin egen rent designmæssigt. Under huden deler den platform og drivlinje med Renault. Hvordan det spiller sammen, kan du blive klogere på her.
Design er en smagssag
Hånden på hjertet: Første generation Nissan Juke var ikke min kop te. Bowlerhat-formen med de frøøjne-agtige forlygter kunne jeg ikke finde skønheden i. Jeg prøvede fra alle vinkler, men den gik ikke.
Skarpheden, som præger den nye Nissan Juke, har hjulpet gevaldigt. Der foregår meget i designet, og bilen har nogle meget markante linjer, men som helhed fungerer det. Testbilens 19” alufælge og tofarvet lak skruer op for de sportslige toner.
Sportslige sæder og jukeboxstemning
I kabinen er der et mix af stilarter. Udtrykket virker umiddelbart moderne, men der er også elementer, som er decideret oldschool.
Det er bl.a. grafikken på touchskærmen, som minder mig om min datters Robloxspil, samt lampen i midten af loftet med en stor pind til at styre, om den skal være tændt, slukket eller tændt, når dørene åbner. Det ligner nærmest noget fra en aldrende Toyota Hiace varevogn.
Der er navigation som standard, og hvis du hellere vil bruge Apple CarPlay eller Android Auto, skal du bruge kabel for at forbinde.
Jeg kører i den mest komplette variant rent udstyrsmæssigt med bl.a. glastag, adaptiv fartpilot, 360 grader kamera, varme i forruden, nøglefri betjening og sportssæder med noget læderagtigt betræk.
Der er jukeboxstemning for alle pengene med bilens 10 Bose højtalere, hvor to af dem er placeret i nakkestøtterne på de forreste sæder. Det er en sjov detalje.
Kabinen er rar at opholde sig i med fin plads bilens størrelse taget i betragtning. Juke er i det kompakte segment under Qashqai, så det er ikke en rummelig familiebil, vi har med at gøre. Har du brug for mere plads, må du en størrelse op.
Materialerne er af fin kvalitet. Generelt virker Juke godt skruet sammen, og det giver et solidt indtryk, når du bruger bilen i dagligdagen.
Bagagerummet er praktisk indrettet og tager 351 liter. Bemærk at hybridsystemet stjæler noget plads, så der er mere plads i andre varianter.
Hybridteknologi deles med Renault
Hybriddrivlinjen er baseret på en 1.6-liters 4-cylindret benzinmotor med automatgearkasse. Det er den gammeldags type, hvor du selv skal trække stangen tilbage i P, når du parkeret bilen.
Når du igangsætter bilen og ved lav fart, kan du køre på ren strøm fra det lille batteri. Men der skal ikke så meget til, før benzinmotoren springer til. Den støjer og lever lidt i sin egen verden i forhold til omdrejninger.
Til tider virker den harmonisk, mens den på andre tidspunkter kan virke en smule grov og anmassende. Det burde kunne gøres mere smooth.
Lydbilledet har jeg til gode at se andre bilproducenter med hybriddrivlinjer tøjle, så her er Nissan Juke Hybrid hverken bedre eller værre stillet. Det er i virkeligheden den ting, der irriterer mig mest i en hybridbil. Hvis bare støjen fra benzinmotoren kunne komme ned, så tror jeg, det ville være en langt bedre køreoplevelse.
Så langt kører Juke på en liter benzin
Med e-Pedal kan du i princippet køre ved brug af speederen udelukkende. Det burde spare brændstof. Sammen med en række køreprogrammer, hvor du bl.a. kan vælge ECO, er der lagt op til, at du virkelig kan lege sparegris.
I min test kører jeg omkring 14-15 km/l, og det er som om, Juke Hybrid er ligeglad med, om jeg kører i by eller på lande- og motorvej. Den sluger mere, når du kommer op i fart på motorvejen, men holder du den omkring 110 km/t, går det ikke så galt.
På papiret skulle den kunne køre helt op til 20 km/t (WLTP). Det havde jeg svært ved at komme i nærheden af i testen.
Med en ydelse på 143 km og en topfart på 166 km/t virker Juke Hybrid frisk og kvik, men hvis målet er at køre langt på literen, kan mindre måske også gøre det.
Pris og bedste valg
Du bliver ret hurtigt dus med Juke Hybrid, og på sin vis er bilen letkørt og ligetil. Når hybridteknologien er i sit es, er den en fornøjelse rent køremæssigt.
Komforten påvirkes af for meget støj – både fra benzinmotor, dæk og vind – og de store 19” fælge gør ikke meget godt for køreoplevelsen. Men flotte er de, så her må du gøre op med dig selv, hvad der er vigtigst.
Nissan Juke fås fra rimelige 219.900 kr. – et prisleje som rigtig mange danskere har som budget til deres bil. Med hybriddrivlinjen bliver det hele noget dyrere, da Nissan forlanger mindst 309.900 kr. med laveste udstyrsniveau.
Testbilen med hybriddrivlinje og Tekna udstyr står til 356.900 kr. med 19” fælge (7.000 kr.) og tofarvet lak (10.000 kr.). Det er et prisniveau, hvor alternativer i klassen over begynder at trænge sig på.
Overvej den almindelige benzinmotor med 114 hk og 6-trins manuel gearkasse eller 7-trins DCT automatgearkasse. Benzinforbruget er i disse varianter højere i de officielle forbrugstal, men mit gæt er, at der i praksis ikke er den store forskel.
Specifikationer
- Motor: 1.6 liters 4-cylindret hybrid benzin
- Ydelse: 143 hk ved 5.600 omdr./min
- Moment: 148 Nm ved 3.600 omdr./min
- Gearkasse: Automatgear til hybrid (multi mode)
- Brændstofforbrug: 19,6-20,0 km/l. ved blandet kørsel (WLTP)
- CO2: 114-115 g/km
- Topfart: 166 km/t.
- 0-100 km/t.: 10,1 sek.
- Køreklar vægt: 1.362/1.371 kg
- Totalvægt: 1.810 kg
- Anhængervægt m./u. bremser: 750 kg/500 kg
- Bagagerum: 351 liter i hybrid
Foto: Thomas Saks
crossovernissannissan jukerenaultsuv