Site icon Carlife365

Test: Opgraderet Hyundai Tucson

Et facelift styrker Tucson, hvor særligt kabinen har fået en overhaling. Jeg tester mild hybrid varianten Advanced med 160 hk og automatgear.

Rabat på afgift driver salget

For få år siden var der rift om mellemklasse SUV’er som Tucson med masser af plads, udstyr og en stærk plug-in hybrid drivlinje med firehjulstræk.

Med en klækkelig afgiftsrabat var netop plug-in hybrider de mest attraktive i modelprogrammet.

Om de med deres semi-elektriske drivlinje var ”grønne” eller ej, var der mange holdninger til, men når der er rabat på afgiften, driver det salget, og bilerne havde masser at byde på.

Sådan var det dengang. Nu er verden en anden. Plug-in hybrid rabatten er stort set udfaset. Den sidste luns ryger i 2025.

De fuldelektriske modeller er mere attraktive hvis man ser på prisen, da den største afgiftsrabat nu ligger her.

Det har stort set fjernet efterspørgslen på plug-in hybrider. Og priserne på almindelige benzin- og dieselvarianter ser pludselig også dyre ud sammenlignet med prisstærke elektriske alternativer.

Det er den virkelighed, som den faceliftede Hyundai Tucson med mild hybrid benzinmotor befinder sig i.

Tucson har et langtidsholdbart design.

Til dem, der ikke er klar til elbil

Der er fortsat kunder, som ikke er klar til elmotor, batteri og kabel, og det er her, Tucson mild hybrid skal finde sine kunder. Her er der konkurrenter som Toyota Corolla Cross, Kia Sportage og Nissan Qashqai.

Faceliftet indebærer få kosmetiske ændringer på det udvendige design, mens kabinen har fået den store tur. Samtidig er der skruet op for udstyret.

Det virker som en rigtig prioritering. Designet har fra fødslen været skarpt og moderne og virker her i 2024 på ingen måde forældet.

Nyt interiør

Interiøret er opdateret med to store, sammenhængende skærme inspireret af IONIQ 5 N med digitalt cockpit og 12” infotainment touchskærm. Ud over at se godt ud, er det også velfungerende.

Softwaren er opdateret og giver en nem og intuitiv betjening af skærmen. Det er nemt at finde rundt i, men der er også langt ned i menuerne nå visse funktioner skal tilgås – fx alarm for hastighed.

Apple CarPlay / Android Auto kan nu tilsluttes uden kabel, hvilket har været en udfordring for Hyundai gennem længere tid grundet noget licensbøvl.

Rattet er nyt og USB-indgangen er opgraderet til type C.

Et opgraderet head-up display samt digital nøgle, som er på smartphone, fås nu også til Tucson.

Som sædvanlig er kabinen velindrettet med fine pladsforhold og gode aflægningsmuligheder. Bagsæderyglænet kan justeres i hældningen, og sammen med klimaanlæg og friskluftdyser giver det en fin komfort.

Som mellemklasse SUV byder Tucson på fine pladsforhold i kabinen – også ved bagsædet.
Bagagerummet er stort med plads til 620 liter.

Motorprogram

Jeg tester Tucson med mild hybrid benzinmotor. Motoren har 160 heste og leger sammen med en DCT 7-trins automatgearkasse.

Det virker som et harmonisk ægteskab, hvor igangsætning foregår nogenlunde smooth – altså ikke elbilsagtig smooth – men som det nu er i en fossildrevet bil.

Støjniveauet er tilpas lavt og brændstofforbruget fornuftigt. Jeg kører bilen under flere forskellige forhold, og ved landevejskørsel kan jeg med lidt god vilje ramme 17-18 km/l.

På motorvej er vi tættere på 14 km/l og det samme gør sig gældende ved bykørsel. På papiret er det officielle tal 15,9 km/l ved blandet kørsel.

Tucson fås også med almindelig benzinmotor – ligeledes med 160 hk – der udelukkende kommer med 6-trins manuelt gear.

Til sammenligning har plug-in hybrid varianten firehjulstræk og 265 hk.

Tucson fås med benzinmotor eller i en udgave med 48 v mild hybrid teknologi samt PHEV.

Pris fra 324.995 kr.

Du kan vælge tre udstyrsvarianter – Pure, Essential og Advanced – hvor indstigningsmodellen koster fra 324.995 kr.

Den er pænt udstyret med bl.a. bakkamera, fartpilot, LED forlygter, P-sensor for og bag, aktiv vognbaneassistent, automatisk nødbremse med drejefunktion og Lane following assist.

Mellemtrinnet Essential fås fra 364.995 – ligeledes med benzinmotor – med 2-zonet klimaanlæg, trådløs opladning til mobiltelefon, varme i forsæder og rat, aktiv blindspot, 2-vejs elektrisk lændestøtte ved fører- og passagersæde.

Den virker som et godt valg, og vælger du den som mild hybrid er prisen 399.995 kr.

Den digitale instrumentering og infotainmentsystem med en 12” touchskærm er standard på alle modeller.

Topvarianten Advanced, som jeg tester, har 3-zonet klimaanlæg, dellæder, el betjent bagklap, LED-forlygter med matrix fjernlysassistent. Den koster fra 384.995 kr. og 424.995 kr. i versionen, som jeg tester.

Merprisen for mild hybrid omfatter bl.a. automatgear, der er standard i de varianter.

En frapris på 324.995 kr. virker ikke afskrækkende, men det udstyrsniveau, som vil tjene de fleste bedst – samt automatgear – betyder, at du er tættere på 400.000 kr.

Det er umiddelbart en høj sum penge for en mellemklasse SUV, men det er prisen, når man ikke vil køre el endnu.

Til den målgruppe er Tucson med opgraderingen en glimrende bil med fine køreegenskaber og pænt med udstyr.

PHEV-varianten (gammel model) med Advanced udstyr koster 373.495 kr. med kampagnepris, så den er værd at overveje.

Specifikationer – Hyundai Tucson Advanced 1.6 T-GDi 48V 160 hk

Foto: Thomas Saks

Exit mobile version