Siden Evoque så dagens lys for lidt over 10 år siden, har jeg været fan. En forbedret anden generation blev præsenteret i 2018 med et større udvalg af elektrificerede udgaver. Vi tester plug-in hybriden med en elektrisk rækkevidde op til 62 km i udstyrsversionen SE.
Kompakt SUV
Range Rover Evoque er interessant på flere punkter. Bilen er mere kompakt end de andre modeller i programmet men giver alligevel en god luns af det, som er essensen af Range Rover: Offroad-egenskaber i luksuriøs indpakning. Og så er prispunktet mere spiseligt, så flere kan være med. Billig er den dog ikke. Størrelsen har sine fordele i tætpakkede bymiljøer og designet er tidløst elegant og skarpt. Evoque kan noget.
PHEV-udgaven gør den endnu mere interessant, da den tilgodeses af en afgiftsrabat, som skærer 100.000 kr. af prisen sammenlignet med den mindste diesel-variant med firehjulstræk og tilsvarende SE-udstyr.
I Range Rover Evoque PHEV kombineres en 3-cylindret 1,5 liters benzinmotor med en elmotor, og det giver en kombineret systemydelse på 309 hk. Bilen opleves kvik og jeg savner på intet tidspunkt motorkraft. 0-100 km/t klares på lige over 6 sekunder og topfarten er 213 km/t.
Ved ren elkørsel glider den lydløst og smooth gennem trafikken. Her opnår jeg en rækkevidde omkring 50 km på en opladning ved blandet kørsel.
Kan lade hurtigt
Evoque kan lade hurtigt så 0-80 % kan opnås på en halv time i en hurtiglader, hvor den faktiske ladestyrke begrænses til 32 kW. For en plug-in hybrid er det pænt.
Ved bykørsel er rækkevidden bedre, og bilen føles i det hele taget i sit es i det urbane miljø. Du sidder tilpas højt i bilen og har et rigtig godt udsyn. Den kompakte størrelse gør Evoque nem at manøvrere og parkere.
Vælger du at køre i hybridtilstand, sker skiftene mellem benzin- og elmotor gnidningsfrit. Den trecylindrede motor høres svagt med den karakteristiske klang fra de tre cylindre. Presser du den i accelerationer, er du ikke i tvivl om, at motoren arbejder.
Drivlinjen er identisk med den, vi tidligere har testet i Discovery Sport PHEV.
Alsidige Evoque
Det overordnede køreindtryk er positivt. Affjedringen er velafstemt og sørger for fin komfort, hvor bump og huller glattes ud.
Som offroad SUV viser bilen for alvor sin alsidighed. Bilen inviterer på eventyr uden for de asfalterede veje med dedikerede køreprogrammer til terræn, så du får det maksimale ud af firehjulstrækket, og kan komme frem hvor andre må stå af.
Balancen mellem komfortabel hverdagscruiser og weekend offroader synes jeg, Range Rover har ramt godt. Rækkevidden vil for mange være tilstrækkeligt til småturene i hverdagen.
Pladsmæssigt sætter bilens kompakte mål sine begrænsninger. Ved forsæderne føles Evoque som en større bil men fra den midterste B-stolpe og bagud er særligt benpladsen ved bagsædet knap. De bagerste sidedøre er smalle, så ind- og udstigning er lidt bøvlet. Hovedhøjden er fin og bagagerummet på 472 liter er trods alt større end i så mange andre kompakte biler.
Kvaliteten i kabinen giver et indtryk af gode materialer med en flot finish. Det lugter af luksus uden at være dekadent. Det er luksus som kan tåle at blive anvendt i hverdagen, og hvor et par mudrede støvler ikke ødelægger det hele.
Komplet udstyr
Testbilen i SE-udgaven fra 774.900,- står stort set standard bortset fra metallak til 12.900 kr. Det vidner om et komplet og højt udstyrsniveau, hvor de flotte 20” alufælge endda er standard. Evoque står pokkers godt på dem. Der er el-justerbare lædersæder, avancerede LED signaturforlygter og premiumlyd fra Meridian. Offroad-programmerne er standard og hele paletten af assistent- og sikkerhedsudstyr får du også. Der mangler faktisk ikke rigtigt noget.
Infotainmentskærmen på 10” har det nyeste Pivi Pro, hvor softwaren reagerer hurtigt og grafikken er flot udført. Du bliver hurtigt dus med opsætningerne og menuerne, og navigerer nemt rundt på den trykfølsomme skærm. Skærmen har også specifikke offroad visninger som hjælper og assisterer.
Den samlede kvalitetsoplevelse af bilen imponerer, og sammen med en høj alsidighed som bybil og habil offroader, er der masser af værdi for pengene. Men det virker alligevel som om, at prisen er lige høj nok. Det er trods alt en kompakt bil, vi har med at gøre.
Plug-in hybriden vil være et godt valg for mange, da du sparer en god sjat penge og får masser af kræfter og udstyr. Så gå efter den.
Der er et stort udvalg af udstyrsversioner, og tungen skal holdes lige i munden, når de skal holdes op mod hinanden. Billigste plug-in hybrid koster fra 744.900 kr.
Specifikationer
- Motor: 3-cylindret 1,5 liters benzinmotor med en elmotor
- Batteri: litium-ion-batteri på 15 kWh placeret under bagsæderne
- Opladning: 0-80 % på 30 min. i hurtiglader (100 eller 50 kW med 32 kW begrænsning i ladestyrke og 1 time og 24 minutter i 7 kW vægboks)
- Gearkasse: 8-trins automatgear
- Ydelse: 309 hk kombineret
- Moment: 540 Nm
- 0-100 km/t: 6,4 sekunder
- Topfart: 213 km/t (135 km/t ved ren eldrift)
- Forbrug: Kombineret WLTP-brændstoføkonomi 58,8-71,4 km/l
- Påhæng: 1.600 kg
- Bagagerum: 472 liter
- Mål: B 1.904 mm x L 4.371 mm x H 1.649 mm
- Farve: Portofino Blue
- Pris: 787.800 kr. Incl. metallak.
Foto: Thomas Saks
plug-in-hybridrange roverrange rover discovery sport phevrange rover evoquerange rover evoque phev