De nye bilafgifter tilgodeser paradoksalt nok ikke den mest nøjsomme Renault Clio i programmet, Clio E-TECH med 140 hk og hybridteknologi. Renault havde ellers fyldt lageret godt op, så de var klar til at imødekomme efterspørgslen på den lille ”grønne bil”. Nu skal lageret tømmes, og du kan derfor købe Clio hybrid fra 199.990 kr. – det er en besparelse på 31.000 kr.
Jeg har testet kampagnemodellen med hybridteknologi, som med besparelsen er den p.t. mest interessante i modelprogrammet.
Bilafgifter i Danmark er en kompleks størrelse
Bilafgifter er en kompleks størrelse, og hvor en stor luksuriøs Audi A6 plug-in hybrid er faldet i pris med ca. 150.000 kr. er den Renault Clio i programmet, som med hybridteknologi kører længst på literen, steget næsten 30 procent i pris. Er det logisk? Nej, men det er virkeligheden efter de nye bilafgifter er trådt i kraft.
Argumentet for at vælge Renault Clio hybrid er udelukkende, at den kører længere på literen. Du får også lidt flere heste at gøre godt med. Så hvis du overvejer en Renault Clio, er hybridversionen p.t. den version, du bør gå efter. Renault har 300 Clio hybrid på lager, og du kan vælge mellem udstyrsversionerne Zen, Intens og RS Line. Jeg har testet RS Line, som er den version med det mest sportslige udseende.
En god referencebil
Renault Clio er i min optik en god referencebil i segmentet med minibiler, som gør det godt på stort set alle parametre. Den låner teknologi fra Renault-modeller i højere segmenter og fremstår førende, når det gælder komfort og oplevet kvalitet.
Kabinen er velindrettet og ser moderne ud med den store vertikale touchskærm. Fra skærmen betjenes en stor del af bilens funktioner – herunder navigation og media. Klimanlægget betjenes med analoge knapper. Skærmens styresystem kan godt have en tendens til at reagere lidt sløvt, men ellers fungerer det fint med god og intuitiv brugerflade.
Sammen med en ordentlig bunke udstyr i topmodellen R.S. Line, har du en følelse af at sidde i en større og dyrere bil. Testbilen har en premiumpakke med 360 graders topview, parkeringssensor foran, håndfri parkering, 9,3” multimediesystem med navigation, midterarmlæn og elektronisk p-bremse. Den koster lige omkring 15.000 kr.
Den er pengene værd og sammen med standardudstyr som trådløs mobilopladning, adaptive fartpilot, vejbaneassistent og skiltelæser, har du alt, hvad du skal bruge i dagligdagen.
Pladsen ved forsæderne er god. Ved bagsædet er det lidt mere trangt. Sammenlignet med en den nye Hyundai i20 får du bedre plads i koreaneren. Designet stjæler noget af udsynet skråt bagud, hvilket godt kan genere ved højresving i tæt bytrafik.
Brændstofforbrug imponerer – særligt ved bykørsel
Renault Clio har gode køreegenskaber og opfører sig på mange måder som en større bil. Undervogn og affjedring leverer god komfort og Clio har et lavt støjniveau, som er med til at sikre en behagelig køreoplevelse. Automatgearet er rimelig smooth, men bilen er højt gearet og jeg kunne til tider godt tænke mig, at man kunne skifte gear manuelt.
Forbruget er 23,3 km/l og den udleder 98 g CO2/km. Dette opnås bl.a. ved, at man i byen overvejende kører på el, da den energi man skaber ved nedbremsninger, lagres på batteriet og medvirker til at drive bilen.
Skift mellem el- og forbrændingsmotor fungerer helt smooth, og det er generelt min oplevelse, at Clio hybrid gør det rigtig godt ved bykørsel. Her kan du opnå et endnu lavere brændstofforbrug, fordi Clio kører på el meget af tiden.
Høj sikkerhed i Clio hybrid
Sikkerhedsniveauet er højt i Renault Clio. Der er nødbremse i alle versioner, som kan genkende både biler, cyklister og fodgængere.
Clio har også advarsel for biler i den blinde vinkel samt skiltelæser. Hvis du kører ud over en kantlinje uden at blinke, får du en advarsel og bilen hjælper med at komme tilbage i sporet. Det fungerer uden at være anmassende.
Bilens bakkamera og 360 graders top view øger sikkerheden ved parkering, og det er en super feature selv i en lille bil som Clio. Clio har LED lygter for og bag på alle udgaver.
Den mest attraktive i modelprogrammet
Renault Clio hybrid er en komplet bil, som leverer varen med lavt brændstofforbrug, god komfort, masser af udstyr og høj sikkerhed. Den føles på mange måder større, end den reelt er. Dog skuffer benpladsen ved bagsædet.
Den nye hybrid med 1.6 liters benzinmotor, 140 hk og et 1.2 kWh batteri (230 V) er den model i programmet, som med kampagnepriser er mest attraktiv.
Det bedste ved Renault Clio hybrid
- Attraktiv kampagnepris
- Lavt brændstofforbrug – særligt ved bykørsel, hvor den kører meget på el
- Opleves som en større bil
- Gode køreegenskaber, flot design og masser af udstyr
Det kunne være bedre
- Skærmens styresystem “lagger” en smule
- Den høje gearing (automatgear) er ikke helt min kop te
- Begrænset benplads ved bagsædet
- Udsynet skråt bagud begrænses af designet
Foto: Thomas Saks
e-techhybridrenault clio