Med Renault Zoe har det franske mærke fået en god start mod et mere elektrificeret modelprogram, og Megane E-Tech Electric skal føre mærket videre i den retning. Den er større og mere moderne og udfordrer bl.a. Cupra Born, VW ID.3 og Kia Niro EV. Vi tester den elektriske mellemklassebil, som er blandt finalisterne til Årets Bil i Danmark 2023.
Stilrent look
Renault har virkelig formået at ramme hovedet på sømmet rent udseendemæssigt. Megane E-Tech Electric ser godt ud fra alle vinkler. Designet er futuristisk og moderne på en måde, så bilen ligner de koncepttegninger, man typisk ser som teaser for en ny model.
Den lave taglinje og de store 20’’ fælge er med til at forstærke netop det look, og det ser vildt fedt ud kombineret med den grå farve og de indfarvede dele i sort og guld.
Foran på bilen er der en glat køler, men det får ikke bilen til at se typisk ’’elbilsagtigt’’ ud. Gitteret nederst nedtoner nemlig elbils-looket. Det er efter min mening et plus. På fordørene er håndtaget indfældet, og på bagdørene sidder håndtaget oppe bag ruden, hvilket gør bilen endnu mere strømlinet at se på.
På bagenden er der et smalt LED lygtebånd, der sammen med en lille bagrude giver bilen et unikt udseende.
Samlet set har den elektriske Megane et utroligt elegant og stilrent look, og man får opmærksomhed, når man kommer rundt i den. Godt gået, Renault!
De gode takter fortsætter i kabinen
Kabinen i Renault Megane E-Tech lever op til bilens ydre. Det er rent i linjerne og moderne i stilen. Skarpheden går igen, og man føler virkelig, at der er tænkt over tingene.
I midterkonsollen er der en stor 12’’ multimedieskærm, der spiller godt sammen med et 12,3’’ førerdisplay, som er integreret i en sammemhængende flade. Begge skærme har høj kvalitet og multimedieskærmen er nem at bruge og har hurtig og præcis respons. Det indbyggede Google Maps fungerer super godt.
Det meste kan styres fra skærmen, men Renault har valgt at beholde en god sjat fysiske knapper til regulering af varme og ventilation. Det er et plus i min bog.
Pladsen i kabinen er god men ikke prangende. Bagagerummet sluger 440 liter og 1.332 liter med sæderne slået ned.
Komforten er høj med bl.a. massage i fører- og passagersædet. Om det er ligegyldigt lir, må være op til den enkelte at vurdere, men det med til at give en premium-fornemmelsen i kabinen.
Komfortabel køreoplevelse
Testbilen har det store batteri på 60 kWh og bilen yder 220 hk (300 Nm). Det gør bilen tilpas frisk og 0-100 km/t klares på 7,4 sekunder. Det er helt fint til hverdagsbrug. Der er mulighed for at indstille bilen til en større regenerende effekt med hårdere nedbremsning, hvilket giver god mening ved bykørsel.
Bilen har tre drivemodes: Comfort, Eco og Sport. Belysningen i kabinen skifter farve alt efter hvilet drivemode, du har valgt. Comfort-indstillingen virker mest oplagt til de fleste ture. Eco gør ikke super meget ved forbruget, som i øvrigt ikke helt lever op til de 450 km, Renault påstår, det store batteri kan præstere. Ved blandet kørsel med omkring 30-40 % motorvejskørsel opnåede jeg ca. 330 km.
Det er heldigvis nemt og hurtigt at lade op, og i en lynlader rammer ladekurven op til 130 kW. Det betyder, at 20-80 % kan klares på ca. 45 min.
En halvdyr fornøjelse
Det hele lyder jo meget godt, men det kommer med en pris. Og helt billig er den elektriske Megane ikke. Testbilen med Iconic-udstyrspakke koster 389.000 kr. Det lyder af meget, men mængden af udstyr og bilens kvalitet gør, at du oplever meget bil for pengene.
Priserne starter ved 309.000 kr. for den billigste udgave med 160 hk og et mindre batteri.
Specifikationer
- Elektriskrækkevidde: 450 km (i test 330 km)
- Max effekt: 220 hk
- Moment: 300 Nm
- Acceleration 0-100 km/t: 7,4 sek.
- Topfart: 183 km/t
- Batterikapacitet: 60 kWh
- AC ladning: 22 kW
- DC ladning: 130 kW
- Dimensioner: Længde: 4626 mm – Højde: 1457 mm – Bredde: 1814 mm
Foto: Søren Sahl