En ny Seat Leon står klar hos landets forhandlere som 5-dørs hatchback og sportstourer (stationcar). Bilen er vokset i længden og bliver af mange sammenlignet med den nye VW Golf 8, som den deler platform med. De gode gener fornægter sig da heller ikke. Seat Leon er en bil, som tåler sammenligning med selv de bedste i golf-klassen.
Vi har testet den nye Seat Leon Sportstourer med 1.5 liters TSI benzinmotor og 6-trins manuelt gear i udstyrsversionen Xcellence.
Når det siger klik
Kender du det, når det siger klik? Når du finder den helt rigtige partner, det rette job eller rammer en golfbold, så den sidder lige i skabet. Sådan har jeg det med den nye Seat Leon: Design, funktionalitet, udstyr, pladsforhold, køreegenskaber og ikke mindst prissætningen er sammensat på en måde, så det bare siger ”klik”.
Design med swung
Designet er lige i øjet. Seat Leon Sportstourer er en flot, sporty og velskabt stationcar. Både foran, langs siderne og bagpå er der linjer med masser af swung. Det giver en muskuløs fremtoning. På bagsmækken er lygtebåndet på tværs med til at få Leon til at se lavere og bredere ud, end den reelt er. Og LEON-logoet står i skråskrift på den der funky måde.
Festen fortsætter med bilens lys-pakker, som giver lysshow for alle pengene. Fuld LED med dynamisk blinklys, en ”HOLA” velkomst-lys-hilsen i sidespejlene og en afskedsceremoni i baglygterne (ekstraudstyr til 11.250 kr.) skaber karakter til bilens udvendige design mens ”wraparound” ambient LED-lys (ekstraudstyr til 3.400 kr.), som smyger sig kækt langs instrumentbordets top og langs paneler, skaber en funky stemning i kabinen. Det har også den funktion, at det lyser op med orange i højre eller venstre side, hvis du har en bil i den blinde vinkel.
Det kan lyde som unødvendigt ekstraudstyr, men det er med til at give bilen en karakter, som passer rigtig godt til den. Genialt hvis det havde været standardudstyr.
Alt den plads som en familie behøver
Reelt er Leon Sportstourer blevet lidt smallere og lidt lavere end forgængeren – vokseværket er i længden (+93 mm) og i akselafstanden, hvilket giver masser af plads i bilen.
På bagsædet er der masser af benplads og i bagagerummet kan du stuve hele 620 liter bagage ind. Der er dobbeltbund, så du kan indrette fleksibelt som det passer dig. Under bunden ligger der er nødreservehjul, så ingen hvordan-virker-sådan-en-skum-lappe-løsning her.
Du har et godt udsyn hele vejen rundt i Seat Leon Sportstourer – også skråt bagud – hvilket ellers kan være en udfordring i mange nye biler, hvor et velskabt design med lækre linjer kan skabe ravage.
Med det flotte design og den overdådige pladsforhold, lykkes det Seat Leon Sportstourer at gøre stationcaren til et overbevisende og attraktivt (til)valg. Hvad skal man egentlig med en højbenet SUV?
Fire udstyrsniveauer
Seat Leon fås i fire udstyrsniveauer: Reference, Style, Xcellence og FR. Allerede i indstigningsmodellen får du vigtige assistentsystemer som front- og lane assist samt lækkert komfortudstyr med opvarmet rat, klimaanlæg og nøglefri start.
Den adaptive fartpilot bliver standard fra Style hvor også 16” alufælge, el-justerbare og opvarmede sidespejle og lidt styling på kofangeren er standard.
I topmodellerne Xcellence og FR tilføjes navigation, digitalt cockpit, parkeringscensor bag og trådløs Apple Carplay. Og mere styling.
Støvsuget for knapper
Kvalitetsindtrykket i kabinen er højt og de berøringsflader, du er i kontakt med, er lækkert udført og af god kvalitet. Det er for mig ikke muligt at se eller mærke en forskel i kvaliteten på en VW Golf 8 og en Seat Leon. De virker jævnbyrdige.
I kabinen er der – ligesom i VW Golf 8 – stort set ingen knapper tilbage på instrumentbordet. Det hele styres fra den trykfølsomme skærm. Når man først har lært den at kende, fungerer det OK. Justering af varme og volumen sker i bunden af den trykfølsomme skærm præcis som i en VW Golf 8.
Det digitale cockpit har et hav af visningsmuligheder (der er næsten for mange) og grafikken er på et højt niveau. Det spiller!
Der er nogle sjove detaljer i betjeningen af klimaanlægget, hvor skærmen spørger dig, om du vil have afkølet fødder, varmet hænder osv. Det er en lille detalje men værd at nævne, da den er med til at give bilen sin helt særlige karakter på den der kække lidt funky måde. We like!
Der er rigeligt med USB-C stik – både foran og ved bagsædet, hvor der i øvrigt er friskluftdyser og mulighed for justering af temperaturen ved bagsædet.
Vi testede versionen med manuelt gear, hvilket i øvrigt fungerer upåklageligt. Vælger du versionen med 7-trins DSG-automatgearkasse får du elektronisk ”shift-by-wire” med en nice lille gearvælger – samme lækre og meget funktionelle gearvælger som har fundet vej til VW Golf 8 og den nye Audi A3 Sportback. Og nåh ja – som også findes i en Porsche!
Køreglad Leon
Og hvordan kører Seat Leon så? Den kører faktisk næsten fuldstændig som en VW Golf 8. Den er en god allrounder, hvor køreglæden er høj uanset om du kører i by, på landevej eller motorvej. Der er ikke noget at sætte en finger på. Du får agilitet, når du opsøger det, og masser af komfort, når du har brug for det.
Motormæssigt har indstigningsmodellen en 1.0 liters benzinmotor med 90 hk – den fås kun til udstyrsniveauet Reference. Men hopper du op i næste trin får du 150 hk og kan vælge en eTSI version med 48 volt mild hybrid-teknologi og 7-trins DSG automatgear, som er værd at gå efter.
I vores test opnåede vi et testforbrug på 16,0 km/l ved blandet kørsel – det er tæt på det, som Seat opgiver (17,2 km/l WLTP). Du kan også vælge en dieselmotor på 2.0 liter og 150 hk, som er tilgængelig i topversionerne Xcellence og FR. Senere kommer flere varianter – bl.a. den vigtige plug-in hybrid.
Den model skal du vælge
Priserne virker attraktive og privatleasing er også muligt. Den billigste Seat Leon (5-dørs hatchback) med Reference udstyrsniveau og 1.0 liters benzinmotor koster fra 214.990 kr. Vælger du Sportstourer skal du lægge yderligere 10.000 kr. på bordet. Privatleasingpriserne starter under 3.000 kr. med en relativ lav førstegangsydelse på under 5.000 kr.
Den model, som er mest interessant at gå efter, er en Xcellence eller FR med 150 hestes eTSI benzinmotor og 7-trins DSG automatgearkasse. Den koster fra 289.990 kr. – dertil kommer 10.000 kr. for Sportstourer. Priserne er ens for Xcellence og FR da der hovedsageligt er tale om forskelle i bilens styling.
Seat er lykkes med at skabe en bil, som er sjov og dynamisk og har masser af charme og karakter. Den står stærkt på vinderpodiet i Golf-klassen side om side med VW Golf 8. Fordelen ved Seat Leon er, at både hatchback og sportstourer står klar hos forhandlerne. Så nu venter vi bare på en variant med plug-in hybrid-teknologi.
Well done, Seat!
Det bedste ved Seat Leon Sportstourer
- Design
- Pladsforhold ved bagsæde og i bagagerum
- Attraktiv pris og mulighed for privatleasing
- Hatchback og sportstourer er lanceret
Det kunne være bedre
- Savner genvejsknapper til betjening af klimaanlæg
- De mange visningsmuligheder i det digitale cockpit er næsten for meget – keep it simple!
- Lyspakkerne er fede – de burde være standardudstyr
Konkurrenter – Sportstourer
- Skoda Octavia
- VW Golf Variant (kommende)
- Ford Focus stationcar
- Kia Ceed SW
- Peugeot 308 SW
Seat Leon Sportstourer 1.5 TSI specifikationer
- Motor: 4-cylindret 1.5 liters benzinmotor
- Ydelse: 150 hk
- Moment: 250 Nm
- Gearkasse: 6-trins manuelt
- Topfart: 221 km/t
- 0-100 km/t: 8,4 sekunder
- Bagagerum: 620 liter
- Garanti: 2 år
- Pris fra: 284.990 kr.
- Privatleasing er muligt.
Foto: Thomas Saks
golf 8golf klassenleonprivatleasingseatseat leonseat tarracotarracovw golf
Golf 8 har faktisk hele to genveje til klimaindstillingerne. I stedet for knappen i midterkonsollen kan man også trykke på området med to sæder og temperaturer nederst til venstre på skærmen. Man skulle tro at Leon havde en tilsvarende genvej, måske området med visning af temperaturer i toppen af skærmen.
Kan i øvrigt tilføje at den (meget) milde hybridfunktion i Golf 8 får stop/start-funktionen til at virke som en drøm – hurtigt og uden vibrationer eller lyd af startmotor. Til gengæld er min liste over fejl og irritationsmomenter i den nye software temmelig lang.
Tak for godt input. Kender du også genvejen til at aktivere sædevarmen i Golfen? Hvis du placerer to fingre på de to “knapper” til at justere varmen (højere/lavere) i kabinen så aktiveres sædevarmen 😉 Mener også jeg fandt denne feature i Leon.
Og helt enig med mild hybrid-funktionen. Så er de gener, der kan være ved start/stop-funktionen, stort set elimineret.
Nej, den kendte jeg ikke. Mange tak for tippet – det bliver nyttigt når det bliver koldere. Jeg er lidt misundelig på Audi-folket over at “Audi Golf” har fået lov til at beholde alle knapperne.