fbpx
 
Categories Biltest

Test:
Skoda Kodiaq RS

Posted on
Test:Skoda Kodiaq RS

Skoda er kendt for at lave fornuftige hverdagsbiler i god kvalitet til attraktive priser. Biler som mest købes med hjernen og måske knap så meget hjertet. Men kan de også lave biler, som spiller på flere og andre tangenter? Svaret er ja. Med Skoda Kodiaq RS tilbyder Skoda en bil, som er en rigtig vildbasse. Den er decideret underholdende og sjov at køre i.

Familiebil på steroider

Kodiaq RS adskiller sig både visuelt og teknisk fra en standard Kodiaq, som i udgangspunktet har et harmonisk og flot SUV-design. Kodiaq RS står skarpt på fede 20” fælge, som er standard i RS-versionen. Røde bremsekaliber giver et hint om, hvad der er på spil. På køleren og på bagsmækken angiver et diskret RS logo, at denne bil er mere end en almindelig Skoda.

Inde i kabinen smækker du måsen i de lækreste RS- sæder (eljusterbart i førerside), som ser virkelig fede ud. Og du sidder tilmed formidabelt i dem. Den røde race-farve går igen i syninger bl.a. på det fuldfede læderrat med flad bund. Ambientebelysningen er naturligvis også rød.

En Skoda med brum i

Kodiaq RS har en 4-cylindret 240-hestes dieselmotor med dobbelt turbo. Men når du tænder motoren, lyder den som en bil med en V5-motor. Hvordan er det muligt? Jo, Skoda har udstyret RS-versionen med det såkaldte ”Dynamic Sound Boost System”, som ændrer lyden fra en traditionel dieselhakker til en lækker racer. Lyden er så vanedannende, at du konstant søger muligheder for at accelerere, så du kan nyde lyden.

Bomstærk

Og det er netop i accelerationerne, at den stærke dieselmotor med permanent firehjulstræk er allermest underholdende og sjov. Det skyldes bl.a. et bomstærkt moment på hele 500 Nm. Den store SUV føles lynhurtig og kombineret med et super styretøj, gode bremser og en meget velafstemt 7-trins DSG automatgearkasse, er den en sand køremaskine. Sving klarer den også rigtig godt og du fornemmer kun svagt bilens høje tyngdepunkt.

Skoda Kodiaq er angiveligt den hurtigste 7-sæders SUV til dato på Nürburgring.

Tørstig type

Dieselforbruget er i den høje ende – særligt hvis du leger lidt med accelerationerne. Ved bykørsel fik jeg vredet omkring 8-9 km/l ud af dråberne. På en længere tur på motorvej med blandede hastigheder mellem 90-130 km/t og driving mode ”eco” fik jeg den op på 15 km/l. Det blandede forbrug ligger på 12,5, og det medfører en peberet grøn ejerafgift.

Masser af plads

Kodiaq har en særdeles rummelig kabine. På bagsædet er der oceaner af plads både i højden og til benene. Bilen er bred, og derfor skal du også være pænt bredskuldret for at armlænet i døren er inden for komfortabel rækkevidde. Bagagerummet sluger 650 liter og er i øvrigt meget regulært og praktisk indrettet med rum og kroge. Husk at bestille elektrisk bagklap som ekstraudstyr (7.100 kr.), da det ikke er en del af standardudstyret i RS-versionen.

Der er masser af plads i Kodiaq RS og pladsen på bagsædet imponerer (t.h.). Du finder to handskerum i Skoda Kodiaq (t.v.)

Lækker kabine

Kvaliteten i kabinen virker høj og sæderne er med til at give en fornemmelse af luksus – altså på den race-agtige måde, for de ligner virkelig noget, som er taget direkte ud af en superracer.

Kodiaq RS kommer som standard med digitalt cockpit, og det ser lækkert ud og er meget let af aflæse. Den trykfølsomme skærm er nem at anvende og fungerer i det hele taget fint.

I RS-versionen får du som standard et opgraderet CANTON lydanlæg, som har en meget overbevisende subwoofer-agtig bass. Bestemt et plus – det passer godt til bilens bad-ass karakter.

Anvendelig som en familiebil

Kodiaq RS er ganske anvendelig som familiebil. Den ser lidt underspillet ud, men når du først kommer ind i kabinen og får tændt motoren, kommer bæstet op i den – og i dig. Det er da også den første Skoda, jeg har kørt i, som har medført nysgerrige blikke på en tur gennem Lyngby Hovedgade.

Skoda Kodiaq RS har alle de praktiske og funktionelle dyder, som du finder i standardversionen. Der er en paraply i et rum i førerdøren, og bag tankdækslet finder du en isskraber. Når du åbner dørene, foldes der en lille gummikant ud, som beskytter dørkanterne på snævre pladser og reducerer Bilkabuler og andre ærgerlige småridser.

Slut med Bilkabuler! Denne smarte gummiliste foldes ud i det øjeblik døren åbnes og forsvinder igen når døren lukkes.

På sikkerhedsfronten kommer Kodiaq RS med alle de forventede sikkerhedssystemer og adaptiv fartpilot er standard. Her ville jeg dog foretrække, at den kan betjenes direkte fra knapperne på rattet.

Dyr – men for dyr?

Listeprisen for en 5-sæders Kodiaq RS er 652.000 kr. Du kan bestille Kodiaq RS med 7 sæder til en merpris på 15.000 kr.

Kodiaq RS er den dyreste Skoda i programmet, og til den pris er der pludselig også alternativer hos konkurrerende mærker, som er født premium.

Kigger du på den samlede pakke, virker prisen dog ikke helt skæv.

Skoda Kodiaq RS kan også privatleases. Læs mere om det her.

650 liter i et praktisk bagagerum med små rum og kroge. Husk at bestille elektrisk bagklap, som er ekstraudstyr til 7.100 kr.
Digitalt cockpit er standard på Kodiaq RS.
4699 mm lang
1822 mm bred
1676 mm høj

Foto: Thomas Saks

5 kommentarer

5 kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Anbefalet