fbpx
 
Categories Biltest

Test: Skoda Octavia Combi 2.0 TDI Style

Posted on
Test: Skoda Octavia Combi 2.0 TDI Style

Da jeg i november 2019 delte de første billeder af den nye Skoda Octavia på Carlife365, blev teaseren på Facebook et af de mest likede, kommenterede og delte opslag nogensinde. Måske var Facebooks algoritme bare med os den dag – eller også er 4. generation af den populære familiebil vitterligt noget ganske særligt.

Det finder jeg ud af i denne test, hvor jeg tester Skoda Octavia Combi i udstyrsversionen Style med 2.0 liters dieselmotor og 7-trins DSG automatgearkasse.

Længde 4689 mm – bredde 1829 mm – højde 1480 mm

Octavia er blevet større

Den er familiens favorit og står i indkørslen ved rigtig mange danske hjem. Alene i min søns klasse kører hver 3. familie i drengegruppen i Octavia. Bilen er da også den mest solgte stationcar i Europa.

Den nye model følger trenden ”større er bedre”. I forhold til forgængeren er stationcarudgaven, som Skoda kalder for Combi, 22 mm længere og 15 mm  bredere. Bagagerummet sluger imponerende 640 liter. Dermed slår Octavia VW Golf Variant og Seat Leon Sportstourer, som rummer hhv. 611 og 620 liter, og det er næsten på størrelse med bagagerummet i en VW Passat Variant, hvor der er plads til 650 liter.  

Her viser Skoda Octavia Combi en af sine helt store styrker: Et stort og regulært bagagerum med plads til hele 640 liter.

Octavia er lidt længere end både Golf Variant og Leon Sportstourer, og udover det store bagagerum, har Octavia en yderst rummelig kabine. Pladsen ved for- og bagsæder er rigtig god, og bilen kan uden problemer transportere fem personer.

Der er god plads og komfort ved bagsædet. Style har 3-zone klimaanlæg. Varme i bagsædet kan købes som ekstraudstyr.

Elegant design

Hvis VW Golf Variant rent designmæssigt er den klassiske – og Seat Leon Sportstourer er den kække – så er Skoda Octavia Combi den elegante. Linjerne er skarpe og vellykkede.

LED-lygterne giver bilen sin helt egen karakter, og det er fedt at se det lysshow, som udspiller sig på bagenden, når du låser bilen op. Det er ikke ligeså vildt som på Leon, men det ser godt ud. Og dynamiske blik får Octavia til at fremstå dyrere, end den reelt er.

Vi er vant til at se dynamiske blinklys på Audi og VW – men Octavia har det også.

Det er i det hele taget som om, at afstanden mellem de dyre og billige hyldevarer fra Volkswagen-gruppen er blevet mindre. Dørene smækker på den lækre måde og materialevalget er udsøgt.

Testbilen står på flotte 18” fælge, hvilket pynter gevaldigt. Style har som standard 17″ fælge. Jeg ville opgradere til 18″ sommerdæk og smide vinderdæk på 17″ fælgen.

18″ fælge klæder Octavia.

Indvendigt fortsætter den stramme elegante stil. Octavia har flotte designdetaljer med stof på instrumentbordet og kromlister langs dørpanelerne, der integrerer med dørhåndtagene. Rattet har med sine to eger et unikt design, som ikke bare er flot, men også gør rattet behageligt at have i hænderne.

Kromdetaljerne omkring gearvælgeren – en lille pind som skubbes frem og tilbage – ligner nærmest noget, som er en Porsche værdig. Det er samme løsning som også Golf, Leon og A3 anvender, men Octavia har den flotteste.

Der er ikke mange analoge knapper i Octavia. Det meste betjenes fra bilens touchskærm, som er nem at betjene. Der er genvejsknapper til bl.a. betjening af klimaanlæg, men jeg savner en god gammeldags analog volumen-knap, da touch-betjeningen i bunden af skærmen ikke er god. Særligt i mørke, hvor der ikke er lys i volumen ”knapperne”, går det galt. Det redes dog lidt af de knapper, der er placeret i rattet. Her har man i øvrigt fastholdt rigtige knapper fremfor touch, hvilket fungerer bedst.   

Bilens digitale cockpit er flot og nem at aflæse, men jeg savner vejskiltelæser i standardudstyret i Style.

Flot, overskueligt og funktionelt instrumentbord i Skoda Octavia.

Komfortabel og lydsvag

Bilen startes med en knap, som er placeret der, hvor man er vant til at tændingen sidder. Dieselmotoren arbejder kultiveret og lydsvagt, og har med 150 hk fint overskud til både accelerationer og længere ture på lande- og motorvej. Det samlede lydbillede i bilen under kørsel er behageligt og styretøjet er velafstemt og præcist.

Samspillet mellem dieselmotoren og bilens 7-trins DSG gearkasse er et ”match made in heaven”. Det kører som i smør og kombineret med en velkalibreret start-stop funktion, er komforten høj i Octavia. Bilen har en brændstofbesparende funktion, som betyder, at en bilen går i ”friløb”, når du i nogenlunde høj hastighed slipper foden fra speederen.

Bilen virker en smule blødere i undervognen end Golf og Leon, hvilket dog ikke giver en mærkbar større komfort.

Skoda Octavia er godt udstyret med asistentsystemer, som fungerer godt. Den adaptive fartpilot betjenes fra en lille pind ved rattet. Her foretrækker jeg betjening på knapper i rattet.

Tre udstyrsversioner: Active, Ambition og Style

Jeg tester udstyrsversionen Style, som er topmodellen i modelprogrammet. Her får du bl.a. 17” fælge (brug dem til vinterdækkene og bestil 18” til sommerdæk), bakkamera, adaptiv fartpilot, 3-zone klimaanlæg, LED lygter, dynamisk blinklys, navigation, ambientebelysning, digitalt cockpit, trådlås Apple CarPlay, trådløs opladning af mobil og nøglefri betjening.

For at fuldende udstyret vil jeg tilføje vejskiltelæser (del af Travel Assist til 4.028), elektrisk bagklap (del af komfortpakke 1 eller 2 til hhv. 7.635 kr. og 10.803 kr.) og varme i bagsædet (3.015 kr.).

Billigste Skoda Octavia Combi er Active til 234.995 kr. Den fås udelukkende med 1.0 liters TSI benzinmotor (110 hk) og 6-trins manuelt gear. Den savner meget af det komfortudstyr, som gør Skoda Octavia interessant – og ekstraudstyrspakkerne er designet til Ambition og Style. Så vælg Ambition eller Style.

Style-versionen, som jeg testkører, koster 362.995 kr.

Attraktiv pris med plug-in hybrid drivlinje

Testbilen med dieselmotor (150 hk) og 7-trins DSG er opgivet til 22,2 km/l (WTLP) ved blandet kørsel. I min test opnår jeg knap 20 km/l, hvilket er pænt. Benzinmotoren med mildhybrid og tilsvarende antal hk og gearkasse kører lidt mindre på literen, men koster omkring 30.000 kr. mindre. Den er også et glimrende valg.

Men det skal ikke være så let, for en Octavia Combi med plug-in hybrid teknologi lokker med attraktive priser. Plug-in hybrid-modellerne er baseret på en 1.4 liters turbo benzinmotor, og du kan vælge mellem 204 eller 245 hk med 6-trins DSG automatgearkasse.

Den fås i tre udstyrsversioner – iV, iV Plus og RS – og koster fra 319.995 kr. for en iV. Vælger du iV Plus, hvor udstyret er ligeså righoldigt som i Style, er prisen 339.995 kr. – og så står den som standard på 18” fælge. RS topmodellen med 245 hk koster 389.995 kr.

Den elektriske rækkevidde er 65 km (WLTP) ved blandet kørsel og 62 km i modellen med 245 hk. Versionen med 204 hk kan trække stort set det samme som dieselversionen med 150 hk.

Plug-in hybrid værd at overveje

Skoda Octavia er en flot, rummelig og velkørende familiebil, som med få tilføjelser udstyrsmæssigt står komplet.

Der er ingen tvivl om, at Skoda Octavia Combi plug-in hybrid iV Plus til 339.995 kr. er et interessant køb. Som en ekstra bonus er ekstraudstyrspakkerne med vejskiltelæser, elektrisk bagklap og varme i bagsædet endda billigere til plug-in hybriden.

Ulempen er, at batterierne vejer og tager plads, så det ellers så forslugne bagagerum går fra 640 til 490 liter. Og brændstoføkonomien er kun i den gode ende, så længe du har mulighed for at lade bilen op.

Så hav det i tankerne, når du skal vælge drivlinje.

Det bedste ved Skoda Octavia Combi

  • Skarpt og elegant design udvendigt såvel som indvendigt
  • Rummelig kabine
  • Klassens største bagagerum
  • Komfortable køreegenskaber
  • Bredt modelprogram med mulighed for attraktive plug-in hybrider.

Det kunne være bedre

  • Jeg savner en analog volumenknap
  • Udstyr som vejskiltelæser og elektrisk bagklap skal tilkøbes i udstyrspakker.

Konkurrenter

Specifikationer – Skoda Octavia Combi 2.0 TDI Style

  • Motor: 4-cylindre
  • Gearkasse: 7 trins DSG
  • Ydelse: 150 hk / 110 kW
  • Topfart: 222 km/t
  • 0-100 km/t: 8,9 sekunder
  • Forbrug: 22,2 km/l (WLTP) ved blandet kørsel
  • Anhængervægt: 1600 kg
  • Halvårlig grøn ejerafgift: 590 kr.
  • Længde 4689 mm – bredde 1829 mm – højde 1480 mm
  • Privatleasing er muligt
Når enden er god…

Foto: Thomas Saks

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Anbefalet