fbpx
 
Categories Biltest

Test: Toyota Corolla Cross 1,8 Hybrid Style

Posted on
Test: Toyota Corolla Cross 1,8 Hybrid Style

At mange vil have SUV’er og crossovers har de fleste bilproducenter opdaget. Også Toyota som har skabt en højbenet udgave af Corolla i den populære mellemklasse. Den fås nu med 1,8-liters hybridmotor og en lavere pris end 2,0-liters introduktionsudgaven, men er den værd at gå efter? Få svaret her.

Corolla Cross i populær mellemklasse

Corolla Cross ligger størrelsesmæssigt mellem C-HR og RAV4 i klassen over Aygo X og Yaris Cross. Det er lige præcis i den bilklasse, at væksten er størst, så Toyotas satsning virker rigtig.

Corolla fås også som hatchback- og stationcar, men det er kun navnet, der er fælles med Cross.

Designet er helt sit eget og virker i min optik vellykket. De markerede skærme med sorte plastkanter giver et robust udtryk og fronten får bilen til at se bredere ud, end den reelt er.

Corolla i højformat sker med et vellykket SUV-design.

Praktisk indretning

Corolla Cross virker rummelig med en praktisk indretning. Ind- og udstigning er yderst nemt, og du sidder højt i bilen med godt udsyn. Benpladsen ved bagsædet kan udfordre, så husk at tjekke om bagsædepassagerer kan være der, når førersædet er indstillet til din højde.

Benpladsen ved bagsædet kan udfordre. Loftshøjden er til gengæld rigtig fin.

Kabineindretningen er pæn og til den konservative side. Betjeningen af knapper og skærme er der ikke en finger at sætte på. Det er en bil, du bare sætter dig ind i og kører – ikke så meget bøvl der.

Instrumentbordet er overskueligt og alt er nemt at betjene. Designmæssigt er vi i den konservative ende af skalaen uden for meget spræl.

Der er digitalt cockpit og en 10,5” touchskærm. Gearstangen er den gammeldags slags, som skal skubbes i P manuelt, når du forlader bilen. Det skal du gøre før motoren kan slukkes, hvilket jeg lige skulle vænne mig til i testbilen.    

Bagagerummet er regulært i form og indretning og sluger 473 liter. Det virker som en fornuftig størrelse til mange familiers behov.

473 liter er fint i klassen. Grundet en anden konstruktion, har 1,8-liters udgaven 37 liter ekstra plads sammenlignet med Corolla Cross 2,0.

Hvilken motor skal du vælge?

Jeg har tidligere kørt Corolla Cross med en 2.0-liters hybridmotor og 197 hk, som var eneste mulighed, da bilen blev lanceret i 2022.

Nu er 1,8-liters hybridmotoren med i programmet, og her får du 140 hk. Det skærer en luns af kræfterne og prisen. Du sparer 30.000 kr. ved at vælge den mindre motor.

Forbruget er der ikke så stor forskel sammenlignet med den store 2,0 liters motor. I testen ligger jeg omkring 18,5 km/l med en del motorvejskørsel, så det er slet ikke værst. På papiret er tallet 20 km/l (WLTP).

Du sparer 30.000 kr. ved at vælge den lille 1,8 liters motor frem for den store på 2,0 liter.

De 140 heste passer fint til almindelig dagligdagskørsel. Men den lille motor støjer og virker lidt anstrengt ved motorvejskørsel, så hvis du ofte skal køre længere ture, vil jeg anbefale den større 2,0-liters motor, som trods alt virker mere harmonisk.

e-CVT gearkassen – også kaldet milliongearet – er en speciel oplevelse med få fans, men den bidrager til at holde brændstofforbruget nede, og på den måde har den en god forklaring på at være til.

En fin hverdagsfamiliebil

Corolla Cross byder som sådan ikke på en stor køredynamisk oplevelse. Men komforten er fin og bilen er praktisk, så den er en udmærket familiebil i den populære SUV mellemklasse.

Jeg tester Style-udgaven, som er det oplagte valg i programmet. Her får du bl.a. 18” alufælge, nøglefri adgang og trådløs opladning af mobil.

Trådløs Apple CarPlay fungerer fint. Der er alminelig USB stik og ikke USB-C.

Pris fra 344.990 kr.

Corolla Cross leverer varen på mange afgørende punkter. Med sin solide byggekvalitet og SUV-fremtoning samt hæderlige brændstoføkonomi, er der Toyota-værdi for alle pengene. I dette tilfælde er det 364.990 kr. for Style-udgaven.

Startvarianten Active fås fra 344.990 kr. og også her er merprisen for Cross med 2,0-liters motor 30.000 kr.

Ønsker du firehjulstræk, som koster 40.000 kr., fås det udelukkende til varianten med 2.0-liters motor.

Priskonkurrence fra elbiler

Priserne for Corolla Cross er isoleret set attraktive, men zoomer man ud og tager elbiler i samme mellemklassestørrelse med i billedet, er prisfaldet på de elektriske konkurrenter så mærkbart, at man kan få mere bil for pengene, hvis man går all in på el. Det er bl.a. benplads ved bagsædet, som mange konkurrerende elbiler kan klare bedre, samt en mere komfortabel køreoplevelse.

Er du ikke klar til at gå den vej endnu, er Corolla Cross ikke noget dårligt bud på en mellemklasse-SUV med moderne hybridmotor og fin brændstoføkonomi.

Kører du ofte langt er den store 2,0-liters motor at foretrække, men i almindelig hverdagskørsel er 1,8- liters motoren fin, og du kan på den måde spare 30.000 kr.

I anledning af Toyotas 60 år som mærke i Danmark, tilbyder Toyota en Corolla Cross som jubilæumsudgave med mere udstyr til 384.990 kr.

Specifikationer

  • Motor: 4-cylindret 1,8-liters benzinhybridmotor med forhjulstræk
  • Gearkasse: e-CVT
  • Ydelse: 140 hk
  • Moment: 185 Nm
  • Topfart: 170 km/t
  • Acceleration 0-100 km/t: 9,9 sekunder
  • Totalvægt: 1.940 kg.
  • Træk: 750 kg.
  • Brændstofforbrug: 20 km/l (WLTP)
  • Dimensioner (L/B/H): L 4460 mm – B 1825 mm – H 1620 mm
  • Bagagerum: 473 liter
  • Pris fra 344.990 kr.

Foto: Thomas Saks

2 kommentarer

2 kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Anbefalet