Site icon Carlife365

Test: Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid (facelift)

Toyota Corolla

Toyota Corolla

Hvis en bil var en hund, ville Toyota Corolla være en Golden Retriever. Populær, mild og omgængelig. Et facelift skal holde tolvte generation frisk nogle år endnu. Om det er nok til at holde kadencen, kan du blive klogere på her.

De største highlights i det aktuelle facelift er ny hybridteknologi, en let kosmetisk makeover, opdaterede assistent- og sikkerhedssystemer og en mere moderne digital brugeroplevelse.

Modelprogrammet består fortsat af hatchback og stationcar (Touring Sports), hvor sidstnævnte med sit næsten 600-liter store bagagerum er mest populære i Danmark.

Genkendeligt design

Hvis vi tager de visuelle ændringer i faceliftet først, skal man have luppen frem for at kunne se, hvad der er nyt. Der er primært tale om små designjusteringer af lygter og kofangere, som udelukkende kendere af modellen kan spotte.

Det skal Toyota nu ikke skoses for. Det aktuelle design er nemlig langtidsholdbart.

Der har været perioder i Corollas lange liv, hvor designet blev lige anonymt nok, men den tid er vi heldigvis ovre, og Corolla anno 2023 ser frisk og moderne ud med et sportsligt twist.

Nyeste hybridmotorer

Kigger vi under huden er hybridteknologien der, hvor Toyota har sat kræfterne ind. Corolla har fået femte generation hybridmotorer, som er nyeste aftapning fra fabrikken.

Bilen fås med to forskellige hybridmotorer: En 1.8 liters på 140 hk og en lidt større 2.0-liters med 196 hk. Her tester jeg Corolla med den kraftigste motor, som burde kunne køre op 21,7 km/l ved blandet kørsel.

I min test er forbruget 16,6 km/l ved blandet kørsel i frostgrader, hvilket er godkendt for årstiden.

Hybridmotorerne går igen i andre modeller. Analysen hos Toyota er, at der på mange markeder er efterspørgsmål på biler uden kabel, og da Corolla i adskillige år har været en af de mest populære mellemklassebiler på verdensplan med over en million solgte eksemplarer årligt, er det nok meget fornuftigt at satse på en stille evolution.

De fuldt elektrificerede modeller kan p.t. næsten virke som en nebengesjæft hos Toyota, men der kommer løbende flere informationer om en større modeloffensiv i den elektriske bZ-serie, så noget er under opsejling. Om Corolla som model og navn overlever omstillingen er uklart.

Taget er lakeret sort på testbilen. Toyota er generelt ikke bleg for at lege med kontrastfarver. På den nye Toyota C-HR er der mulighed for både sort tag og en sort bagende, hvor den sidste tredjedel er lakeret sort.

Sådan kører Corolla

Køreoplevelsen i den faceliftede Corolla med 2.0 liters hybridmotor, som jeg tester, er god som dagen er lang. Med den venlige Golden Retriever i baghovedet er værdier som god brændstoføkonomi, pålidelighed, holdbarhed og kvalitet i højsædet. Alt er godt og alle kan være med.

Selvom der er mange heste til at gøre arbejdet, føles den ikke som nogen sprinter. Du kan dog sagtens følge med på motorvejen.

Man må leve med det lidt spøjse milliongear (e-CVT), som er sat i verden for at tilpasse motorens omdrejninger således, at brændstofforbruget holdes nede uanset hvordan, du kører.

Det giver et lydbillede, der lever sit eget asynkrone liv, men man vænner sig faktisk ret hurtigt til det.

Godkendt mellemklassekabine

Testbilen er stationcarudgaven med et stort og regulært bagagerum. Her tilfredsstilles selv de mest pladskrævende familier.

Med knap 600 liter i Touring Sports er der plads til det meste – også en barnevogn.

I kabinen er pladsen som man kan forvente i en mellemklassebil – det går an uden at være prangende. Materialevalg og samlekvalitet er i den høje ende og giver et indtryk af en solid og velbygget bil.

Med faceliftet følger et nyt digitalt cockpit (12,3”) og en forbedret touchskærm (10,5”). Det løfter den digitale oplevelse, men der er stadig hjørner af systemet, som virker lidt gammeldags i grafik og udtryk. Bl.a. visningen af bilens bakkamera.

Der er styr på funktionalitet og betjening i Corolla. Foto: Toyota

Der er fortsat analoge knapper i Corolla, og det gør betjeningen nem og ligetil. En rigtig volumenknap er dog at foretrække fremfor de små knapper under touch skærmen.

Sikkerhedsmæssigt hjælper bl.a. et nyt kamera og opdateret software med, at Corolla bedre kan forudse og reagere på hændelser længere fremme. Adaptiv fartpilot er standard, hvilket er et stort plus, og den fungerer helt som den skal. Her er Toyota virkelig godt med.

Pris fra 319.990 kr. for stationcar-varianten

Jeg tester Corolla GR-Sport, som har alt i udstyr og en mere sportslig styling både ude og inde. Der er bl.a sportssæder med dellæder.

Med en pris på 449.990 kr. for testbilen kravler prisen pænt meget i vejret. Startprisen er nede i mere spiselige 319.990 kr. for en Essential. Her er den adaptive fartpilot standard.

Du kan spare 10.000 kr. ved at vælge hatchback.

Corolla er for dig, der ikke er klar til kabel endnu, og faceliftet gør en i forvejen vellykket bil endnu bedre.

Du får pænt med udstyr som standard og en hybridmotor, der ikke sluger de dyrebare dråber i benzintanken alt for hurtigt.

Specifikationer: Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid

Exit mobile version