fbpx
 
Categories Biltest

Test: Toyota Prius plug-in hybrid Elegant

Posted on
Test: Toyota Prius plug-in hybrid Elegant

Den nye Toyota Prius står skarpere end nogensinde. I hvert fald designmæssigt. Under huden ligger nyeste generation plug-in hybrid drivlinje fra Toyota. Fremover fås Prius udelukkende med den drivlinje. Om det spiller på det danske marked i 2024, kan du blive klogere på her.

Verdens første masseproducerede hybrid

Historien om Prius har flere lag. Da den første model så dagens lys i 1997, var den verdens første masseproducerede hybridbil. Målet var at køre så langt på literen som muligt, og nyhedens interesse var derfor først og fremmest centreret omkring teknikken.

Det spøjse design kunne forklares. Det handler om aerodynamik og så lav luftmodstand som muligt, blev der sagt.

Senere fik Prius kultstatus blandt Hollywood-stjerner som det bevidste grønne valg – et statement om at klima, miljø og bæredygtighed vægter højere end stor og udnødvendig luksus. Less is more.

Foto: Toyota

Gennem årene er der solgt mere end 5 mio. Prius på verdensplan, og den nærmest ikon-agtige bil har vundet et hav af priser. Og det fortsætter. Senest er nyeste generation hædret med en pris for Årets Bildesign i Verden 2024.

Flotteste Prius til dato

Nogle vil påstå, at historien om den grimme ælling er spot on. Jeg vil da også sige, at det nye udtryk er lige i øjet. Og ja, jeg synes også at foregående generationer havde et noget spøjst design.

Prius anno 2024 er super flot. Linjerne fungerer fra alle vinkler, og designet sender signaler, der emmer af sportslighed og elegance.

Foto: Thomas Saks

Det er som om, at Toyota selv er blevet træt af det konservative og mere modig og stilbevidst. Det klæder mærket.

Men der er også en bagside af medaljen med et så kileformet design. Dels er loftshøjden ved bagsædet begrænset, og udsynet skråt bagud hæmmes af en bred C-stolpe. Bagagerummet på 345 liter er heller ikke prangende.

Bilens lave højde gør det nemmest for atletiske mennesker, der formår at køre en squat helt i bund, at komme ind og ud af bilen.  

Integreret håndtag til bagdørene bidrager til det strømlinede look.
Foto: Lili Saks

Kabinens indretning

Pladsen foran er rigtig fin, og man sidder godt bag rattet. Det digitale cockpit sidder langt fremme præcis som i bz4X, og i midten er der en 12,3” touchskærm, som primært er til infotainment.

Flere af bilens indstillinger vælges via knapper i rattet. Toyota har desuden valgt at beholde rigtige knapper til klimastyring. Som helhed fungerer det fint. Det tog mig dog lidt tid at finde den indstilling, hvor de obligatoriske EU-alarmer kan slukkes.

Kvalitetsindtrykket er typisk Toyota. Du får den der fornemmelse af, at knapper, greb og hvad du eller har fingrene i kan bruges igen og igen og igen uden at gå i stykker.

Det samme gælder softwaren, som i modsætning til andre bilmærker rent faktisk virker færdigudviklet og ordentligt testet. Det er utroligt at man skal rose det i 2024, men det skal man altså. Så tak for det, Toyota!

I moderne biler er software også lig sikkerheds- og assistentsystemer. her viser Prius sig som en duks i klassen med førsteklasses adaptiv fartpilot.

Foto: Lili Saks

Fine forbrugstal i Prius anno 2024

Den elektriske bil i Prius gør jobbet godt. Bilen kører smooth og fra et 13,6 kWh batteri kan jeg i testen køre 55 km på ren strøm ved blandet kørsel, der inkluderer motorvej.

Kører du mere bykørsel kan du komme op på 72 km i rækkevidde og ifølge Toyota sågar helt op til 86 km.

Når strømmen er brugt er det en hybridmotor, der tager over. Det sikrer et lavt brændstofforbrug, og i testen opnår jeg en måling på 23 km/l ved blandet kørsel uden strøm på batteriet. Det er altså imponerende.

Hybridmotoren i Prius er nærmest bilens DNA. Det var sådan det hele startede i 1997.
Foto: Lili Saks

En fuld opladning af batteriet klares på ca. 4 timer.

Hybridmotoren leger sammen med e-CVT gearkassen, og det medfører lidt motorstøj, når motorens omdrejninger får noget at bestille.

Der er kræfter nok at tage af. Prius har 223 hk og klarer 0-100 km/t på 6,5 sekunder.

Det er ikke sportslige præstationer som sådan, skønt bilen ser ret så sportslig ud. Men jeg føler, at kræftoverskuddet er tilstrækkelig ved fx motorvejskørsel.

Som komfortkøretøj er Prius sådan udmærket. Den kører generelt fint med troværdige køreegenskaber, der ikke skubber nogen væk. Alle kan være med her.

Foto: Thomas Saks

Hold øje med kampagner

Et punkt hvor alle ikke nødvendigvis kan være med er prisen. Testbilen vil under normale omstændigheder i Elegant-versionen stå til 454.990 kr., hvilket simpelthen er for dyrt.

Men en kampagne skærer toppen af, og det betyder, at du kan få Toyota Prius Elegant for 389.990 kr. – det er noget mere spiseligt.

Kan du nøjes med indstigningsmodellen Style er startprisen 379.990 kr.

Testbilen har panoramaglastag og 19” fælge som ekstraudstyr til 15.000 kr.

At Prius kun fås som plug-in hybrid her i 2024 er på mange andre markeder spot on. Bare ikke det danske, hvor afgiftsrabatten er på vej ud og fjernes helt i 2025.

Havde den nye Prius været i landet da plug-in hybrid bølgen var på sit højeste for et par år siden med klækkelig afgiftsrabat på de semi-elektrificerede køretøjer, er jeg ikke i tvivl om, at bilens mange gode egenskaber plus en formodentlig attraktiv pris på daværende tidspunkt ville have trukket mange kunder i butikken.

Foto: Thomas Saks

Specifikationer

  • Motor: Plug-in hybrid; elmotor + 4-cylindret hybridmotor
  • Gearklasse: e-CVT (automatgearkasse)
  • Ydelse: 223 hk
  • 0-100 km/t: 6,5 sekunder
  • Batteristørrelse: 13,6 kWh
  • Elektrisk rækkevidde: 72-86 km
  • Forbrug: 142,8 km/l (WLTP – blandet kørsel) benzin+elmotor
  • Bagagerum: 345 liter

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Anbefalet