fbpx
 
Categories Biltest

Test: Volkswagen ID.7 Style

Posted on
Test: Volkswagen ID.7 Style

Jeg tester Volkswagens bud på en stor og komfortabel elbil til familie- og firmabilsfolket – ID.7 – i fastback udgaven med 77 kWh batteri.

Phaeton – er det dig?

Da Volkswagen for alvor satte strøm til sine biler, blev det med helt nye modelnavne som ID.4 og ID.Buzz.

Seneste bud på stammen hedder ID.7. Det er en stor og komfortabel elbil, der fås som fastback og stationcar. Den står dermed som et alternativ til de mange elektriske SUV’er på markedet.

Skulle ID.7 have haft et navn, som vi kender fra de gode gamle dage, ville den sandsynligvis hedde Passat eller Arteon.

Efter en uges test kan jeg se, at den måske også kunne have heddet Phaeton, for ID.7 byder på så rige mængder komfort og plads – og er tilmed luksuriøs på nogle punkter – at den nærmest er vokset ud af Passat-segmentet.

ID.7 er næsten fem meget lang og har en akselafstand på 3 meter. Det giver oceaner af plads i kabinen, og ved bagsædet er særligt benpladsen overdådig.

Der er masser af plads ved bagsædet – særligt benpladsen imponerer. Loftshøjden er også godkendt, og jeg kan med mine 187 cm sagtens sidde uden at få håret i loftet.
Testbilen har panoramaglastag, der øger fornemmelsen af plads. Via en knap kan glasset dæmpes, så der kommer mindre lys ind.
I bagagerummet er der plads til 532 liter.

Lækreste ID.-kabine til dato

Komfortoplevelsen er høj. I testbilen er der både varme og køl i forsæderne og støjniveauet er i det hele taget pænt lavt. Bagsædepassagerer har varme.

Kvalitetsindtrykket i kabinen er noget af det bedste, Volkswagen er disket op med i en ID.-model. Nogle vil måske sige, at der ikke skulle så meget til, for at skabe en federe oplevelse, men ret skal være ret: ID.7 føles som et kvalitetsprodukt.

Det er særligt materialerne, der virker mere lækre end i fx ID.4.

Et andet punkt, hvor ID.7 løfter barren, er på de digitale indslag. Der er et integreret digitalt cockpit foran føreren, AR-head-up-display og et nyt intuitivt infotainmentsystem med 15” touchskærm, hvor softwaren arbejder hurtigt og præcist.

Den store 15″ infotainmentskærm fungerer godt. Endelig virker softwaren færdigudviklet.
Det digitale cockpit er mere integreret end hvad vi kender fra ID.3 og ID.4. Det suppleres med et head-up display.

Går ikke ned på udstyr

Allerede fra indstigningsmodellen ID.7 Pro til 431.995 kr. er der godt med udstyr. Siden lanceringen er bilen blevet godt 20.000 kr. billigere. Med i prisen er bl.a. metallak og 19” alufælge.

IQ.Light-LED-Matrix-forlygter giver et glimrende kørelys. Mellem de to forlygter er en LED-lysstribe, som giver bilen et genkendeligt udtryk i mørke.

Der er klimaanlæg, nøglefri betjening, adaptiv fartpilot med Stop/Go, Blind Spot sensor og Lane Assist. Ventilationsdyserne er integreret i instrumentbordet og styres via skærmen.

Style, som jeg tester, har ambiente-belysning, el-betjente forsæder med indbygget massagefunktion. Man sidder enormt godt i sæderne og massagen gør arbejdet godt. Det gør bl.a. at lange ture bliver mindre belastende.

Volkswagen forstår at lave gode, ergonomiske sæder. De støtter alle de rigtige sæder, og massagefunktionen er virkelig behagelig. Der er varme og køl i sæderne.

Style har den store assistent-pakke med Travel Assist, der holder en sikker afstand til den forankørende trafik og holder bilen i vognbanen. Der er også bakkamera og 360 graders Area View.

En assisterende parkeringsfunktion gør det nemt at parkere den store bil, og så har den – ligesom de øvrige ID.-modeller, en ekstremt kort venderadius på kun 10,9 meter. Det gør bilen enormt nem at manøvrere på snævre parkeringspladser.

Assistentsystemerne virker upåklageligt, og gør deres arbejde præcist som de skal. Her er ingen slinger. Alarmlyde kan hurtigt slås fra via en genvejsfunktion på skærmen. Det kræver blot to klik, så kan du slå fx alarm for overskredet hastighed fra.

Lav højde og aerodynamisk design giver lavt strømforbrug

ID.7 har en stærk elmotor med 286 hk/545 Nm. Da bilen er relativ lav – i hvert fald sammenlignet med en høj SUV, er strømforbruget lavt.

Officielle tal siger 14,2-14,5 kWh per 100 km ved blandet kørsel. Det giver en rækkevidde op til 618 km (WLTP). I testen kan jeg rent faktisk komme i nærheden med 15 kWh ved kørsel i by og på landevej.

Smider jeg motorvej med i ligningen ligger forbruget omkring 20 kWh. Det er pænt i så stor en vogn.

Batteriet er på 77 kWh og det kan lynlade op til 175 kW DC. En variant med 86 kWh batteri fås også. Den har betegnelsen S og kan lynlade op til 200 kW med en rækkevidden er hele 705 km. Den fås fra 451.995 kr. for en Pro S med en beskatning fra 429.995 kr.

Det er guf for især firmabilsfolket, som kan køre langt og lade hurtigt. Det er to vigtige parametre, når man har travlt og skal frem og tilbage til møder.

ID.7 fås også som sportsbetonet GTX med firehjulstræk og hele 340 hk. Derudover fås stationcarvarianter med stort og lille batteri samt GTX.

Specifikationer: ID.7 Style 77 kWh batteri

  • Motor: Elmotor med baghjulstræk
  • Ydelse: 286 hk
  • Moment: 545 Nm
  • Batteri: 77 kWh
  • Rækkevidde: 618 km
  • Ladehastighed (AC/DC): 11 / 175 kW
  • Vægt: 2.172 kg
  • Trækvægt: 1.200 kg.
  • Bagagerum: 532 liter
  • Dimensioner: 4.961 mm længde x 1.862 mm bredde x 1.536-1.551 mm højde
  • Garanti: 2 år (batteri har 8 år / 160.000 km)
  • Pris: fra 431.995 kr.

Foto: Thomas Saks

1 kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Anbefalet