fbpx
 
Categories Biltest

Test: Volkswagen ID. Buzz

Posted on
Test: Volkswagen ID. Buzz

En elektrificeret retro-version af det ikoniske ”rugbrød”, som så dagens lys for over 70 år siden, er et friskt pust i en tid, hvor jagten på aerodynamiske linjer får de fleste elbiler til at ligne hinanden. Formen på bilen har sine fordele i praktisk anvendelse men koster også på rækkevidden. Læs den samlede vurdering af VW ID. Buzz her.

To-farvet lak og retro-linjer fra det originale “rugbrød” får ID. Buzz til at falde naturligt ind i et overraskende tætpakket surf-miljø ved Amager Strandpark en bidende kold januardag. Og ja, surfing i temperaturer tæt på frysepunktet er åbenbart en ting i Danmark!

Årets Bil i Danmark 2023

Jeg kørte ID. Buzz første gang i efteråret ved den indledende runde til Årets Bil i Danmark 2023. Her kørte bilen direkte i finalen og endte i slutrunden med at nuppe vinderpokalen for næsen af MG4. Der var kun ét enkelt point mellem de to finalister.

Det er ikke nogen hemmelighed, at jeg personligt gav det maksimalt antal mulige point til MG4. Men ID. Buzz fulgte lige efter med næstflest point i min bedømmelse, og det er der flere grunde til.

En af dem er, at jeg bliver glad, hver gang jeg ser en Buzz. Bilens charme går lige i hjertet på mig. Den emmer af nostalgi og holder du af det originale ”rugbrød” med alt den hippie- og surf-vibe, der omgiver den, er du nok også fan af den elektriske ID. Buzz.

En “love machine”

Jeg er klar over, at ikke alle er begejstrede, men i forbindelse med nærværende test, hvor jeg har kørt bilen i en uge i og omkring København, tyder meget på, at Buzz er en ”love machine”. Jeg har eksempelvis modtaget thumbs up fra medtrafikanter i biler som Tesla Model Y og Mercedes-Benz C-Klasse cabriolet og antallet af folk, som spontant har vinket til mig, overstiger alt, hvad jeg har prøvet i forbindelse med en testkørsel. Inklusiv meget eksotiske biler til adskillige millioner kroner.

Nejsigerne lægger ikke fingre imellem på de sociale medier, og det er de samme ting, som går igen: Den er grim. Det er en elbil(!). Batteriet er for lille. Rækkevidden er for kort. Og den er for dyr.

Design er en smagssag – ingen tvivl om det – så den er svær at sige så meget til. Personligt elsker jeg designet og ville til hver en tid gå med en to-farvet lak, så referencen til den originale er så tydelig som mulig. Merprisen er desværre heftige 35.000 kr.

I en Instagram-afstemning på @carlife365.dk pegede flest på ID. Buzz med to-farvet lak som favoritten.

Så langt kører ID. Buzz på en opladning

At det er en elbil, har ikke så meget med Buzz at gøre. Det har noget med “religion” at gøre – og kritikken skal nok mest ses i lyset af batteristørrelsen og rækkevidden. Så lad os få syn for sagn og springe direkte til mit testresultatet.

Batteriet er 77 kWh og rækkevidden op til 417 km efter WLTP-målemetoden. Bilen kan lade med 11 kW i en almindelig lader og op til 170 kW i lynlader.

I en 20 kW lader slubrer ID. Buzz 17 kW “juice” som giver 78 km rækkevidde pr. time.

Jeg tester Buzz om vinteren i temperaturer tæt på frysepunktet og mine resultater skal derfor ses i det lys. Når jeg tester rækkevidde om vinteren, gør jeg det altid med tændt sædevarme, ratvarme og optimal klimaanlægudnyttelse, så bilen er lun og ruderne ikke dugger.

I min test opnår jeg 334 km rækkevidde ved blandet by- og landevejskørsel og 240 km på motorvej med 110 km/t.

Med de tal er det klart, at Buzz ikke er olympisk mester i rækkevidde, men ligesom alle andre elbiler udfordrer de kolde vintermåneder batteri og ladetid. Her er Buzz ikke værre eller bedre end så mange andre.

Der har været snak i krogene om, at der kommer et større batteri til Buzz. Det er på sin vis rigtigt – men det er udelukkende til den lange version med 25 cm længere akselafstand og plads til syv, som lanceres senere.

Og så er der lige det med prisen: Jeg medgiver, at ID. Buzz ikke er nogen billig bil, og der skal alligevel noget til at kunne forsvare en frapris på 489.995 kr. og helt op til 579.995 kr. for Style-versionen med meget af det udstyr, som du egentlig gerne vil have.

Er den pengene værd?

Bag det charmerende ydre med de gigantiske VW emblemer på for- og bagende gemmer sig en praktisk bil med masser af plads. Skydedørene (elektriske på Style-versionen) åbner for et bagsæde med loftshøjde og benplads, som er svær at slå. Bredden er enorm – den er næsten 2 meter i udvendigt mål.

En stor fordør og brede skydedøre ved bagsædet giver gode ind- og udstigningsforhold. Der er et lille trinbræt ved dørene.

Der er flyborde på bagsiden af forsæderne, men bagsædepassagerer må undvære friskluftdyser og ruderne i skydedørene kan ikke åbnes. Det skal man lige være opmærksom på, hvis man har børn, der sætter pris på den slags. Mit bud er, at børnene kan tilgive meget, for de eeeelsker Buzz. Mine på hhv. 11 og 13 år er helt vilde med Buzz.

Bag den gigantiske bagklap er der plads til hele 1.121 liter og klappes bagsædet ned er der plads til 2.205 glubske liter. Bagsædet er fleksibelt og kan længdeforskydes og ryglænets hældning kan justeres, så mulighederne er mange og fleksibiliteten høj.

Den her bil er som skabt til ture i IKEA med indkøb større end servietter og bloklys eller til transport af sportsgrej, cykler eller hvad man nu ellers kan finde på at køre rundt med.

Der kan monteres en dobbelt bund i bagagerummet med skuffer til opbevaring af småeffekter og ladekabler.

Fantastisk udsyn

Ved forsæderne opleves pladsen enorm. Du sidder med det vildeste udsyn og i bedste busstil er der er naturligvis armlæn på begge sider af stolen (del af Style udstyret). Der er langt frem til forruden, og jeg tænker, hvordan man egentlig skal stille en p-skive, hvis den ikke er af den elektroniske slags, og dine arme ikke er de længste.

De store fordøre smækker med et varevognsagtigt ”klonk” som en lille reminder om bilens størrelse.

Der er snildt plads til fem personer i Buzz og den korte version lanceres med seks sæder på et senere tidspunkt. Det er ikke så underligt, at Buzz også findes i en cargo-variant, for plads er en af de helt store styrker.

Indretningen i kabinen er moderne med et strejf af retro. Det digitale cockpit og infotainmentskærmen er som vi kender det fra andre ID.-modeller men tilpasset Buzz i udtryk og funktionalitet og med bedre visualisering ved bl.a. opladning.

Du sidder højt i ID. Buzz med et eminent godt udsyn.

Bilens ambientebelysning (del af Style udstyret) har en funktion, hvor lyset ændrer sig afhængig af de funktioner, du bruger. Den lange lysstribe under forruden lyser bl.a. grønt under opladning.  

Der er et lille bord mellem forstolene (standard), og du kan åbne en låge og få kopholderne frem. Play- og pause-ikoner på pedalerne er ekstraudstyr.

Kører som en personbil

Buzz er baseret på samme MEB-platform som de øvrige ID.-modeller, og bilen kører langt hen ad vejen som en ID. 4 ved ligeudkørsel – altså som en almindelig person-elbil. Bilens højde og størrelse kan mærkes, og du presser den instinktivt ikke i sving, for det føles mærkeligt. Jeg har kørt den på FDM Jyllandsringen, og det er ikke fordi du mister kontrol og stabilitet i sving. Det føles bare unaturligt.

Buzz er ikke sat op til narrestreger og 0-100 km/t kræver 10,2 sekunder. En kraftigere GTX-variant med firehjulstræk og op til 335 hk følger senere. Testbilen her må “nøjes” med 204 hk og en topfart på 145 km/t.

Køreoplevelsen er generelt behagelig og komfortabel med en dejlig støjsvag kabine og fantastiske sæder, hvor man kan sidde i timevis uden at blive træt.

En af fordelene ved MEB-platformen er en kort venderadius, som også gør sig gældende i Buzz. Den store bus vender simpelthen på en tallerken, og den er slet ikke så svær at parkere, som man skulle tro.

Godt hjulpet af sensorer og kameraer har jeg haft den i en ret snæver parkeringskælder i løbet af testugen. Man skal lige være opmærksom på de 1,93 meter i højden, som ikke går i alle parkeringshuse.

Her er ID. Buzz på toppen af et parkeringshus i København. Trods en frihøjde på 2,1 meter i parkeringshuset, fik jeg instinktivt lyst til at dukke hovedet ved indkørsel.

Buzz har noget, som er svær at måle i kroner og øre

Samlet set er ID. Buzz en stor, praktisk, anvendelig og velkørende elbil, som enhver familie med pladsbehov og  udstyrskrævende hobbies vil elske.

Style-udstyret følger med den dyre model til 579.995 kr. og giver meget af det, du egentlig gerne vil have – bl.a. el-skydedøre og -bagklap med områdebelysning, Travel Assist, 360 graders kamera, LED Matrix lys, ambientebelysning, el-komfortsæder med armlæn på begge sider, stor 12” touchskærm, 20” fælge og lidt federe styling her og der.

Det giver sig selv, at rugbrødsformen fylder noget i landskabet, og det optimale for lang rækkevidde er lav højde og god aerodynamik. Så her kommer Buzz aldrig til at vinde så længe batteriteknologien er, som vi kender den i dag.

Men den vinder på så mange andre parametre, og den er “likeable” i en grad, som er svær at gøre op i kroner og øre. At have en bil, man har lyst til at kramme, hver gang man ser den, er det hele værd, når først checken er skrevet.

Specifikationer ID. Buzz Style

  • Opbygning: Fempersoners elbil med baghjulstræk
  • Ydelse: 204 hk / 150 kW
  • Moment: 310 Nm
  • Batteri: 77 kWh (netto)
  • Opladning: 11 kW AC og 170 kW DC
  • Rækkevidde: 409 km (417 km i Buzz Life med 19” fælge) WLTP
  • Rækkevidde test: 334 km ved blandet by- og landevejskørsel og 240 km på motorvej ved 110 km/t
  • Topfart: 145 km/t
  • 0-100 km/t: 10,2 sekunder
  • Anhængervægt: 1.000 kg
  • Dimensioner: 4.712 mm længde x 1.985 mm bredde x 1.938 mm højde
  • Køreklar vægt: 2.477 inkl. fører
  • Bagagerum: 1.121 liter (2.205 liter med bagsædet lagt ned)
  • Pris: 579.995 kr. (Buzz Life fra 489.995 kr.)

Foto: Thomas Saks

5 kommentarer

5 kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Anbefalet