En af Danmarks mest populære job- og rejsebiler har fået en grundig opdatering. Særligt på teknologifronten. Carlife365 har testet “den nye” Passat, som bl.a. er blevet endnu mere selvkørende.
I forsøget på at gøre bilen mere selvkørende, har Volkswagen taget en mængde assistentsystemer og proppet dem ind i Passaten under navnet ’Travel Assist’. Mange af disse features er allerede kendt fra de tidligere Comfortline- og Highline-varianter. Men de er blevet lettere at tilgå.
Den kører selv
Volkswagen beretter, at Passaten er den første af deres modeller, som er i stand til delvis automatiseret kørsel ved næsten alle hastigheder fra 0 – 210 km/t. Det fungerer faktisk – og endda efter hensigten. Systemerne som indbefatter bl.a. adaptiv fartpilot og vejbaneassistent hjælper til at holde bilen på sporet og i den ønskede afstand til den forankørende. Samtidig er det brugbart på både lange og korte strækninger.
Hele paraplyen af systemer aktiveres ved hjælp af et tryk på én knap på multifunktionsrattet, og dermed er bilen mere eller mindre selvkørende.
Jeg har testet systemet i morgentrafikken på den tætbefærdede motorring 3 i København og her kommer systemet helt til sin ret. Den automatiske bremsning og igangsætning fungerer rigtig godt. Dog kan der være tilfælde ved total opstandsning, hvor man lige skal give speederen et let tryk med foden for at sætte i gang. Hvis det regner meget, kan vejbaneassistenten have lidt udfordringer med at skelne mellem striberne på vejen.
Når Travel Assist kobles sammen med data fra navigationssystemet, kan rattet også dreje selv, hvilket underbygger følelsen af den selvkørende bil. Modsat den forrige Passat har rattet nu følere, der man mærke, om føreren har kontakt med rattet. Tdligere skulle der en lille bevægelse til for at “fortælle” bilen, at chaufføren stadig er til stede.
Passat er online som standard
Udover løftet om at være mere selvkørende, er VW Passat nu også mere online. Volkswagen har introduceret den tredje generation af deres Modular Infotainment Matrix (MIB3), som er grundlaget for infotainmentsystemet.
Systemet har en integreret online tilslutningsenhed med SIM-kort som standard. App-Connect fås nu med trådløst Apple CarPlay, så det er slut med at bøvle med ledninger. Derudover får navigationen real time opdateringer, der inkluderer advarsler om bl.a. vejarbejde og kø. Samtidig har VW lanceret en ny app – Volkswagen WE – hvor chaufføren kan se kørselsstatistik, brændstofforbrug samt om bilens lys er tændt. Du kan også åbne og låse dørene.
VW skal verificere dig som bruger
For at kunne bruge alle disse funktioner, skal du oprettes som hovedbruger af bilen. Oprettelsen kan virke lidt omstændelig, da det involverer et videoopkald til en VW-partner i udlandet, som skal verificere din identitet og tage billeder af kørekortet. I disse GDPR-tider, betyder det, at man skal overgive nogle informationer om sig selv til VW, og det tror jeg for nogle kan virke grænseoverskridende. Men vil du have fuldt udbytte af din Passat, er det en nødvendig handling. Der kan oprettes flere brugere til bilen, så alle kan have deres personlige profil.
Slut med USB-stik fumleri
En lille vigtig detalje er det nye USB-stik, som nu er et USB-C stik. Det betyder, at du ikke længere kan bruge dit gamle kabel, men skal forbi en elektronikforretning og købe et nyt. Alternativt skal du anvende en adapter. Til gengæld fumler du ikke længere med at vende stikket rigtigt.
En Autobahn flyder
Når det kommer til komfort og køreegenskaber samt motorer , har VW bevaret de gode dyder fra den tidligere Passat. I sommer kørte jeg en tur sydpå i en Passat Highline 2.0 TDI 150, og hverken bil eller fører lod sig mærke med de tilbagelagte 4.000 km.
En Passat vil formentlig altid være en fantastisk rejsepartner, for den æder Autobahn km med overbevisende lethed, og motoren med 150 hk leverer rigeligt overskud til overhalinger uden at den sprænger brændstofbudgettet. 7-trins DSG-gearkassen er også en gammel kending, men den er fint afstemt til motoren og skifter på de rigtige tidspunkter.
Nye udstyrsversioner
Det er værd at bemærke, at den testede version er en Elegance PLUS, som er det højeste udstyrsniveau for Passat. Som nævnt hedder Passat udstyrsversionerne ikke længere Comfortline og Highline, men Business og Elegance. En ændring som også har fundet vej til nogle af de øvrige VW-modeller.
PLUS-udgaverne har merudstyr i form af:
- Mobiltelefonforberedelse Comfort med induktiv opladning
- Sidespejle med el-klapfunktion
- Forrude med infrarød varme
- Lys og syn pakke
- Light assist
- Bakkamera
PLUS-pakken fås til både Business og Elegance.
Den ligner stadig en Passat
Udvendigt er ændringerne på Passat minimale. Der er primært tale om et ændret lygtedesign foran og bagpå samt et ændret kofangerdesign foran. De ”falske” dobbelte afgangsrør har også fundet vej til bilen, men med den fine kromkant, som giver bilen et sportsligt udtryk.
Indvendigt er der kommet et nyt ratdesign og nogle opdaterede pyntelister. Passat-kendere vil klart føle sig helt hjemme.
Alt i alt er “den nye” Passat en kraftigt forbedret version af den gamle. Og teknologien i den nye Passat sniger sig ind under huden på en måde, så du få svært ved at undvære det.
Ny VW Passat fra 324.996 kr.
Læs mere om VW Passat Variant her.
Foto og tekst: Jesper Scott / Carlife365
selvkørendetestvw passat