Site icon Carlife365

Test: Volkswagen Touareg 3.0 TDI Elegance

Volkswagen Touareg

Den største SUV fra Volkswagen, som er tilgængelig på det danske marked, hedder Touareg. Den er på gaden i en ny version og det er 3. generation af kæmpen fra Tyskland. I tidligere generationer og før finanskrisen var Touareg populær i Danmark – særligt på gule plader – da prisen med almindelige nummerplader er høj.

Den nye model starter prismæssigt omkring en million danske kroner. Den også tilgængelig i en billigere udgave som Van, men hos en Volkswagen forhandler i Hørsholm, som jeg har talt med, at der p.t. ikke solgt en eneste Van. Ændrede afgiftsregler spiller bl.a. ind i forklaringen.

Så kan den nye Touareg klare sig i det afgiftsplagede Danmark? Carlife365 har haft fornøjelsen af at testkøre den i en uge, og begejstringen er stor.

EN STOR SUV

Den nye Touareg er vokset. Den er nu 4,87 m i længden (tidligere 4,8 m) og 1,98 m i bredden (tidligere 1,94 m). Højden er faldet marginalt til 1,7 m. Heldigvis er den ikke blevet højere. Mange parkeringskældre i Danmark – særligt de ældre – skilter med max 1,8 m frihøjde ved indkørslen. Så i en Touareg tør jeg godt køre i parkeringskælderen i Lyngby Storcenter. Havde jeg kørt i en Volvo XC90, som er meget tæt på 1,8 m i højden, havde modet ikke været der.

Kæmpe skærm præger kabinen

Når du stiger ind (eller op) i Touareg, er der særligt to ting, som springer i øjnene. For det første er der rigtig god plads og kvaliteten virker meget høj og gennemført. For det andet er instrumenteringen nærmest renset for fysiske knapper. Du har en gigantisk skærm på hele 15”, som glider sammen med det digitale cockpit. Skærmen er centrum for stort set alt, hvad der kan betjenes i Touareg. Heldigvis er den meget nem at anvende, men den kræver også lidt tilvænning. Det taktile i at anvende en fysisk knap, får du ikke her. Der skal du over i en Audi Q8, e-tron eller A6, hvor skærmen er udformet, så du både får trykfornemmelse og kliklyd.


Den store skærm i Touareg er intelligent. Du kan skifte musiknummer ved blot at lade hånden glide forbi skærmen uden berøring. Her kvitteres der med en tyst ”svuuush” lyd. Sejt!

Udstyr i den absolutte topklasse

Vælger du Elegance-modellen, får du et rigtigt pænt udstyrsniveau som standard. Dertil kan du vælge til og fra på en meget lang liste med ekstraudstyr. Prisen løber dog hurtigt i den gale retning. Den prøvekørte model står med rigtig meget ekstraudstyr og det får prisen op i nærheden af de 1.4 mio. kr.

At Touareg er en premium bil for de få og ikke til en bil til folket afspejles også i typen af ekstraudstyr, som er tilgængeligt. På listen med ekstraudstyr findes bl.a. en speciallak til omkring 35 K, hjælpefunktion til at ”smække dørene” til 11 K, headup display til 24 K – og sådan kunne jeg blive ved. Stort set alt hvad der findes af lækkert udstyr, kan smides i en Touareg – det gælder også massage i sæderne og et særligt ”night vision” (nattesyn), som øger sikkerheden ved kørsel i mørke.


En DK pakke med panoramasoltag, special LED, dynamisk blinklys og 4 zone klima koster lige under 50 K.

Vælg Touareg til din stil

Udover en basis version kan du vælge Touareg i tre modeller: Elegance, Atmosphere og R-Line. Den prøvekørte model er Elegance, og det er den kølige stilrene version, hvor kabinen præges af grå, blå og sorte nuancer. Udvendigt er der masser af krom. Atmosphere er i den lidt mere tyske brune stil. Her er der ædeltræ og brunt læder i kabinen. Den frække dreng i flokken er R-Line, hvor den får gas med ædelstål og andre R-Line designelementer.

Om du er til den ene eller den anden model ændrer ikke på, at Volkswagen har haft virkelig stor succes i designafdelingen, da stregerne til den nye Touareg blev slået. Jeg er helt vild med den gigantiske grill, som præger fronten. Det ser vanvittigt fedt ud. Og i min optik federe end det ansigt, som du finder på fx en Audi Q7.


Det er ikke kun fronten, som er vellykket. Set fra siden og fra bagenden spiller designet også. Indtrykket er harmonisk, stilrent og moderne.

V6 dieselmotoren er en sand perle

I disse tider – og særligt i en Volkswagen – er ordene ”diesel” og ”perle” i samme sætning noget, som kan fremtvinge ticks hos økotyper og andre retfærdighedssøgende personer. Dieselskandalen er stadig ikke glemt, og Volkswagen har efterhånden betalt så mange milliarder i ”oprydning” efter skandalen, at man efterhånden håber, der er penge nok på kistebunden, til at få færdigudviklet VW-elbilerne på fabrikken i Wolfsburg.

Burde den nye Touareg i virkeligheden have været lanceret som en elbil (baseret på teknikken fra Audi e-tron) for at vise, at VW er klar til fremtiden? Mit bud er, at VW lancerer elbiler, når de er klar til at masseproducere. De skal nok komme. Så indtil da, nyder jeg den storhed, som V6 dieselmotoren med 286 hk i den prøvekørte version tilbyder.

Lyden i V6 motoren er ganske enkelt vanedannende og det enorme kræftoverskud er så overbevisende, at du helt glemmer at bilen vejer over 2 ton og ”kun” præsterer 15,2 km/l brændstoføkonomi ved blandet kørsel. I dieselafdelingen findes en større motor med 421 hk og en mindre med 231 hk. På benzinfronten findes en enkelt variant med 340 hk. Alle har 8-trin automatgearkasse og permanent firehjulstræk.

Den kører (næsten) selv

Touareg er spækket med udstyr – både hvad angår komfort og sikkerhed. De aktive sikkerhedssystemer gør, at bilen næsten kan køre selv. Slipper du rattet styrer Touareg selv – sådan da. Den minder dig dog hurtigt om, at du skal overtage styringen.

Køreoplevelsen i Touareg er i topklasse. Skønt den vejer 2.070 kg føles bilen adræt og meget letkørt. Gearkasse, styretøj, affjedring og motor spiller sammen på den fede måde, så du bare skal koncentrere dig om at nyde turen.

At den er en firehjulstrækker med offroad potentiale, er i min optik et plus. Ikke det afgørende for valget af Touareg. Mit bud er, at langt de fleste Touareg-kunder i Danmark vil bruge det meste af tiden på asfalt og ikke i mudder.


Så store kopholdere skal du lede længe efter. Det er første gang jeg har fundet plads til en “shaker”.  

Vellykket helhedsindtryk

Efter en uge i VW Touareg, står det klart for mig, at vi har med en bil at gøre, hvor 2+2=5. Her går alt op i en større enhed: Design, udstyr, stil, køreegenskaber, pladsforhold og sikkerhed. Volkswagen viser med Touareg, at de har styr på at lave fuldfede SUV’er med store kraffulde motorer. Med de andre søskende i flokken – Tiguan, T-Roc og den kommende T-Cross – har VW et komplet SUV program, hvor der er noget for alle. Den billigste SUV er T-Cross, som lander i Danmark i 2019 til startpriser lige under 200.000 kr. Og i den dyre ende har vi så Touareg, som er bilen for de få.


SUV hittet Tiguan står her side om side med storebror Touareg. Skarpt ser det ud! 

Dyr Touareg – what to do…

Priserne for VW Touareg starter ved 920.990 kr. for versionen med den mindste dieselmotor. Det er mange penge. Rigtig mange penge. Den prøvekørte Elegance model med masser af ekstraudstyr står til 1.395.940 kr. Til den pris kan du også få en Audi Q8.

Det skal ikke være nogen hemmelighed, at jeg under testugen med Touareg fik rigtig mange kommentarer. Over en bred kam er alle begejstrede for Touareg og ”vil bare ha’ den”. Men med priser i den virkelig høje ende, hvad gør du så?

Jeg har samlet 5 tips til, hvordan du måske alligevel kan komme i nærheden af VW Touareg. Se dem her.

Specifikationer – testbilen

Tekniske data


Tak til Volkswagen Danmark for en herlig uge i selskab med Volkswagen Touareg.

Foto: Thomas Saks

Exit mobile version