Mindste, billigste og hurtigste. Den digitale omstilling hos Volvo har tilvejebragt en aldrig før set EX30-model med en startpris på 274.100 kroner. Bliv klogere på elbilen, der viser en ny side af den svenske bilproducent.
Min test af den helt nye Volvo EX30 starter på svensk grund og is på en international pressetur i det allernordligste Sverige. Ugen efter har jeg en dansk pressebil i en uge, så forudsætningerne for at vurdere bilen bliver ikke bedre.
Under testen i Danmark bliver jeg på en parkeringsplads antastet af en mand i en ældre Volvo V40, som kigger mig i øjnene og spørger: ”Hvad så – lever den op til forventningerne”?
Spørgsmålet får mig til at reflektere over, at der er skabt høje forventninger til Volvo EX30. Den har fået fuld gas med events og masser af billeder, video og info på Instagram og YouTube – alt sammen orkestreret fra Volvo.
Anmeldelser i medierne har skabt et lidt mere nuanceret billede. Så hvad er op og ned? Jeg zoomer ind på de mest centrale områder i en 360-graders vurdering af bilen.
Størrelse og plads
Volvo EX30 er lanceret som en stor bil billedligt talt, men på de fysiske mål er det den mindste i det elektriske modelprogram. Den har samme længde som en elektrisk Renault Megane.
I praksis føles Volvo EX30 ikke lille som sådan. Forruden er langt fremme og instrumentbordet er lavt, så det giver en god fornemmelse af plads ved forsæderne.
Ved bagsædet er gulvet plant, og det giver i udgangspunktet gode forhold. Er du langlemmet som mig undgår du ikke, at knæene borer sig ind i ryglænet på forsædet. Jeg 1,87 meter høj.
EX30 er ikke en fuldvoksen familiebil, men jeg inviterer alligevel mine to teenagebørn med en tur på bagsædet, og de siger, det går an.
Ved presseintroduktionen i Sverige spørger jeg en talsmand fra Volvo, som har haft ansvaret for udviklingen af bilen, om der er noget, han ville ønske, var endt anderledes i den færdige udgave.
Efter en lang tænkepause svarer han, at lidt mere plads ved bagsædet ville have været godt, men han forklarer også, at det har været en afvejning i forhold til bilen som helhed – herunder positionering, pris og målgruppe.
Bagagerummet er med 318 liter fin i størrelsen i en mindre bil. Det suppleres med et lille frunk under motorhjelmen, med plads til 7 liter.
Sådan er den indrettet
Enkeltheden i indretningen handler om to ting: Dels har Volvo gået efter et rent skandinavisk look og dels har det været vigtigt at holde omkostningerne nede, da Volvo gerne vil skabe en elbil, som flere har råd til.
Materialerne er i højere grad end tidligere skabt ud fra bæredygtige principper og reduktion af CO2, og det giver i sig selv et lidt andet udtryk i plastmaterialerne, paneler og betræk.
Alt det man rører ofte ved, er blødt og behageligt. Andre steder føles plasten hård.
Sæderne er tilpasset bilens størrelse. Jeg oplever lidt bedre lårstøtte i EX40, men ellers er sædekomforten fin.
Jeg føler mig godt tilpas i kabinen, og bilen føles i det hele taget rar at være i. Der er en hygge-vibe, som jeg har svært ved at sætte yderligere ord på – men noget føles godt i kabinen.
Kigger vi på mulighed på opbevaring og aflæggeplads, er Volvo EX30 godt med. Der er to kopholdere, som ret smart kan foldes væk, hvis de ikke skal bruges, så de ikke optager plads. Dørlommerne har en fin størrelse, og der er et lille handskerum.
Der er plads under midterarmlænet til opbevaring og yderligere et rum herunder til småting. Der er to USC-C udtag foran og to ved bagsædet.
Opladning af telefon sker på en skrå hylde, hvor den lige skal presses på plads, så sidder den fast under kørsel.
Få ”rigtige” knapper
Knapper til de el-betjente vinduer sidder i midterarmlænet. Her er der også knapper til dørlåsen. Ved bagsædet sidder knapperne til elruderne også i miterarmlænet, så hverken foran eller bagved er der knapper i dørene – der er udelukkende dørhåndtag.
I praksis kan jeg mærke, at der skal mere end en uge til at vænne sig til, at de knapper sidder, hvor de gør. På sigt tænker jeg, det går.
Gearvælger sidder til højre for rattet, og det fungerer fint. Der er multifunktionsknapper på rattet til de mest centrale ting som adaptiv fartpilot og media. Man kan aktivere pilotstyring (adaptiv fartpilot) med et ekstra tryk på gearvælgeren, når den står i D(rive).
Der er ingen yderligere fysiske knapper.
Skærm, software og betjening
De digitale indslag består udelukkende af en stor touchskærm på 12,3”. Der er ikke digitalt cockpit bag rattet.
Skærmen er bygget op i flere lag og hjemmeskærmen er opbygget op følgende måde:
I toppen er der digitalt cockpit med gearindikator, hastighedsangivelse, trafikskilte, rækkevidde, batteristatus, selealarm, lys og vinduesviskervalg.
I midten er der navigation. Her kan der være en stor og lille visning. I den lille er der genveje i bunden til medie/kanal og telefon. Går du ind i bilens indstillinger eller apps, vises de i midterfeltet.
Nederst er der to lag med knapper. I det nederste lag er der knapper til hjemmeskærm, apps, volumen, sædevarme, klimaanlæg, bilindstillinger og advarselsblink og i laget over er der genvejsknapper til apps (spotify, radio eller hvad du vælger) samt knap til åbning af bagklap, afrimning af forrude og åbning af handskerum. Knappen til åbning af bagklap vises kun hvis bilen står i P(arkering) på gearvælgeren.
Du kan vælge et ”calm view”, hvor kun det allermest nødvendige vises på skærmen.
Man vænner sig til centerskærmen
Min oplevelse af skærmen er, at den er overskuelig og nem at finde rundt i. Softwaren fra Google Automotive arbejder hurtigt og grafikken er tydelig. Som et plus er stemmestyring med Google rent faktisk brugbart.
Man vænner sig ret hurtigt til at orientere sig mod centerskærmen, når farten skal aflæses.
Ifølge talsmanden fra Volvo, har man nøje overvejet sikkerheden i forhold til at samle alt på en centerskærm, og beslutningen er taget baseret på data og test. Altså hvor lang tid det tager at orientere sig mod et cockpit bag rattet eller mod en centerskærm. Data i tests har ikke givet bekymring i forhold til at fjerne det digitale cockpit bag rattet.
Efter en uge i bilen har mine øjne og min hjerne allerede vænnet sig til at kigge på centerskærmen.
Softwaren i Volvo EX30 muliggør en digital nøgle på sin smartphone. Den virker, selvom der ikke er strøm på telefonen, fortæller talsmanden fra Volvo.
Software handler også om assistent- og sikkerhedssystemer, om dem fortæller jeg om i næste del af anmeldelsen, som handler om køreoplevelsen.
Sådan kører Volvo EX30
EX30 er den hurtigste Volvo nogensinde. Ifølge en talsmand fra Volvo var det egentlig slet ikke meningen, at den skulle være SÅ hurtig. Men da man kørte de første tests i prototypen, fandt man ud af, af den var pokkers hurtig – og så blev det sådan.
Du kan få EX30 med én eller to motorer. Single Motor Extended Range har baghjulstræk og 272 hk og kører 0-100 km/t på 5,3 sekunder mens Twin Motor Performance har firehjulstræk og hele 428 hk samt en acceleration fra 0-100 km/t på blot 3,6 sekunder. Det er virkelig hurtigt.
Single Motor varianten har også 272 hk men er lidt langsommere fra 0-100 km/t – nemlig 5,7 sekunder.
Topfarten er 180 km/t. for alle varianter.
Jeg tester EX30 med Single Motor Extended Range, og den har rigeligt med kræfter til de fleste.
Fordelen med Twin Motor Performance er, at firehjulstrækket giver et bedre vejgreb. Dette blev virkelig tydeligt, da jeg kørte EX30 på en frossen sø i det nordlige Sverige. På det glatte underlag var der en helt anden kontrol over bilen med Twin Motor Performance og firehjulstræk.
Med til køreoplevelsen i EX30 er sikkerheds- og assistentsystemerne. Her holder Volvo fast i sit ophav, og det betyder en meget komplet liste med avancerede og velfungerende systemer og mulighed for at tilføje endnu mere som ekstraudstyr.
Særligt den adaptive fartpilot samt pilot-styring er af høj kvalitet og klasse. Det spiller bare og gør præcis, hvad det skal.
Der er i det hele taget en rigtig fin kørekomfort i EX30, og støj fra dæk og vind er holdt godt nede.
Batteristørrelser, opladning og rækkevidde
Du kan vælge EX30 med to batteristørrelser. Det mindste på 51 kWh har en rækkevidde på 337 km (WLTP) og er knyttet til Single Motor-varianten.
Et større batteri på 69 kWh fås til Single Motor Extended Range (476 km WLTP rækkevidde) og Twin Motor Performance (450 km WLTP rækkevidde).
AC opladning er 11 kW mens topudstyrsvarianten Ultra har 22 kW.
Lynladning sker med op til 153 kW med preconditioneret batteri. Jeg tester lynladning med et ikke preconditioneret batteri ved 4 graders varme, og her lader den med 70 kW, så du skal for så vidt muligt sørge for at angive ladedestination i navigationen.
Forbruget i min test ligger på 23-24 kWh / 100 km ved blandet kørsel. Ved vinterlige temperaturer er det som forventet – dog lidt til den høje side.
Bemærk at varmepumpe ikke fås til det lille batteri. Det er standard i Single Motor Extended Range og Twin Motor Performance i alle tilgængelige udstyrsversioner.
Sådan vælger du udstyr
EX30 fås i tre udstyrsniveauer: Core, Plus og Ultra.
Allerede fra Core får du et højt niveau – her er Volvo ikke nærig med assistent- og sikkerhedssystemerne, og adaptiv fartpilot er bl.a. standard. Det er 18 tommer fælge og varme i rattet også. Core fås til Single Motor og Single Motor Extended Range.
Mellempakken Plus indeholder en anden styling, flere assistent- og sikkerhedssystemer (bl.a. Pilot styring) samt Harman Kardon premium lyd og trådløs mobilopladning. Den vil tilfredsstille mange og den fås til Single Motor og Single Motor Extended Range.
Jeg tester topmodellen Ultra, som har et yderst omfattende udstyr. Her får du bl.a. 19” alufælge, panoramaglastag og el-justerbare sæder.
Volvo EX30 – frapris og favoritvariant
En frapris på 274.100 kr. trækker kunder i butikken, og her vil mange finde ud af, at den variant, der virker mest attraktiv og ”rigtig”, er Single Motor Extended Range med Plus- eller Ultra udstyrspakke.
Med lang rækkevidde koster Plus 337.100 kr. og Ultra koster 361.100 kr.
Det er fortsat en nogenlunde attraktiv pris i forhold til det, du får for pengene, men vær opmærksom på de mange andre alternativer, når du kravler op i det prisleje.
Ønsker du Twin Motor Performance skal der smides yderligere 20.000 kr. på bordet. Plusserne her er som nævnt, at du får en virkelig hurtig bil – og så er vejgrebet ekstra godt med firehjulstræk.
Jeg er med på, at der er kunder, som kan ”nøjes” med standardvaren, og i det lys er 274.100 kr. jo billigt for en Volvo. En begrænset rækkevidde og ingen varmepumpe er de største minusser her.
EX30 gør det godt
EX30 viser en ny og anderledes side af Volvo, og jeg er fan af bilen. Den er rar at opholde sig i, kører godt, har fint med udstyr og et flot design både ude og inde.
Jeg har ikke oplevet, at der er noget, som ikke virker. Men der er nogle ting, man skal vænne sig til.
Pladsen er, som den er, og det skal du selvfølgelig gøre op med dig selv, om det passer til dit behov, eller om den bliver for klejn ved bagsædet.
Specifikationer – Volvo EX30 Single Motor Extended Range Ultra
- Motor: Elmotor med baghjulstræk
- Batteri: 69 kWh (brutto) – 64,8 (netto)
- Ydelse: 272 hk
- Drejningsmoment: 343 Nm
- 0-100 km/t: 5,3 sekunder
- Forbrug i test: 23-24 kWh / 100 km
- Rækkevidde Op til 476 km
- Ladehastighed: AC 22 kW i Ultra – standard er 11 kW og 153 kW DC
- Trækvægt: 1.400 kg
- Dimensioner: 4.233 mm længde x 1.836 mm bredde x 1.555 mm højde
- Pris: 361.100 kr. for den testede variant. EX30 fås fra 274.100 kr.
Foto: Thomas Saks