Da jeg sidste sommer testede den nye Volvo V60 var konklusionen klar: Volvo har gjort det hot at køre stationcar igen. Forventningerne er derfor helt i top, da jeg denne sommer tester den nye Volvo S60. Og sørme om det ikke lykkes endnu engang for Volvo! Efter en uges test står det mig klart, at Volvo S60 gør sedan’en hot igen.
Læs testen af den nye Volvo S60 T5 R-Design.
S60 rammer plet med sit design
Der skal lidt til at toppe trekløveret BMW 3-serie, Mercedes C-klasse og Audi A4. De tre tyskerne står som gennemførte og attraktive premium-biler og tilvælges af mange for deres kvalitet, egenskaber og brand. Men designmæssigt kan de nærmest virke for anonyme. Derfor er der også plads til noget andet – fx Alfa Romeo Giulia. Og Volvo S60.
Volvo rammer plet med et moderne design i klar sammenhæng med de øvrige modeller i Volvos nye program. Linjerne er på en gang moderne, sportslige og elegante. Volvo har virkelig en heldig hånd for tiden med deres design.
I R-Design udgaven, som jeg tester, er der endda skruet endnu mere op for det sportslige udtryk. Og det er et kæmpe plus i min bog. Undervognen er sænket med 15 mm og fælgene er som standard 19” med mindre man opgraderer til en 20” alufælg med matsort lak, som testbilen står på (ekstraudstyr til 25.000 kr.). Læg dertil en fræk rød ”Fusion Red” og Volvo S60 står som en pokkers lækker sedan.
Kabine matcher klassens førende
Inde i kabinen fortsætter de gode takter. Interiøret minder på mange måder om det, du møder i de øvrige Volvo-modeller. Og det er godt. Designmæssigt matcher Volvo klassens førende – nemlig Mercedes-Benz. Selv uden tilvalgte udstyrs- og stylingspakker får du en bil med en kabine, som er på et højt niveau.
Jeg kan personligt godt lide, at der kæles for designet på en måde, hvor udtryk og brugervenlighed går op i en højere enhed. Denne balance er Volvo gode til at ramme. Et godt eksempel er den store trykfølsomme skærm, som har et flot interface og er meget nem at anvende i funktionerne. Alle funktioner er med dansk sprog. Det digitale cockpit er på samme måde både lækkert udført og meget let at aflæse.
Læg dertil at testbilen er udstyret med en række pakker, som løfter styling og premium-feeling helt op i toppen. De lækre nappaventilerede lædersæder (del af lounge pakke 2) er super flotte og samtidig drønkomfortable. Bower & Wilkins Sound System (1100 W) med 15 højttalere har en alufinish på højttalerne, som er smukt, råt og raffineret udført. Og så er lyden altså bare helt vild god. Wau. Desværre koster denne lydoplevelse hele 80 af de store sedler.
Den gode nyhed er, at du kan få et Harman Kardon lydanlæg til en fjerdedel af denne pris. Her får du bestemt også en lydoplevelse ud over det sædvanlige.
Eminente stole
Pladsen er på den fornuftige side og der er OK med plads på bagsædet. Komforten fuldendes med friskluftdyser både i midterkonsollen og ude i siden ved B-søjlen.
Foran er førerpladsen indrettet på en måde, så du har god støtte til arme i sidedøren og miderkonsollen. Som en høj skandinav på 187 cm sidder jeg godt bag rattet med passende afstande mellem rat og pedaler. Det skal nævnes at sæderne kan indstilles elektrisk på en måde, så du får det lige, som du vil have det. Her hjælper en memoryfunktion til, at du altid kan vende tilbage til din finindstilling.
Medrivende køreegenskaber
Køreegenskaberne i Volvo S60 er ganske enkelt medrivende. Bilens T5 motor med 250 benzinheste gør Volvoen til en adræt og sjov køremaskine. Kombineret med et super styretøj, sportsundervogn og en velafstemt 8-trins automatgearkasse, har du alle ingredienser tilstede for at få en god køreoplevelse.
Den sænkede undervogn og de store 20” alufælge med lavprofildæk er godt for sportsligheden. Jeg frygtede at komforten ville være udfordret, men det er ikke tilfældet. Med til køreoplevelsen hører også en ganske støjsvag motor. Lidt mere brum ville være OK, men med fire cylindre i motorrummet, er det begrænset hvor meget bundklang, der kan hives ud.
Automatgearet fungerer godt – også bedre end i andre Volvoer, jeg har prøvet med dieselmotor. Her kan en Polestar upgradering dog gøre underværker. Om det gør den store forskel i S60 T5 med benzinmotor er jeg ikke helt klar over.
Irritationsmomentet i Volvo S60 er start-/stop-teknologien, som mangler finesse.
De 250 benzinheste giver et brændstofforbrug i den høje ende – vi taler lige omkring 13 km/l. Vælger du varianten med firehjulstræk drikker den endnu mere. Men der er også en T6 og en T8 med hybridteknologi på markedet – dvs. at der er en elmotor på bagakslen. Her får du helt op til 390 hk i T8’eren og et noget lavere forbrug, som er imponerende for en bil med så vilde specs. T8’eren kravler prismæssigt over de 800.000 kr.
En top model kaldet Polestar Engineered med 405 hk (hybrid) står prismæssigt til lige omkring en mio. danske kroner.
Teknologi på højt niveau
Volvo formår hele tiden at hæve barren for teknologi og sikkerhed. Eksempelvis prøvede jeg S60’erens halv-automatiske parkeringsfunktion, som smed S60’eren ind i en parallelparkering med overbevisende præcision. Det ser vildt flippet ud, når du slipper rattet og bilen overtager styringen. Dette er ektraudstyr til overkommelige 5.590 kr. Sæt kryds ved det, når du bestiller. Det er en fantastisk sjov gimmic.
Listen med sikkerhedsudstyr er lang. Som standard er en Volvo altid højt udstyret og i S60 du har mulighed for at tilvælge en række ekstra features. Bl.a. Cross Traffic Alert m/opbremsning og Rear Collission Warning m/opbremsning. Under testen var der en cyklist som svingede ud fra en sidevej. Cyklisten svingede så langt ud på kørebanen, at der potentielt var fare på færde. Inden jeg fik set mig om, kvitterede S60’eren med en advarselstone og en relativ hård men kontrolleret opbremsning. Volvo mener virkelig det med sikkerheden.
Ekstraudstyret på sikkerhedsområdet er samlet i en teknikpakke til 35.000 kr. Den skal du vælge – den giver dig nemlig også en del andet udstyr – bl.a. navigation og LED lygter. Der findes også en teknikpakke pro, hvor du tilmed får et meget velfungerende head up display. Ved at vælge teknikpakke pro får du lidt rabat på head up display, som ellers står til 23.315 kr. separat.
Et område skal Volvo dog få bedre styr på. Og det er stemmestyringen, som jeg aldrig fik til at fungere. Men dette oplever jeg som et generelt problem i stort set alle biler. Derudover er knapperne på nøglen irriterende små og svære at afkode i farten.
Mulighed for privatleasing
Volvo S60 er prissat konkurrencedygtigt og som sædvanligt har Volvo et attraktivt privatleasingprogram. Jeg indrømmer at ekstraudstyret er dyrt, så gå efter pakkerne, som giver en besparelse i forhold til at tilvælge udstyr enkeltvist.
Starversionen T5 koster fra 547.873 kr. og det gælder for både Inscription og R-Design. Volvo kalder disse priser for “specialpriser” og de ligger angiveligt 100.000 kr. under den pris, som er den vejledende udsalgspris.
Samlet set står Volvo S60 som en spændende og attraktiv pakke, som jeg finder mere attraktiv end trekløveret fra Tyskland.
Tak til Volvo for at gøre sedan’en cool igen.
Du kan konfigurere din Volvo S60 lige her.
hybridsedansikkerhedsporttestvolvovolvo s60volvo v60volvo v60 cross country