Tag en i forvejen vellykket Volvo V60 og tilsæt krydderiet Cross Country. Så får du 6 cm øget frihøjde med dertilhørende nemmere ind- og udstigning; plastikkanter hele vejen rundt som både har en funktion og giver et råt udtryk; og et intelligent firehjulstræk, som kan fordele kræfterne til de hjul, som kan tage fat.
Det er essensen i Volvo V60 Cross Country, som under danske forhold nok mest købes på grund af det, den potentielt kan og det, som den udstråler. Knap så meget fordi du har et reelt behov for offroad egenskaber i hverdagen.
Et alternativ til SUV’en
Konceptet med praktiske stationcars, som ophøjes til en rå offroader a la Volvo V60 Cross Country, findes også hos andre bilmærker og bl.a. hos konkurrenten Audi, som med sit quattro firehjulstræk er kongen inden for den disciplin.
Vi ser også høje Passater, Insigniaer og E-klasser. Og selvfølgelig Volvo V90 CC. Konceptet giver umiddebart mening som nichebil. Du får alle dyderne fra den konventionelle stationcar og bilens oprindelige DNA – fx sportslige køreegenskaber – tilsat offroad egenskaber, så du kan tage bilen med til steder, hvor kun en SUV hører hjemme.
Der, hvor Volvo V60 Cross Country giver allermest mening, er på sne-og isglatte veje eller lettere mudrede skovveje. Men du vil nok mest se den i indkørsler nord for København.
Et alternativ til Volvo V90 CC
Da jeg testede den konventionelle Volvo V60 i august 2018, konkludrede jeg, at den designmæssigt er mere attraktiv end storebror V90. Men i Cross Country versionerne er det i min optik lige omvendt. Her er V90 CC mere vellykket. Måske fordi jeg generelt synes, at en Cross Country godt må være en stor basse. Således har jeg heller aldrig helt forstået en VW Polo Cross.
Men hvis du synes, at Volvo V90 CC er for stor at tumle rundt med, så er størrelsen på V60 CC så fornuftigt, at du stadig har god plads til familien, hunden og bagagen, som i Cross Country udgaven kunne tænkes at være et par ski eller nogle solide vandrestøvler. Mon ikke det rammer plet i det segment, som Volvo V60 CC skal appellere til.
Tydelig Volvo V60 DNA i CC udgaven
Hvis du har prøvet en Volvo V60, vil du ikke blive skuffet over at stige op i den høje CC version. Til at starte med er bilen qua sin 6 cm øget frihøjde lidt nemmere at stige ind og ud af. Og frihøjden giver en smule bedre udsyn i trafikken.
Kabinen er helt identisk med donorbilen V60, og den er altså lige i øjet. Jeg er en af dem, som er stor fan af det nye interiør i Volvo-modellerne. Jeg indrømmer, at det er lidt anderledes end det, vi kender fra de tyske kombattanter – men design, funktionalitet og brugervenlighed går op i en højere enhed, som du hurtigt bliver dus med og værdsætter. Dog skal nøglen en tur igennem udviklingsafdelingen igen. Knapperne er svære at aflæse og der er ingen hjælp at hente i det taktile.
Blæret undervogn
Sportsligheden fra den konventionelle Volvo V60 føres videre i Cross Country-udgaven. Men undervognen er lidt anderledes. Den føles mere blød men sjovt nok ”sætter” det sig ikke i de sportslige køreegenskaber. Det er altså ret blæret lavet og viser, at Volvo rent teknologisk er super overlegen. Hatten af for de ingeniører, som har skruet denne vidunderlige undervogn sammen.
Motormæssigt tester jeg dieselversionen med 190 hk, automatgear og firehjulstræk. Det er en kombination, som passer fint til bilen. Du har et passende overskud i trafikken – både ved accelerationer og på lande- og motorveje. Det fine ved denne motor er også, at brændstoføkonomien er ret fornuftigt (testforbrug lige omkring 15 km/l) skønt V60 Cross Country er tung og har firehjulstræk.
Eneste anke er, at motorlyden er meget ”dieselagtig” og at lyden godt kunne være mere raffineret.
Jeg har ikke testet Volvo V60 CC og firehjulstrækket under mere ekstreme forhold, men hører generelt, at den performer glimrende, når underlaget bliver mere udfordrende.
Volvo V60 Cross Country kan du også få i en T5 benzinversion med automatgear og firehjulstræk. Den har 250 hk.
Smarte sprinkler
Volvo har udtænkt en række designdetaljer, som er smarte. Fx når du er ude og køre med familien og din iPhone er koblet op via BT, så er det enormt nemt at skifte til en anden profil, hvis fx børnene på bagsædet vil styre musikken (ja, her skal du lige tænke dig om, inden du giver los).
En anden detalje er sprinklerne, som er placeret langs selve viskeren. Det er godt tænkt – og fungerer også rigtig godt i praksis. Det er nogle gange små detaljer som disse, der afgør, om du skal gå efter det svenske- eller tyske.
Ingen skal dø i en Volvo i 2020
Og så er der lige Volvos ambition om, at ingen skal dø eller komme alvorligt til skade i en Volvo i 2020. Når du bruger bilen til at køre med din familie – og det tænker jeg, du ofte gør, hvis du vælger en Volvo V60 CC – så er det altså meget positivt at vide, at Volvo gør ALT, hvad de kan, for at udvikle sikre biler. De tester sågar anderledes end mange af konkurrenterne, så deres biler også er sikre for kvinder. Volvo er lykkes med at positionere sig som de førende hvad angår sikkerhed, og det er og bliver et kæmpe plus, når du kører med en dyrebar last.
Attraktivt beskatningsgrundlag
Volvo tilbyder V60 Cross Country på flere måder. Du kan selvfølgelig køre ned til en Volvo-forhandler og købe en – men privatleasing er også en mulighed. Og endeligt er beskatningsgrundlaget som firmabil attraktivt.