Site icon Carlife365

Test: Zero SR/F

Min første tur nogensinde på elektrisk motorcykel sker på en af de mest populære gadecykler – Zero SR/F – som er det californiske mærkes mest succesrige og længst kørende model. Og det var en helt anderledes oplevelse, end jeg havde forestillet mig. Læs om den her.

Cool streetdesign kendetegner Zero SR/F.

Det danske sommervejr viser sig fra sin mest ustadige side den dag, jeg skal hente den elektriske Zero til test. Planen er, at jeg kører på min gode gamle Triumph Daytona 675 til forhandleren og direkte tilbage på det elektriske modstykke, så jeg rigtig kan fornemme forskellen.

De mørke skyer på himlen ser faretruende ud og den våde vej fra en netop overstået byge skærper min koncentration. Jeg skulle jo nødigt skride på en glat vejstribe i skyndingen, for jeg kan se, at der er flere byger på vej, så lidt tjept må det gerne gå. Ja, jeg er en af dem, der hader at køre i regnvejr. Jeg gider det ikke.

Ingen koblingsgreb og gearvælger

Efter at have gået et par hurtige runder om testmotorcyklen og sparket lidt dæk, går turen hjemad. Jeg hopper på cyklen og tænder den. Stilhed. Jeg griber instinktivt ud efter koblingsgrebet og gør venstre fod klar til at skifte til 1. gear. Fraværet af begge dele minder mig om, at gamle vaner er svære at ændre.

Jeg ved udmærket godt, at jeg ikke skal skifte gear på en Zero SR/F, men min hjerne, hånd og fod skal lige forstå den nye verden. Ganske vist har jeg QuickShifter på min Daytona, men der er foden trods alt stadig i gang, når der skal skiftes gear.

Jeg aktiverer blinklyset, gør klar til at dreje ud på vejen og vrider forsigtigt gashåndtaget mod mig. Så kører vi. Tænk at det kan være så simpelt at køre MC. Tænd bæstet og vrid gashåndtaget – så er du afsted.

Man skal vide, at Zero SR/F kører på el, for den ligner en helt almindelig motorcykel. Det skarpe øje ser dog, at potten mangler.

Nye lyde

Jeg bemærker straks, at noget er helt anderledes, end det plejer at være. Jeg kan høre lydene omkring mig meget tydeligere, end jeg er vant til, for motorlarm er der ikke noget af. Der er dog ikke helt stille, for der er en lyd fra motoren. En form for piv-zoom-vruuum-lyd. Lidt som den lyd, der er, når man kører på et elløbehjul. Hvis du har prøvet det, ved du, hvad jeg taler om.

Ved første lyskryds føles det helt underligt at vente for rødt lys med en helt stille MC. Jeg har altid haft det sådan, at motorlyd er en stor del af oplevelsen, når jeg kører bike, og havde det ikke været for politiets spontane vejsidesyn, ville jeg stadig køre uden DB-killer i potten på min Daytona.

Men sjovt nok er det slet ikke det, jeg tænker på, når jeg kører lydløst på Zero’en. Jeg tænker mere på alle de nye lyde, jeg pludselig kan høre. Fugle der synger og biler som nærmer sig bag mig.

Om jeg er mere eller mindre sikker, kan jeg ikke vurdere. Jeg har ikke lyd til at advare andre om, at jeg kommer, men jeg kan bedre høre, hvad der sker omkring mig. Altså ved lav fart vel at mærke. Ved høj fart bemærker jeg pludselig, at min hjelm, som jeg troede var godt støjdæmpet, kaster en del vindstøj fra sig, og jeg tænker hvor jeg mon har lagt mine ørepropper. SR/F er helt naked uden kåbe, så måske er søstercyklen SR/S med sportskåbe lidt bedre til at reducere vindstøj. Jeg bemærker også, at den der konstante piv-zoom-vruuum-lyd godt kan være lidt enerverende i længden.

Cool design

Zero har eksisteret siden 2006 og er baseret i Californien. De nye SR-modeller er blandt de mest populære og er hovedsageligt kendetegnet ved en høj batterikapacitet, hurtig opladningshastighed og lang rækkevidde på de nyeste 2022-modeller.

Crafted… whatever that means…in California

Designet synes jeg er cool, men samlekvaliteten er varierende. Der er nogle lidt spøjse svejsninger her og der og håndtagene virker for billige. Zero ligner en helt almindelig motorcykel, dog med en lidt større “klods” mellem benene i form af drivlinje og ikke mindst batteri.

Det, der ligner en tank, er i virkeligheden et bagagerum eller frunk (hvad hedder det mon på en MC?), hvor der kan ligge solbriller, kasket og en dåsesodavand. Der er også to USB stik, så du kan oplade en telefon eller et andet device direkte i rummet. Man vil formentlig kunne få et kort ladekabel med små ”pistoler”, som passer i rummet, men ellers skal du have kablet med i en rygsæk. Ladestikket sidder mellem ”tanken” og førersædet.

Der hvor tanken normalt sidder på en motorcykel, er der på SR/F plads til et bagagerum – eller frunk om man vil.

Sidespejlene er tilpas store og giver et godt overblik bagud. Det 5” digitale display er flot i grafikken og let af aflæse. På en knap ved venstre hånd kan du styre menuerne og skifte drive mode.

Flot og letlæst digitalt display på 5″.

Siddehøjden på 787 mm er lidt til den lave side til mine 187 cm og cyklens 220 kg er lidt til den tunge side, når man er vant til mindre. Det er naturligvis batteriet, der vejer, men heldigvis går udviklingen hurtigt med mindre og lettere batterier, så det er godt nyt for fremtidens elektriske motorcykler.

Dobbelt op på rækkevidde ved bykørsel

Med et batteri på 14,4 kWh er rækkevidden på 2021-testcyklen 259 km ved bykørsel, og det ser ud til at være realistisk i testen. På nye 2022-versioner fås et større batteri med endnu længere rækkevidde.

Et batteri på 14,4 kWh fylder og vejer godt på SR/F.

I sport mode og høj fart med godt vrid i gashåndtaget, sluges strømmen hurtigt. Så hurtigt, at du helt naturligt sænker farten på lidt længere stræk og vælger street eller eco mode. Det er ret tydeligt, at Zero SR/F er en oplagt pendlercykel, som helst skal have blandede kørselsforhold for at at dæmpe rækkeviddeangsten. Til og fra arbejde med mulighed for at lade begge steder virker optimalt. Her vil Zeroen virkelig give mening, for den er bare utrolig letkørt. Vedligehold synes minimalt. Bl.a. er kæden erstattet af en rem, som kræver mindre pleje.

En fuld opladning kan klares på omkring fire timer (standard) eller et par timer med premiumpakke. SR/F oplader med 6 kW.

Føles som en raket

Men lyd, rækkevidde og opladning er ikke det, som gør det så anderledes at køre elektrisk motorcykel. Det er accelerationerne. Jeg ved det jo godt fra elbilerne, at momentet kan være insaine, men prøv lige at overføre den katapultagtige acceleration til en motorcykel, som vejer lige over 200 kg og har 190 Nm, så skal jeg love dig, at du bliver paf. Det er altså en raket der vil noget, og det gælder om at holde fast med tungen lige i munden, for det går stærkt.

SR/F er udstyret med en motor, som yder 190 Nm og har 110 hk. Tophastigheden er på 200 km/t.

Et BOSCH stabiliseringssystem og ABS sørger for at sikkerheden er så god, som den nu kan være, når du er en af de bløde i trafikken. Men hold nu op hvor er det moment sindssygt. Her kan de bedste superbikes i den fossile verden knap være med.

En oplagt pendlercykel

Zero SR/F har givet mig lyst til at smage mere på elektriske motorcykler. Der åbner sig nogle nye indtryk og oplevelser med en elektrisk drivlinje mellem benene, og jeg er i bogstavelig forstand blæst bagover af det kraftige moment. Wau det er vildt. Men det æder også strøm at lege, så en cykel som SR/F er klart oplagt som pendlercykel, hvor den er letkørt som bare pokker. Prisen fra 164.900 kr. afskrækker ikke. Med premiumpakke koster den 15.000 kr. mere.

2021-model SR/F specifikationer

Foto: Thomas Saks

Zero SR/F til test var venligst udlånt af Green Garage.
Exit mobile version