Christian Koldt, 32 år og indehaver af bilforretningen Car Performance ApS
Christian er gift og har en lille søn. Han har mere end 15 års erhvervserfaring specialiseret i biler og leasing, SKAT og moms.
Hvad har du i din egen garage?
På nuværende tidspunkt har jeg en Audi A3 E-Tron Hybrid fra 2017. Vi har meget forespørgsel på Hybrid-markedet, så jeg har selv taget en at køre i, også for at få et bedre kendskab til denne nye udvikling.
Er du til køb, leasing eller abonnement?
Jeg er selvfølgelig til leasing, da værditabet ved køb er for stort. Den største omkostning på en bil er værditabet, og ved at sprede registreringsafgiften (som jo i dag ligger på op til 150 % af bilens værdi) ud på månedsbasis, får du en meget billigere løsning ved leasing, når du skal anskaffe din drømmebil.
Abonnementsbiler er ikke mig, da jeg ikke føler, det er min bil. Det er lidt det samme som at leje en bil på en ferie eller booke et hotel. Man føler sig ikke hjemme.
Det var også derfor at jeg startede min virksomhed Carperformance: For at gøre biler af en eksklusiv karakter attraktive for danskerne, der har et stort bilhjerte.
En essentiel kerneværdi i virksomheden er at gøre finansiel leasing let overskueligt for vores kunder og skabe bevidsthed om, hvor attraktiv og overkommelig finansel leasing kan være.
Når du skal have ny bil, vælger du så ”mest med hjertet” eller ”mest med hjernen”?
Mine bilinvesteringer er en god kombi. Man skal have hjertet med for at lave den rigtige sammensætning af bilen med farver og udstyr, men hjernen skal også med, da tallene skal være rigtige, så du har en sober restværdi på din leasingkontrakt. Restværdien er bilens nedskrevet værdi efter en endt leasingaftale.
Hvornår startede din passion for biler?
Min passion for biler ligger helt tilbage fra barnsben, da jeg som 8-9 år gammel kunne det meste af den klassiske ”Bil Revyen” i hovedet med alle data på biler. F.eks. hvilke biler der kunne køre fra 0-100 km/t i topfart, hvor mange liter de forskellige bilmodeller kunne holde i baggagerummet, osv.
Jeg elskede at spille bilkortspil, hvor hvert bilkort af forskellige bilmærker skulle overgå hinanden.
Jeg startede selv med at vaske biler hos en Fiat-forhandler som 14-15-årig, og endte senere som junior sælger. Derfor har min passion for biler altid været tilstede, og jeg har handlet på den og gjort den til min levevej.
Hvad er din vildeste oplevelse med biler?
Set i perspektiv var min vildest oplevelse nok kontrasten mellem, at jeg som 18-årig kørte en Peugeot 406 V6, og at jeg senere, allerede som 26-årig, fik min første Ferrari 360 Modena. Det var den fedeste følelse, da det havde været min største drengedrøm at køre rundt i sådan en.
Hvis din personlighed var en bil, hvilket mærke ville det så være?
Så ville jeg nok være et af de italienske mærker som Ferrari eller Maserati, da begge mærker oser af passion og kærlighed til biler og performance.
Hvilken bil er din drømmebil?
Jeg har ingen bestemt drømmebil, da jeg har haft de fleste af de biler, jeg har drømt om gennem tiden: Ferrari 360, Ferrari F430, Ferrari 458, Ferrari California, Maserati Granturrismo og MC Stradale.
Jeg har dog altid godt kunne tænke mig en Porsche 356 Speedster, da den er ikonisk, men den drøm lever jeg på endnu. Det skal nok komme en dag 🙂
Har du nogensinde købt en bil, som var et fejlkøb?
Ja, mange gange. Det kan ikke undgås, at der er en smutter, som ikke lever op til forventningerne, eller bare er en rigtig ”mandagsbil”.
Hvordan tror du, at danskerne kører i bil i 2030?
Jeg tror, at flere og flere danskere får øjnene op for potentialet i leasing, og jeg tror, at der kommer flere biler på vejene i fremtiden.
Jeg tror, at vores afgiftssystem, som vi kender det i dag med de velkendte to skalaknæk hhv. afgiftssatserne på 85 % og 150 %, er væk, og det bliver mere og mere lagt over i grøn ejerafgift og i CO2 udledningsafregning.
Derfor tror jeg også, at leasing er til for at blive, da det er den eneste mulighed staten har for at foretage en afgiftsændring.
Hvilken bilproducent forventer du dig mest af i den kommende tid?
De tyske bilfabrikanter har lavet store investeringer i batteri og el-udvikling til biler. Jeg tror også, at det kinesiske og japanske marked vil komme mere og mere frem, da de er gode på udvikling af digitale løsninger til biler.
Jeg tror også, at brintbiler er et overset marked, der kan udnyttes med den rette teknologi. Jeg tror, at produktionsprisen på brintbiler bliver markant lavere og vil komme mere ind i transportindustrien.