fbpx
 
Categories Branchenyt - vi elsker biler

Vælger Ducati: Dansk politi på italienske heste

Posted on
Vælger Ducati: Dansk politi på italienske heste

De danske patruljebetjente har noget at se frem til. Rigspolitiet har nemlig valgt Ducati Multistrada V4 S til patruljekørsel, og aftalen med Ducati Danmark er indgået for de kommende 7 år.

Det er første gang nogensinde, at Ducati skal levere til politiet. Skiftet sker bl.a. på baggrund af nye kriterier og krav hos politiet, og at kardantræk ikke længere er et krav. Derudover har Ducati optimeret stellet og motoren på Multistrada V4 S, så den lever op til de brugsbetingelser, politiet har.

Politiets patruljemotorcykler bliver brugt til operationelle opgaver på daglig basis. Det betyder i korte træk, at motorcyklen er et arbejdsværktøj, der skal virke hver gang. Den skal kunne klare kraftige accelerationer og hårde opbremsninger med korte intervaller. Det kræver, at motorcyklen opfører sig stabilt ved hurtige gearskift, kontra styring, bremse/undvige, vognbaneskift m.m. ved væsentlig højere hastigheder end ved normal anvendelse.

Aftalen indeholder både levering, opbygning og vedligehold af ca. 25-40 motorcykler om året.

Ducati Multistrada V4 er 4. generation af Multistrada. Den produceres på fabrikken i Borgo Panigale i Bologna. Multistrada V4 S er let og kompakt og samtidig ergonomisk og komfortabel med mange muligheder for indstillinger – bl.a. sædehøjden. Den har 170 hk og vejer 215 kg.

Multistrada betyder ”mange veje” og motorcyklen kan benyttes på alle typer veje og underlag. Multistrada V4 S er som den første motorcykel nogensinde udstyret med radarsystem både for og bag. Det giver mulighed for Adaptiv Cruise Control og Blind Spot Detection. Derudover har modellen bl.a. kurve ABS, Wheelie Control, Traction Control, kurve lys, bakkestartassistent, semi-aktiv Skyhook affjedring, Quick shift up/down, 6,5” TFT-display og 330 mm forbremseskiver (Brembo).

Ducati Multistrada V4 S er bygget op omkring den nye motor, V4 Granturismo på 1.158 cc, som er lettere og mere kompakt end forgængeren.

Motoren har det højeste serviceinterval for en motorcykel, hvor første ventiltjek er ved 60.000 km. Det reducerer vedligeholdelsesomkostningerne betydeligt, og har bl.a. været med til at sikre aftalen med politiet, da motorcyklen samlet set har det bedste forhold mellem pris og kvalitet.

Læs mere om Ducati Multistrada V4 S her.

Foto: Ducati

1 kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Anbefalet