Da jeg i efteråret prøvekørte BMW X1 for at se, om den kunne være en afløser til min BMW 320, var min konklusion, at den var lige lille nok til familien. Jeg har derfor glædet mig meget til at se nærmere på den nye BMW X3, og i denne uge blev spændingen så udløst med en prøvekørsel i X3 xDrive 30d.
The black beast
Da jeg henter bilen hos Jan Nygaard i Lyngby, er det en sort sag, der står og venter på mig. Den har M-styling og ser ret ”bad ass” ud. Den står med heftige fælge og blå M-style kaliber. Der er ikke meget krom på bilen. Black black black. Jeg kan helt sikkert li’ det, jeg ser. Jeg går rundt om bilen en del gange og scanner og betragter den fra forskellige vinkler. Det er en fuldblods SUV. Den er høj og ser stor ud. Lækkert. Fronten er i min optik mest lækker at betragte hvor bagenden bliver lidt for konservativ. På en måde er bagenden på X1 mere flot.
Mange fede detaljer i kabinen
Der er ingen tvivl om, at et skifte fra 320 til X3 bestemt går an rent pladsmæssigt. Der er fint med plads i bilen og en familie på 4 vil sagtens kunne finde sig tilrette. Kabinen i X3 er super lækker og kvalitetsniveauet er på et meget højt niveau.
Den testede bil har fået en del krydser på ekstraudstyrslisten, så der mangler ingenting i kabinen. Seriøst, jeg kan ikke komme i tanke om en eneste ting, der mangler. Det store panorama glastag giver masser af lys i kabinen. Der er læderindtræk i en flot brun – lad os kalde det cognac – farve. Jeg er ret vild med detaljerne i indretningen. Her har de tyske ingeniører altså tænkt sig om. Fx sidder knappen til varme i rattet i, ja, rattet. Og foran kopholderne er der en lille hylde, hvor du kan smide din smartphone og den lader trådløst på denne ”hylde”. Det er altså smart. Endelig en bil, hvor der er lavet plads til din telefon. Bilen har også den store skærm til navigation og menu betjening. Alle menuer i diverse skærme og displays er i øvrigt på dansk. Der er bakkamera og sensorer overalt. Masser af intelligens i denne bil.
Det her er en bil, som du befinder dig rigtigt godt i og har lyst til at tilbringe mange timer i.
Overlegne køreegenskaber – og pas lige på fartbøderne
Når du trykker på startknappen, starter X3 30d med et brøl. Der ligger 265 hk i motorrummet, og lyden er helt fantastisk. De seks cylindre giver den der ”get out of my way” lyd og man får lyst til at gasse Brian-agtigt op, når man holder og venter i et lyskryds. Der er altså noget med lyd og køreoplevelse, som hænger sammen. Hvem bliver du, når du hopper ind i denne ”bad ass” Bimmer…. Lige præcis denne X3’er kunne godt være en af dem, som fastholder BMW i statistikken over de bilmærker, som får flest fartbøder.
Mit indtryk af bilens køreegenskaber er super positive. Det er en ret stor og tung bil – en SUV på næsten to tons. Men den føles letkørt og styretøjet er præcist og lækker. Det automatiske gearskifte kører op og ned fuldstændigt smooth. Du kommer op på 100 km/t omkring de 5 sekunder. Der er masser af saft og kraft i denne bil, men den lapper også nogle liter diesel i sig. Jeg er altså fan af køreegenskaberne i denne bil. Hatten af for de tyske ingeniører, som her beviser, hvor komplet en køreoplevelse kan være i 2017. Jeg vil endda også påstå, at de har ramt plet i forhold til at kunne levere sportslige køreegenskaber samtidig med, at der er masser af komfort.
På sikkerhedsområdet er der ikke en finger at sætte. 5 stjerner i Euro NCAP og du har en masse sensorer til at hjælpe dig i trafikken som del af standardudstyret.
Dyr men også virkelig dejlig
Priserne for den prøvekørte model starter lige over 700.000 kr. Vel at mærke uden alt det udstyr, som jeg har talt om. Så du kommer hurtigt op i pris. Privatleasing er også en mulighed. Her skal du smide 65.000 kr. i førstegangsydelse og derefter lidt over 7.000 kr. pr. måned. Dyrt ja – men også ekstremt dejligt bekendtskab.
Det bedste ved X3
- Sublim SUV fornemmelse
- Fed kombination mellem sportslige køreegenskaber og komfort
- Smarte detaljer i kabinen til fx opladning af smartphone
Det kunne være bedre
- Designet er flot men bagenden bliver lidt for konservativ i min optik
- Du skal sætte en del krydser på ekstraudstyrslisten, før du får den fuldendte luksusoplevelse i kabinen
- Brændstoføkonomi – well, den er lidt tørstig
Ville jeg vælge X3
Jeg er ret vild med X3, og ville absolut vælge den. Men den store tegnedreng skal findes frem, for der skal en del ekstraudstyr i for at give den rette fornemmelse af “premium”. Og så er der lige en lille ting med designet. Jeg kunne personligt godt tænke mig, at BMW havde lidt mere mod til at udvikle deres design. Både det ydre og det indre. Jeg havde det lidt på samme måde, da den nye BMW 5-serie blev lanceret. Den er næsten for konservativ. Der synes jeg, at nogle af konkurrenterne – fx Mercedes og Volvo – har udviklet sig i en federe retning rent designmæssigt. På den anden side kan man sikkert også finde BMW fans, som synes, det er fint, at køre den mere konservative linje. Det er en smagssag.
Ekstraudstyr i den testede X3
Kort og godt: Alt, hvad der er på listen, vil jeg tro. Og dog, tjekkede faktisk ikke, om der var en svingbar krog bagpå.
Perfekt størrelse på “padlerne” til gearskift bag rattet. Smart hylde til trådløs opladning af smartphone ved kopholderne. God placering af knap til varme i rattet – i rattet (hvor ellers?).
30d5 stjerner Euro NCAPbmwjan nygaardpremiumsuvsuvx3