Allerede efter få meter på parkeringspladsen hos Volvo i Nærum, kan jeg mærke, at denne prøvekørsel bliver god. Den bliver rigtig god! Jeg sidder i tidens nok bedste bud på en SUV i premium mellemsegmentet – den populære XC60 fra Volvo – og smiler over hele femøren.
Super maskulint design tilført et strejf af finesse
Den nye Volvo XC60, som kom på markedet i 2017, står med et helt igennem opdateret design i forhold til forgængeren. Et design, som falder totalt i min smag. Ingen tvivl om det. Den ser ret maskulin ud og har i tillæg til fx Alfa Romeo Stelvio, som oser af rendyrket power, styrke og maskulinitet, et strejf af finesse, som tiltaler mig. Den går super fint i hånd med alle de andre nye modeller fra Volvo, som vi ser i disse år, og jeg må sige, at Volvo har ramt en gennemgående designlinje på tværs af deres modeller, som giver en stærk identitet. Noget eksklusivt, moderne og skandinavisk. Jeg kan godt forstå, at XC60 er den bedst sælgende SUV i vores naboland Sverige. Og jeg kan blive helt misundelig på de svenske bilister, for på danske plader ryger prisen for en XC60 hurtigt op. Det kommer jeg tilbage til senere.
Vi skal lige kigge lidt mere på designet. Efter et par ture rundt om SUV’en, er det svært at sætte en finger på noget, som jeg ikke kan li’. Lygternes design både foran og bagpå ser super skarpt ud og er med til at give XC60 den genkendelige Volvo-identitet. Den prøvekørte model står med et sæt meget passende 19” letmetalfælge på vinterdæk, som trækker op på det maskuline udtryk (jeg så i øvrigt på listen med ekstraudstyr, at man kan få 22” letmetalfælge til den nette sum af….. ja, 42.000 kr. – tak spids!). Man kan også vælge en premium lak til omkring 30 af de store. Så husk den store pung, når du skal shoppe Volvo.
Veldesignet kabine
De gode designlinjer fortsætter indendørs i den flotte Volvo. Jeg havde forventet design så englene synger – and guess what? Du får design så englene synger! Og apropos sang – den lyd, som dørene smækker med, skal have prisen for den bedste ”smæk” lyd ever. Der må selv tyskerslænget Mercedes, Audi og BMW se sig slået.
Den prøvekørte model er i udstyrsversion R-design, og det medfører både ekstraudstyr og styling (pedaler, lister m.m.).
Kvalitetsindtrykket i kabinen er på et meget højt niveau. Det hele føles lækkert at røre ved. Indretningen er intuitiv og instrumenterne ser både godt ud og er funktionelle. Jeg er fra BMW 320 vant til, at betjene skærm og menu fra et drejehjul i midterkonsollen. Så jeg skal lige vænne mig til, at hjulet er lidt anderledes placeret i Volvo – og at du i øvrigt har en trykfølsom skærm, hvorfra du betjener stort set alt.
Og nu vi er ved den skærm, så er vi også ved det eneste kritikpunkt, som jeg har på denne bil. Skærmen ser simpelthen for ”billig” ud i udførelsen. Det er ikke opløsningen eller grafikken på skærmen, jeg tænker på, men mere selve materialevalget og de meget blanke plastiklister, som er omkring skærmen. Ved solskinsvejr reflekteres sollys på en måde, så det faktisk generer. Og skærmen har ikke en mat finish, så du kan se fedtede finger meget tydeligt på den. Især ved sollys. Det kan virke som en lille detalje, men jeg må indrømme, at det forstyrrer perfektionisten i mig.
Foto til venstre: Eneste kritikpunkt i XC60 er genskær fra plastik og en skærm hvor fedtede fingre ses tydeligt. Kan vi få en mat belægning?
Foto til højre: Den flotte kabine oser af design og fungerer super godt
Pladsforholdene i XC60 passer til en familie på 4. Men heller ikke mere. Pladsen på bagsædet virker mere trang end i fx BMW X3. Bagagerummet har en størrelse, som er forventet af en bil i dette segment.
Jeg skal i øvrigt lige huske at nævne sæderne, som du sidder fantastisk godt i. En bilferie sydpå ville ikke afskrække mig – tværtimod. Bring it! Du sidder fantastisk i denne Volvo. Og afstanden mellem armlæn, rat og pedaler er helt perfekt til mine 187 cm.
Køreegenskaberne er best in class
Du kommer til at køre mange km i en XC60 – for du kan slet ikke lade være med at køre. XC60 repræsenterer noget af det ypperste, som man kan forvente af en SUV i premium mellemsegmentet. De 190 hk passer perfekt til bilen, som virker ret kvik ved accelerationer.
Køreegenskaberne er til den komfortable side. En smule mere komfortabel end i Alfa Romeo Stelvio, som jeg tænker er den konkurrent, som står tættest på XC60. Men det er også køreegenskaber, som jeg tror, vil falde i rigtig manges smag. Det lækre 8-trins automatgear er super smooth og bremserne giver dig en fornemmelse af, at der er styr på alt i denne Volvo.
Den sikreste Volvo til dato
Sikkerheden i XC60 er på det højeste niveau, som du overhovedet kan finde. Punktum. Og du får rent faktisk en følelse af at køre i en meget sikker bil, når du er ude og trille på vejene. Det er jeg overbevist om, at Volvo har gjort meget for at opnå – altså det, at du kan føle og fornemme sikkerheden i bilen. Det er nemlig netop på sikkerheden, at Volvo gerne vil være førende. Jeg kan huske, at jeg for et års tid siden så en video på Youtube, hvor en orangemalet XC60 i en crashtest får en ordentlig rulletur og efterfølgende står med en stort set intakt kabine. Det er sådanne billeder som sætter sig og tæller med på plussiden, når der skal vælges bil til mig og familien.
XC60 koster kassen – men kan heldigvis privatleases
Der skete det efter prøveturen i XC60, at jeg havde lyst til at købe bilen! Jeg er vild med den – and I want it. Så jeg må hellere begynde at spare sammen til de over 800.000 kr., som bilen står til. Eller jeg kan finde 35.000 i udbetaling og lease den for omkring 7.000 kr. på måned. Dog ikke helt med alt det udstyr, som jeg var vidne til i den prøvekørte version – og nu vil få det svært ved ikke at få med.
Det bedste ved den her bil
- Volvo har ramt plet med en eksklusiv, moderne og skandinavisk SUV, som jeg må eje
- Sikkerhed i top – og du kan rent faktisk føle det, når du befinder dig i bilen og kører
- Sæderne! Jeg vil ikke ud af den bil igen. Jeg kører lige en tur mere 😊
Det kunne være bedre
- Jeg har som nævnt kun et kritikpunkt. Skærmen. Eller rettere, designet af skærmen. Så please Volvo – kan I ikke rette op på den ene ting? I skal bare sørge for en mat finish på skærmen og så skal plastikken omkring have mindre shine. Ellers vil det for mig nok ende med lidt rensegrej i handskerummet, så jeg kan starte dagen med at pudse skærmen og være sådan lidt OCD agtig.
Vil jeg vælge en XC60?
Ja, det ville jeg. Og jeg tror faktisk, at jeg kommer til at gøre det. Lige nu er Volvo XC60 det bedste bud for mig, hvis jeg vælger at udskifte min BMW 320 og går SUV vejen.
Oplev mere Volvo XC60 på Volvo’s website
En stor tak til Volvo Autohuset Vestergaard i Nærum for prøveturen i denne fede XC60. I’ll be back!
Se mere XC60 på Youtube
alfa romeo stelviobmw x3eksklusivmodernepremiumsuvprivatleasingr-designskandinavisksuvvolvo xc60
Fantastisk flot bil Volvo har lykkedes at løfte deres design byrde der har været et kæmpe problem de sidste mange år! Det er glædeligt at høre Volvo går all in’ på sikkerheden det er som om Volvo har fået den gule førertrøje på igen og det klæder bil giganten i den grad! Min er vel p R isen som de fleste større SUV ‘er 800.000 er en gigantiske sum penge for en bil hvor en ikke middelklassen kan se sig råd til den detsvære! Så må man konstatere at det kun er de velhaveder har råd til sådan en bil detsvære.
Jeg er helt enig, Christian. Godt gået af Volvo. Og ja, den er desværre mega dyr. Det er ærgerligt, for jeg kunne godt unde flere mennesker at være så godt kørende. I Sverige kan du få den fra 400.000 SEK (ca. 320.000 DKK).