fbpx
 
Categories Biltest

Test: Seat Ateca FR 1.5 TSI DSG

Posted on
Test: Seat Ateca FR 1.5 TSI DSG

Jeg har tilbragt et par uger i selskab med de to største SUV’er i SEATs modelprogram: Først en uge med den store nye Seat Tarraco efterfulgt af en uge i mellemklasse SUV’en Seat Ateca i udstyrsversionen FR. Læs om min oplevelse med Ateca, som er en af de biler, der vokser på dig, jo længere tid du tilbringer sammen med den.

Rollen som den mellemste

Indtil for nyligt var Seat Ateca den ældste i søskendeflokken af SUV/crossovers fra SEAT. Men med den nylige lancering af den store Seat Tarraco, er Ateca nu den mellemste. Hvis vi drager en direkte parallel til børn, vil en sundhedsplejerske sige, at mellemste børn kan give udtryk for, at de er ”det oversete barn”, som ikke kan leve op til det, som storebror kan, og ikke er ligeså nuttet som den mindste.

Omsat til bilsprog kæmper Seat Ateca i et segment, hvor mange kunder i princippet kunne vælge en mellemklasse stationcar – fx Ford Focus. Eller de kunne vælge en mindre og billigere crossover som Seat Arona eller en mere rummelig SUV med 7 sæder i Seat Tarraco. Hos søstermærket Volkswagen har den mindre crossover VW T-Roc allerede overhalet VW Tiguan på salgshitlisten. Så rollen som den mellemste er ikke altid nem.

VW Tiguan spøger i kulissen

Kigger vi på fundamentet for Ateca, er det netop VW Tiguan, som leverer grundlaget for bilen. Ateca er dog gjort lidt kortere og lidt lavere. På den måde er den mere lig med den aftapning, som Skoda Karoq kommer i. De to minder faktisk rigtig meget om hinanden og i farten kan de være svære at skelne. De er begge relativt anonyme og skrabede i standardudgaverne.

Men når du først får lidt styling på og smidt noget udstyr i, begynder Seat Ateca at få mere karakter. Det gør den i min optik mere attraktiv. Det samme gør sig i øvrigt gældende for Skoda Karoq.

Testbilen med udstyrsversionen FR kommer med flotte 18” letmetalfælge, dobbelt udstødning og fuld LED. Det hjælper gevaldigt. Og kabinen er absolut ikke noget dårligt sted at opholde sig.

18″ fælge er standard i FR-versionen. Testbilen står her med en opgraderet 19″ fælg.

Rummelig kabine

Selvom Ateca er en kortere variant af VW Tiguan, føles den ganske rummelig. Både foran og ved bagsædet er fornemmelsen af plads og albuerum god. Du sidder godt bag rattet og afstande mellem rat, pedaler og armlæn fungerer fint til høje Skandinaver.

Bagagerummet sluger 510 liter, hvilket er ganske pænt. I FR-versionen er sportssæderne lækkert beklædt med alcantara og detaljer som sort loftindtræk og ambient lys giver en både cool og eksklusiv stemning i kabinen.

Der er enkelte steder sparet på plastkvaliteten, men de flader, som du oftest rører ved, har en fin finish. Og så skal vi jo også lige huske, at de steder, hvor der er sparet, er det for at holde prisen attraktiv.

Digitalt instrumentbord er ekstraudstyr, men hold øje med kampagner hos SEAT, hvor du kan få det uden merpris.

Frisk og atletisk i trafikken

Den testkørte Ateca har en motor, som er kendt fra Volkswagen familien. Den 1.5 liters benzindrevne motor med 150 hk kombineret med 7-trins DSG spiller fantastisk godt sammen, og bilen opleves som atletisk ved kørsel både i by og på land. Mit testforbrug lå på 13,5 km/l, hvilket er under det angivne forbrug på 17,5 km/l.

Ateca har en størrelse, som gør den egnet til bykørsel. Her kommer det bilen til gode, at den er kompakt i de ydre mål. Du har et godt udsyn og særligt udsynet skråt bagud er rigtig godt. Det giver ro og en følelse af sikker kørsel, når du tager højresving i byen og skal holde øje med cyklister og el-løbehjul.

På komfort- og sikkerhedsfronten har Ateca en fin pakke med både lane assist, adaptiv fartpilot, front assist, fjernlysassistent og træthedsregistrering.

Hillholder, parkeringssensor for og bag, parkeringsassistent og bakkamera er også med i FR pakken, og gør Ateca FR til en ganske veludstyret bil.

Testbilen havde et svingbart anhængertræk af den type, som aktiveres via en knap i bagagerummet. Det er eftermonteret udstyr og kan anskaffes til rimelige 13.995 kr. inkl. montering.

En svær kamp i mellemklassen

Som nævnt er Seat Ateca oppe mod en bred vifte af alternativer i mellemklassen. Med priser fra 258.800 kr. kan det undre mig, at en bil som Nissan Qashqai sælger 10 gange så godt, som Ateca. I årets fire første måneder er Qashqai den mest solgte suv – og den mest solgte bil – i Danmark. Den er marginalt billigere end Ateca, lidt bedre udstyret i standardversionen men tilgengæld har modellen flere år på bagen.

Fætteren til Seat Ateca – Skoda Karoq – sælger faktisk også bedre, selvom forspringet her er i den lave ende omkring de 100.

Og så er der dem, der går lidt ned i størrelse – eller opgraderer til noget større. Jo, kamp om kunderne er der.

Lidt styling gør underværker

Min vurdering af Ateca er, at det er en bil, som gør alle de rigtige ting, og den vokser på dig. Det gælder både bilens køreegenskaber og udseende. Så gør dig selv en tjeneste og prøv den, inden du gør som alle andre og nupper en Qashqai. Men du skal i min optik også have gang i noget styling og udstyr, før Ateca får karakter. Vælg FR versionen – den står altså meget skarpt!

Call me old school – men sådan en dobbelt udstødning er et plus i min bog. What to do med de elbiler… Velkomstlyset med Ateca logo er en sjov detalje.

Testbilen i FR udstyrsniveau står til lidt over 400.000 kr. med ekstraudstyr (364.370 uden ekstraudstyr), hvilket selvfølgelig også er en sjat. Faktisk er vi pludselig i et prisleje, hvor den nye Audi Q3 også er inden for rækkevidde. Ganske vist i en meget mere skrabet version – but still… Og så er der jo også lige den heftige Cupra Ateca, som dog koster væsentligt mere men også er mere premium.

Ateca goes… Cupra

Jeg hørte på et foredrag med Institut for Fremtidsforskning, at verden bliver mere og mere polariseret, og at det smitter af på de produkter og services, vi køber. Vinderne er de produkter, som enten ligger i premium kategorien og er dyre eller i den helt anden ende som discount. Set i det lys, giver SEATs planer med en Cupra Ateca måske meget god mening.

Men her og nu i 2019, kan du altså roligt booke en prøvetur i Seat Ateca og opleve, hvad den har at byde på. Som helhed er den et godt køb. Thumbs up herfra.

510 liter er der plads til. Godkendt!

Læs mere om Seat Ateca her.

Privatleasing er også muligt – læs mere her.

3 kommentarer

3 kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Anbefalet