fbpx
 
Categories Biltest

Test: Skoda Scala Style

Posted on
Test: Skoda Scala Style

Skodas bud på en kompakt mellemklassebil i Golf-segmentet hedder Skoda Scala. Den afløser Skoda Rapid, som var et halvhjertet bud i en klasse, hvor konkurrenterne står helt skarpe og veltrænede med Focus-og Golf-tatoveringer på overarmene. Men kan Scala være med i den hårde konkurrence? Carlife365 har testet Skoda Scala i topmodellen ”Style” med 1.5 liters benzinmotor og automatgear.

Hot hatch

Designmæssigt er Skoda startet helt forfra med Scala. Referencer til Rapid skal vi lede længe efter. Eneste ”link” er det Volvo-V40-agtige mørke glas på bagsmækken, som ligesom på Rapid stadig kun er forbeholdt de højere udstyrsvarianter (Ambition og Style).

Scala står ganske skarpt og med ekstraudstyr som panoramaglastag og opgraderede alufælge, ser den attraktiv ud. Animerede blink og vinduesrammer i ”krom look” bidrager til et strejf af eksklusivitet.

Lygtedesignet ser flot og moderne ud og fronten binder Scala sammen med de øvrige søskende i Skoda-flokken. Sidespejle i blank sort sammenholdt med det sorte panoramaglastag set udefra ser blæret ud.

Kvalitetsindtrykket er i den høje ende og du fornemmer i det hele taget, at der er godt styr på indretningen i kabinen. Materialerne er gennemarbejdede og velvalgte og det interessante er, at kvaliteten af plastmaterialerne på fx instrumentbrættet er bedre end det, du møder i en VW T-Roc.

Indvendigt er designet flot og stramt. Slægtskabet til Volkswagen fornægter sig ikke. En stor og intuitiv touch screen dominerer på instrumentbrættet og du starter bilen på en stor start/stop knap placeret til højre for rattet, hvor du typisk finder tændingen.

Masser af plads

Scala hører til i kompaktklassen men pladsforholdene i kabinen et meget tæt på en mellemklasse Octavia. Skoda beretter da også, at den kommende Octavia vokser i størrelse. I Scala er der fin benplads og loftshøjde ved bagsædet, hvor passagerer bl.a. har friskluftdyser til at sikre en god komfort.

Bagagerummet sluger hele 467 liter. Det er virkelig pænt af en bil i denne størrelse og Skoda Scala slår som nævnt de direkte konkurrenter på pladsen – både på papiret men også fornemmelsen af rummelighed.

Ved førerpladsen sidder du godt med velafstemte afstande mellem rat, armlæn og pedaler. Sæderne er faste men på den gode måde. Betjening af instrumenterne er velfungerende. Udstyrsniveauet i Style er højt med alt hvad du forventer af en moderne bil – og lidt til. Det er ret tydeligt, at funktionalitet og brugervenlighed har været højt prioriteret på tegnebrættet hos Skoda.

Blandt de funktionelle indslag tæller en foldbar paraply i et rum i førerdøren og en isskraber placeret ved tankdækslet. Isskraberen har også den egenskab, at den kan måle dækmønsteret.

Komfortabel i trafikken – og ganske frisk

Skoda Scala kører godt. Testbilen har en 1.5 liters benzinmotor, 150 hk og automatgear. Netop den motor er også testet i bl.a. Seat Ateca og i en del VW-modeller. Den passer godt til Scala og de 150 hk giver et godt overskud – både ved accelerationer og ved kørsel på lande- og motorvej.

Noget som springer særligt i øjnene – eller nærmere ørene – er at Scala virker utrolig godt støjdæmpet. Støj fra motor og dæk er minimeret på en måde, så du får en afslappende og komfortabel kørsel.

Vejbaneassistent er standard men dynamisk/adaptiv fartpilot skal bestilles som fabriksmonteret ekstraudstyr til 5.000 kr. – også på topmodellen Style. Det havde givet god mening, at denne funktionalitet var en del af Style-pakken.

Styretøjet er godt afstemt til bilens størrelse og bilen ligger roligt på vejen uanset hastighed. Direkte sportslig vil jeg ikke kalde Scala, men den er nu alligevel frisk og agil at manøvrere. Jeg tænker, at køreegenskaberne vil falde i mange menneskers smag.

Hård konkurrence

Som nævnt er konkurrencen i det kompakte mellemklassesegment hård. Mange vælger VW Golf eller årets bil i Danmark 2019, Ford Focus. Den helt nye Mazda 3 virker bestemt også tillokkende. Og så er der value-for-money-modellerne Kia Ceed og Hyundai i30. I den øvre klasse flexer den snorlige Mercedes-Benz A-klasse muskler og en helt ny BMW 1-serie lander meget snart.

Og så er der jo også lige alle de populære crossover/SUV’er, som rigtig mange vælger fremfor den klassiske hatchback.

Så hvad skal få dig til at overveje en Scala?

Du får en bil med et attraktivt design, gode køreegenskaber, masser af plads og en god funktionalitet i hverdagen. Målt på størrelsen slår Scala de direkte konkurrenter og den er større end en VW Golf. Giver du den gas og vælger topmodellen Style og lidt ekstraudstyr, står Skoda Scala til lige omkring 300.000 kr. Det er slet ikke tosset. Der er god sammenhæng mellem det du får, og den pris du betaler.

Der er en lang liste med ekstraudstyr til Scala – fx varme i bagsædet – og modsat fx Audi, så er priserne til at betale. Så her kan du roligt gå til den uden at prisen stiger til astronomiske højder.

Skoda Scala kan købes fra DKK 189.990 for modellen “Active” med benzinmotor og 95 hk. Du kan ikke få automatgear til denne model.

Der er både benzin- og dieselmotorer at vælge imellem i programmet og et populært valg kunne være dieselversionen med 115 hk eller benzinversionen med 115 hk.

Men find pengene til automatgear (20.000 kr.) og vælg en “Ambition” eller “Style” version. Så har du fat i den rette konfiguration.

Du kan konfigurere din Skoda Scala her.

3 kommentarer

3 kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Anbefalet