fbpx
 
Categories Biltest

Test: VW Polo GTI

Posted on
Test: VW Polo GTI

Når VW lancerer en ny version af Polo, bliver barren altid hævet lidt højere: Bedre kvalitet. Mere plads. Mere støjsvag. Mere sikker. Ja, kort sagt mere af det hele. Flere omtaler den nye Polo som en mini Golf, og den populære mini var da også med helt ved frontlinjen i kapløbet om årets bil i Danmark 2018.

Så den skal prøvekøres! Og når der nu netop er landet en sprød GTI version hos landets forhandlere, hvorfor så ikke låne nøglerne til sådan en fætter og få syn for sagn.

En rigtig GTI med ternet stof på sæderne

Designmæssigt er den nye VW Polo GTI vellykket. Den ser tilpas ”pimpet” ud og har alle de klassiske GTI-detaljer som ternet stof på sæderne, røde syninger på rattet og røde bremsekalibre. Den prøvekørte model har digitalt display, som er med til at fuldende fornemmelsen af sport og lir. Du finder små GTI skilte både foran, bagpå og på siderne af bilen og den dobbelte udstødning er med til at signalere, at den her Polo er lidt hurtigere og lidt frækkere end alle de andre. I min optik er detaljerne så velafbalancerede, at bilen ikke bliver for liret at kigge på. Jeg tror, den vil falde i manges smag, og personligt er jeg fan af designet.

Polo GTI føles en klasse større

Kvaliteten i kabinen er på et højt niveau, og jeg sidder rigtig godt i de ternede sæder. Afstanden mellem sæde, rat og pedaler passer fint til mine 187 cm, og der er god støtte fra armlæn i siden og mellem forsæderne. Det er nu ret imponerende, så ”voksen” Polo føles. Jeg føler, at jeg sidder i en bil, som er en klasse større. Den nye model er både længere og bredere end forgængeren og lidt lavere. Bagagerummet er vokset med 71 liter og sluger nu 351 liter. Pladsen ved bagsædet er ganske acceptabel, bilens størrelse taget i betragtning.

Du får pænt med standardudstyr i Polo GTI – herunder sportssæder med varme, elruder i alle døre, læderrat og læder gearknob, fartpilot, 17” alufælge og LED-baglygter. Du skal huske, at tilvælge DK teknikpakken, hvor du får digitalt display (det ser drøngodt ud og er let at aflæse), bakkamera og nøglefri betjening. Den koster 10.498 kr. Vælg også DK pakke til 9.995 kr., hvor du får automatisk klimaanlæg, tonede ruder bagtil, regnsensor og automatisk nedblændeligt bakspejl.

Alle menuer på skærmene er i øvrigt på dansk.

En ægte vildbasse

VW Polo GTI har lånt dele fra Golf og det har resulteret i en neddroslet 2.0 liters turbomotor med 200 hk og 6-trins automatisk DSG gearkasse. Senere i 2018 kan du også vælge manuel gearkasse. Men tro mig – du bliver glad for det automatisk gear. Det er i bund og grund det, som du vil sætte mest pris på ved by- og landevejskørsel. Regner du med at skulle køre på bane, så er det manuelle måske værd at vente på.

Polo GTI har fire køreindstillinger: Eco, Normal, Sport og Individuel. I mange andre biler, er skiftende mellem de forskellige køreindstillinger mindre mærkbart. Men i Polo GTI får du for alvor GTI-feeling, når du sætter den i Sport. Bilen ændrer karakter og bliver en vildbasse. Lyden fra den dobbelte udstødning er stærkt vanedannende og du får lyst til hurtige accelerationer. Du mærker bundtrækket ved 1.500 omdrejninger og Polo GTI tager 0-100 km/t på 6,7 sekunder. Topfarten er 237 km/t. Vi er enige om, at dette er mere end rigeligt for de fleste. Men inden for lovens grænser kan du i hverdagen køre og accelerere, så dine ture bliver lidt sjovere og lidt mere underholdende. Det er jo trods alt en GTI 🙂

Sport-select er en tilkøbspakke til 3.996 kr. inkl. performance kit. Den indeholder GTI optimerede støddæmpere, undervogn og mulighed for at indstille styretøjet, motorens respons og styringen af gearkassen (kun med DSG-gear).

Polo GTI styrer knivskarpt. Du har hele tiden godt fat i asfalten i sving og det føles også komfortabelt under normale køreforhold.

Sætter du Polo GTI i Normal køreindstilling, så har du en helt almindelig “hverdagsbil”, hvor du endda får løbende info på skærmen om dit brændstofforbrug samt gode tips til, hvordan du kan reducere brændstofforbruget. Det hele foregår med stor komfort og masser af køreglæde.

Brændstofforbruget ligger på 16,9 km/l.

Topkarakter i Euro NCAP med fem stjerner

Der er styr på sikkerheden i Polo GTI og bilen har som standard en ”PreCrash” funktion, som registrerer kritiske trafiksituationer, og forbereder personer i bilen og selve bilen på en mulig ulykke. Nødbremse er naturligvis også standard. Hertil alt hvad du eller forventer at finde i en moderne bil i 2018.

Fornuftig pris – både ved køb og privatleasing

Prisen for Polo GTI med DSG starter fra 274.995 kr. Hertil skal du huske de nævnte DK-pakker. Det er næsten 200.000 kr. mindre end Golf GTI med DSG, så du får i min optik pænt meget GTI for pengene med Polo’en. Og det bedste er, at du rent faktisk også kan privatlease den. Smid 15.000 kr. i førstegangsydelse og derefter 3.499 kr. pr. måned i 36 måneder (inkl. DK-pakke). Så er du kørende!

Det bedste ved den her bil

  • Masser af GTI testosteron for pengene
  • Sjove og underholdende køreegenskaber med lækker lyd – det fungerer også i hverdagen med god komfort
  • Skarp privatleasing pris

Det kunne være bedre

  • Antennen på taget er en sort pind – en hajfinne ville pynte
  • Den trykfølsomme skærm er meget ”shiny” og fedtede fingre ses tydeligt (min akilleshæl). VW, hvad med lidt mat finish?
  • Ventilationsdyserne kunne godt have fået lidt mere kærlighed fra designerne


Selvom der står GTI på bagsmækken, så opfordres du også til at køre med omtanke på brændstofforbruget. På den trykfølsomme skærm får du status om dit forbrug samt tips til at spare brændstof. 

Konklusion

I disse tider med elbiler, fokus på brændstofforbrug og miljø, kan en GTI godt virke lidt off. Men hold nu op hvor er det sjovt at køre i Polo GTI. Så jeg tænker, at den nye bil-på-abonnement-tjeneste Dribe skulle tage Polo GTI ind i folden. Så kører du Polo GTI, når det skal være sjovt, og Tiguan til ski-ferien eller turen i skoven. Done! Ellers er privatleasing muligheden bestemt værd at gå efter.

En stor tak til det veloplagte salgsteam fra VW Autohuset Hørsholm for en fantastisk tur i Polo GTI.

Læs mere om VW Polo GTI her

4 kommentarer

4 kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Anbefalet